Ötletek a 'reklámok' tanításához - angolul
Nyelvoktatás - 2010. február 9.
'Reklámok'; ez volt a téma egy mai órámra. Megnéztem, hogyan is lehetne egy ilyen órát feldobni interaktív (netán vicces) online alkalmazásokkal, amelyek működnek 'csak' kivetítve is (akár), vagyis nem szükséges hozzá számítógépterem (természetesen lehet ott is használni több dolgot, sőt!). Íme az ötletek:
Itt egy szlogen generátor: csak be kell írnunk a szavakat, amelyeket szeretnénk 'szlogenesíteni', és már köpi is a jobbnál jobb ötletek - lehet feladatként adni, hogy mindneki egy termékhez próbáljon meg szlogent találni (mondjuk 3 perc alatt). Ehhez ki kell találniuk kulcsszavakat (pl. ha szappan a termék, akkor lehet beauty, fresh stb.), ezeket szlogenizálni, majd a legjobba(ka)t kiválasztani. Ezután össze lehet hasonlítani a szlogeneket, és megválasztani a legjobbat - de akár elő is adhatják, ha van kedvük (IDE KATTINTVA található az oldal).
Nekem nagyon tetszik az Ad generator is (IDE KATTINTVA található). Itt random Flickr képek alá tesz random (ám témájában tulajdonképpen mégis kapcsolódó) szlogeneket. Így teljes reklámokat kapunk már. Órai felhasználása: én kinyomtattam annyi 'random reklámot', ahányan vannak, majd azt mondtam a diákoknak, hogy ezek mind nagyon népszerű reklámjai egy-egy non-profit szervezetnek. A feladatuk az, hogy a csoportban minél több emberrel beszélve ötleteket, illetve vléeményeket gyűjtsenek: a) milyen szervezetnek lehet a reklámja, b) hatásos-e a reklám, c) kiegészítenék-e valamivel, magváltoztatnának-e valamit a reklámokon, hogy még hatásosabb legyen (mivel random generátorról van szó, elég valószínű, hogy nem lesznek díjnyertes reklámok, szóval elég kritikusak általában, de ez jó angol szempontjából. Végül interaktív táblán néhányat bemutatunk, ők erősen megkritizálják, a végén pedig elmondjuk, hogy nem is igazi reklámok :)
Az AdSlogans oldalán (IDE KATTINTVA érhető el) azt találjuk, amire számíthatunk: az évtized legnépszerűbb reklámszlogenjeit, összegyűjtve. Én kikerestem 8-10 jó, vagy kevésbé jó, de valamiért különleges, szlogent, és sorba rakattam velük. Vagy kehet 'betiltós' játékot is játszani - ki melyiket tiltaná be és miért.
Végül egy TanárBlogos anyag - IDE KATTINTVA egy saját 90 perces tananyagot tölthetünk le - részletes óravázlattal, nyomtatható feladatlappal, és teljesen kidolgozott interaktív táblás anyaggal. A téma: etikus reklámok, etika a reklámozásban.