Összehasonlító szerkezetek tanítása
Nyelvoktatás - 2011. július 13.
Számos érdekesség kerül felszínre a TanárBlog Nyári Akadémia óráin, sajnos annyira lefoglal minket a program, hogy írni róla kevesebb időnk van. Ma mindenestre egy IKT-s órát angol nyelvtanórát láttam, amiről szeretnék röviden beszámolni. Az óra kivitelezése Riba Juli nevéhez fűződik. Részletek a lapozás után, előre csak annyit, hogy egy hasznos játékot használtak, a neve Adjective detectives (ITT TALÁLHATÓ), illetve egy izgalmas gyűjteményt az országok adatairól (EZ PEDIG ITT ÉRHETŐ EL).
Először országokat (mármint a szliluettjüket) vágtak ki papírból, és kivetítettek ismert helyeket, épületeket (pl. Colosseum) és fel kellett ismerniük őket. A játék lényege az volt, hogy ha rájöttek, hogy melyik országhoz tartozik a kép, akkor oda kellett futniuk. Ettől persze jól felébredtek.
Ezután jöhetett a nyelvtan: az Adjective detectives segítségével először csak gyűjtöttek mellékneveket (ez először unalmasnak hangzik, de a gyerekek látható figyelemmel és érdeklődéssel csinálták. Ezután fel kellett ismerniük rövid szövegekben a mellékneveket (meglep mindig, hogy mennyi tinédzser nem tudja, hogy mi az a melléknév).
Az óra harmadik részén országok adatait kellett összehasonlítaniuk. Ehhez sok kérdést kaptak, amit egy közösen szerkeszthető Titanpad oldalt kaptak. Nagyon nehéz volt azt megmagyarázni nekik, hogy ez nem verseny - azaz nem az a cél, hogy ők írjanak be minden megoldást, hanem az, hogy a csoport együtt megoldja a feladatot. Ez volt a legkaotikusabb része az órának, mivel itt a névtelenül közösen szerkeszthető felület 13 éveseknél azért rejt magában veszélyeket. Szerencsére a multi-point-szerver felhasználókat blokkoló alkalmazása segítségünkre sietett :)
Végül természetesen megoldódott a gond, megértették azt is, hogy együt kell(ene) dolgozniuk. A rengeteg adat között nagy magabiztossággal navigáltak a gyerekek, és sok jó megoldás született - viszonylag gyorsan! B1 szintű csoportoknál is nagyon jól működik a feladat, érdemes kipróbálni!