Gondolattérképek (nem csak) nyelvórán

Internet a tanórán - 2011. október 20.

Írta: Prievara Tibor

Az az igazság, hogy nehezen szántam rá magam, hogy teljesen nulláról egy 15 perces bemelegítő/ismétlő feladatot csináljak egy gondolattérkép (mind map) segítségével. Több dologtól is tartottam (szerintem joggal): először is nem egyszerű a megfelelő kollaboratív alkalmazást megtalálni, aztán itt van a regisztráció, ami sok időt is elvehet. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a gondolattérkép használatát hogyan s mikor tanítom meg a gyerekeknek. Ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy én sem dolgoztam még az adott alkalmazással, talán érthető, hogy aggódtam. Amint az órán kiderült, mindennek semmi alapja nem volt, hiszen megtaláltam a legegyszerűbb közösen szerkeszthető gondolattérképet (Mind42.com), a gyerekek 2 perc alatt regisztráltak (pontosabban előző nap én küldtem nekik egy meghívót, így ugyanazt a térképet szerkeszthettük együtt), a használata teljesen magától értetődő volt, és az órán sikerült azt elérni IKT-val, amit IKT nélkül nem sikerült volna (vagy csak sokkal hosszabb idő alatt. Hogy mit és hogyan csináltam, a lapozás után részletesebben is elmondom.

Először regisztráltam az oldalra (még előző nap), elindítottam egy gondolattérképet, és küldtem egy meghívót a csoportba járó gyerekeknek. Ez azért fontos, mert így lehet közösen dolgozni az alkalmazáson.

Az órán villámgyorsan beregisztráltak - ez elég gyorsan ment, de azért 5 percet minimum szánjunk rá - és a meghívó alapján megtalálták a Mind 42 oldalán a mi gondolattérképünket. Miután mindenki idetalált, egyetlen egy szót adtam meg, az a SPORT volt. Egy haladó nyelvkönyvben a 'sport' témaköréhez kapcsolódóan elég sok dologról beszéltünk, ezt szerettem volna átismételni az órán. A megadott 'sport' szóhoz aztán párban kellett bármilyen irányban elágazásokat létrehozni és az online alkalmazás jellege miatt akár egymás gondolatait is folytatni. Tapasztalataim:

- a gondolattérkép használata egyik diáknak sem jelentett problémát, azonnal tudtak dolgozni vele (annyit tettem, hogy egyetlen egy mezőt létrehoztam, miközben ők nézték - ez 1 perc volt).

- nagyon gyorsan - kb. 5 perc alatt - rengeteg minden előjött a tanultak közül (és az is érdekes volt, hogy mi nem jött elő)

- némi verseny is kialakult, de jó értelemben - gyorsan dolgoztak, hogy neki jusson eszükbe valami

- remekül működött az, hogy egymás gondolataira is rákapcsolódhattak, sokkal több kifejezés gyűlt így össze, mint papíron

- ami számomra is meglepő volt: amikor azt kértem tőlük, hogy az összegyűjtött kifejezések segítségével párban ismételjék át az adott fejezetben tanultakat, simán beszélgettek intenzíven még 10 percig, és utána is nekem kellett 'erőszakkal' befejeztetni a beszélgetést, még mondták volna tovább. És mindezt lelkesen tették.

Azt gondolom, hogy mindez illusztrálja az IKT értelmes órai alkalmazását, hiszen IKT eszközök nélkül nem tudtam volna ennyi mindent megcsinálni ilyen rövid idő alatt, érdekes volt a diákoknak, ráadásul a gondolattérkép megmaradt nekik, azaz használhatják ismétlésre is akár egy dolgozat előtt.