AutoCollage ötletek

Internet a tanórán - 2012. április 11.

Írta: Nádori Gergely

A világ tele van érdekes programokkal, alkalmazásokkal olyanokkal, amiket remekül lehet használni a tanításban. Néha viszont úgy érzem, hogy lassan már elég abból, hogy újabbat és újabbat mutassunk be. Talán abból is elég, hogy a programok használatát mutassuk be, hova kell kattintani és milyen pontok vannak a menükben. Ha valaki már látott számítógépet a programok nagy részének használatára rájön magától. Sokkal érdekesebb kérdés, hogy mire és hogyan lehet használni őket a tanításban. Osztályteremben 3D-s gyerekekkel. A PIL Akadémia szakmai napján egy kicsit ennek próbáltunk utána járni.

Bemutattam pár programot, de mindegyiknél arról is elkezdtünk közösen ötletelni, hogy miként lehetne felhaználni. Gyűjtöttünk ötleteket és írtunk mini foglalkozásvázlatokat is. Az egyik ilyen program az AutoCollage volt, ez az, amivel képekből tetszetős kollázsokat lehet készíteni. Lássuk milyen ötletek gyűltek ezzel kapcsolatban:

  • Iskolai események dokumentálása: szalagavató, erdei iskola kollázs
  • Rajzokból, munkáinkból kollázs
  • Összefoglalás, beszédfejlesztés
  • Kiadványhoz háttérgrafika
  • Tablókép az osztályról vidám képek
  • Egy dolgozat címlapjául
  • Ballagásra tanítványoknak ajándék készítésére
  • Nyelvtanítás: adott témakör, felismerni a képeket, megnevezni
  • Asszociációs játék: felismerni, hogy mi a közös a képekben
  • Tanult énekek hívóképei-óra eleji vagy óra végi dalcsokrok énekléséhez
  • Kakukktojás -  mi az, ami nem illik oda a képre, például melyik nem emlős, melyik nem háziállat, vagy melyik állat származik más kontinensről
    Húsvéti képeslap készítése
  • Fizikában, önálló projektmunka elkészítése során, egy adott jelenség, vagy kísérletről készült fotók összerendezéséhez.
  • Földrajzból rejtvények készíthetők, városok, tájak kevésbé vagy jobban ismert képeiből készíthetünk kollázst, melyet a diákoknak fel kell ismerni.
  • Közösségfejlesztés, csoportépítés: Minden gyerek 2-2 képet kiválaszt, vagy fotót készít, ami őt legjobban jellemzi - ebből elkészíteni a csoport montázsát
  • Erdei kirándulás fotóit a növényekről összegyűjteni majd pl.környezet tantárgyban feldolgozni
  • Egy történelmi korszak kulturális hátterét (képzőművészet, építészet) lehet egy összefoglaló órán ennek segítségével felvázolni
  • Vers versszakaihoz kell gyűjteni  képeket majd abból kollázst csinálni, a többieknek ki kell találnia, hogy melyik versszakhoz készült
    plakátkészítés rendezvényhez
  • Facebook csoportba való egy-egy kollázs beillesztése minden nap, iskola tanár szemmel és diákszemmel témakörökben
  • Szódolgozat helyett, azt a szót kell leírni angolul, ami az összekötőkapocs a képek között

És íme pár foglalkozásvázlat:

Irodalom

  1. A diákok kapnak egy-egy versszakot valamilyen hosszabb versből (esetleg egy-egy sort egy rövidebből)
  2. Erről gyűjtenek képeket (20 perc)
  3. Készítenek belőle Autocollage-t
  4. Elküldik
  5. Szavazórendszerrel vagy Socrative-val szavaz utána az osztály arra, hogy melyik kép melyik részhez való

Természetismeret

  1. Készítsenek kakukktojás AutoCollage-okat rendszertanból vagy ökológiából (ITT EGY PÉLDA)
  2. Kivetítjük a képeket, a többieknek ki kell találniuk, hogy mi a kakukktojás (ami más csoportba tartozik vagy más élőhelyen él)
  3. Pontozás: a készítő csoport akkor kap pontot, ha volt olyan, aki kitalálta, hogy melyik a kakukktojás, de nem találta el mindenki (tehát a feladat nem sem megoldhatatlan sem túl egyértelmű), az is kap pontot, akik helyesen találta el

Osztályfőnöki

  1. Mindenki hozzon egy képet arról, hogy mit csinált az ünnepek alatt
  2. Készítsünk belőle kollázst
  3. Próbáljuk meg kitalálni, hogy ki mit csinált