DEBUT 2011 - angol nyelvű vitaverseny
Internet a tanórán - 2011. november 29.
Sokat beszéltünk, írtunk már itt az ún. 21. századi képességekről, vagyis arról, hogy (egyes kutatások szerint) mit és hogyan is kellene tanítani az iskolában, hogy minél felkészültebben léphessenek tovább a diákok. Itt szó van együttműködésről, az IKT értelmes használatáról, döntéshozásról, valamint arról, hogy valódi helyzetekben, valódi adatokkal tudjanak a diákok dolgozni, nem preparált, 'iskolás' környezetben. És mindezért szeretném MINDEN angol szakos kollégámnak ajánlani a Karinthy Frigyes Gimnázium által idén már másodszor megrendezett DEBUT névre angol nyelvű országos vitaversenyt. Mindkét évben indultunk csapatokkal, és mindkét alkalommal nagy élmény volt a gyerekeknek. Részletek a lapozás után, a DEBUT honlapja ITT TALÁLHATÓ - bár verseny legközelebb csak 2012-ben lesz :( - érdemes lapozgatni.
És hogy miért működött annyira jól? Igyekszem pontokba szedni röviden:
1. Felkészülés: mivel elég kötött a vita formátuma (a Karl Popper névre keresztelt verziót használják, de erről szintén lehet bővebben is olvasni az oldalon), egy picit féltek a gyerekek, hogy nem köti-e esetleg ez gúzsba majd őket. Mint kiderült, pont az ellentéte volt igaz. Rengeteget segített, hogy pontosan kiszámítható volt a verseny menete, fel tudtak készülni, a csapatban lévő 3 versenyző egymást végig intenzíven segítette, de mégis nagyon jól körülhatárolt feladatokat kapott, így tudta, hogy mi is a feladata.
2. Téma: idén a téma az volt, hogy vajon kell-e mindenkinek angolt tanulnia (kötelezően) az egész világon. Ahhoz, hogy értelmes érveket lehessen felhozni, rengeteg érdekes dologról kellett olvasni (nyelvi determinizmustól egészen a globalizáció eddigi és a jövőben várható hatásairól a nyelvek fejlődésére). Nagyon meglepő volt, hogy ezt egyáltalán nem így élték meg a diákok (ti. hogy összetett, bonyolult dolgokról olvasnak), mivel örültek mindennek, amit a vita során majd fel tudnak használni. Valójában itt történt meg a 'csoda', hiszen nagyon izgalmas volt nézni, ahogy 16 éves gyerekek milyen erőfeszítéssel dolgoznak azon, hogy később előadható formába öntve valóban megértsék (és később megvédeni is képesek legyenek) ezeket az összetett gondolatokat, kérdéseket.
3. Repül az idő: a felkészülés során egy 6x45 perces órát töltöttünk a csapattal, ahol NEM volt egyetlen perc szünet sem. Nem tudok sok egyéb olyan helyzetet elképzelni, ahol diákok 5 órán át képesek (hajlandóak) egyfolytában együtt dolgozni, tanulni, előadni, kérdezni, segíteni egymásnak.
4. Katarzis: a versenyen 2 forduló volt, mindkét fordulót meg is nyerték (sajnos 'rosszabb gólkülönbséggel' a nagydöntőről lemaradtak), de még akkor is pozitív élménnyel távoztak, ha esetleg nem nyertek. Szintén sokat segített ez annak, aki esetleg magától egy picit nehezebben szólal meg, de ebben a kötött formátumban ki tudott bontakozni.
Összefoglalva: valódi helyzetben, egymást segítve, bonyolult dolgokról vitatkozva, másokat meghallgatva (és érveikre reagálva) fejlődött rendkívül sokat ezeknek a gyerekeknek az angolja, illetve általában a kritikus gondolkodásuk. És persze vissza akarnak jönni jövőre is. rajtam nem fog múlni :)