A barátság - Rémusz bácsi a 2. osztályban
Letölthető anyagok - 2013. április 30.
Egyre több érdekes, hasznos, élvezetes óravázlat készül az idei PIL Akadémia boszorkánykonyhájában is, ebből szeretnénk most egyet megosztani olvasóinkkal. Csányi Judit Rémusz bácsi meséit dolgozza fel, nem is akárhogyan! Az igen részletes óravázlat a Bővebben-re kattintva érhető el, a hozzá tartozó multimédiás anyagok (interaktív táblás tananyag, videó stb.) IDE KATTINTVA tölthető le a PIL Akadémia SkyDrive oldaláról. Kellemes böngészést kívánunk!
Tantárgy: magyar
Osztály: általános iskola 2. osztály
Az óra címe: A barátság
Felhasznált IKT eszközök: youtube videok, interaktív táblán:ActivInspire Flipchart anyagom (pókábra, drawzit. com-rajzolós oldal, jigsawplanet.com, a kirakóhoz internetről mentett képek) kisfilm a barátságról: Movie Maker-ral készítettem
Más szükséges eszközök: képek szétvágva, ragasztó, szókártyák, babzsák, üres lapok, ceruzák, paraván, bábok, színezők
Kiknek ajánlom? Óvodásoknak (nagycsoportosoknak) tartottuk a 2. évfolyamosokkal a bemutató órát beiskolázási céllal.
Bevezető: Több éve már a 2. osztályosaimmal kiegészítő anyagként olvasásból feldolgozzuk a tanév során projekt módszerrel a Rémusz bácsi meséi című könyvet - Mesével könnyebb! A hosszú (1 tanéven át heti 1-2 órában) projekt címe- célom vele: az olvasás megszerettetése, a kifejező, szép olvasás, szövegértés elsajátítása(tudásépítés), kreatív és probléma megoldó gondolkodás fejlesztése, együttműködés, önszabályozás és önállóság fejlesztése, hagyományos és modern eszközök segítségével.
Az óra menetének leírása:
Óra eleji beszélgetés indítása: Milyen évszak van most?(tél)
Motiváció: Kedvenc versünk - Szabó Lőrinc: Esik a hó-elmondása (esetleg a videóval együtt, mert tudjuk kívülről) / (páros felelgetősként)- padban
Ritmusgyakorlatként(szótagszám szerint taps(2 szótagúra), csettintés(1 szótagúra), koppantás(3 szótagúra), dobbantás(4 szótagúra)- az első 4 sor elmondása-szöveggel, majd csak jelekkel:
„Szárnya van, de nem madár,
Repülőgép, amin jár.
Szél röpíti, az a gépe,
Így ül a fák tetejére.”
/megfejtés: a hó/
Anagramma-kitalálása(barátság szó)
Ráhangolódás: Mi jut eszedbe a szóról, hogy „barát”?- babzsák körbeadással válasz
Melyik könyvet olvassuk mi együtt? (Rémusz bácsi meséi)
Csoportalkotás: Előző órán barátság szerint alakítottatok csoportot a bábozási feladathoz, így menjetek tehát 5 csoportban a helyetekre. Hiszen olyan jó együtt dolgozni a barátainkkal, így mindig többet tudunk, mint egyedül
A pontszámokat minden csoport magának felírja majd egy lapra-én meg az interaktív táblán egy táblázatban a végén majd beírom. Nem igazán ez a fontos, hanem hogy jól érezzük magunkat és közben mégis tanulunk. Ha ügyesek lesznek a csoportok, óra végét is játékkal és meglepetéssel zárjuk.
Feladat megoldások:
1. Találós kérdések megfejtése(interaktív táblán kivetítve, a 2. osztályos felolvassa, az óvodás mondja megfejtéseket)- szereplőket kapunk-nyúl, róka, tehén, teknős
2. Ki mesél kinek? (Rémusz bácsi és a Kisfiú- képkirakás időre- www.jigsawplanet.com alkalmazással az óvodások is kirakják a táblán) 4 pont (az iskolások csoportban a kapott képdarabokat illesztik össze és ragasztják fel a lapra, minden csoport más képet kapott)
3. ActivInspire játszóteres háttere: Ki kinek a barátja?(játékokhoz csoportosítás-2csoportba) 8 pont, ellenőrzés a táblánál- húzd oda! (a csoportok egy kapott lapon dolgoznak először, csak összekötés)
4. A mesénkben található szavak rajzolása (húzz egyet és rajzold le a csoportodnak)- csoportnak ki kell azt találnia és megmondani, melyik történetben volt annak szerepe (http://www.drawzit.com/) 2 pont
5. ActivInspire erdő képen: hangokból találd ki kik bújtak el a képen? 5 pont (írják fel a csoportok a megoldásokat a lapra!)
6. Tulajdonságból szereplő kitalálás (Ki vagyok én?) minden csoportnak 1-t kell kitalálni- a következő csoport írja körül az előtte levőnek, ha gyorsan kitalálják, akkor mind a 2 csoport kap pontot(1-1 pont) (a feladat szóbeli)
7. Ki mondta? szereplők kitalálása mondataik alapján- húzz egy mondatot a kártyáimból! (minden csoport 2-t kap)- a másik csoport olvassa fel nekik a mondatokat 2 pont
8. Verseny barchoba - körülírás szóban-1 perc alatt hány szót találtok ki?, annyi pont(előre elkészített szókártyáimon az olvasmányból ismerős szavak vannak)
Pontok összeszámolása csoportonként.
Tartalék feladat: anagramma játék
Meglepik az iskolások az óvodásokat
Bábozási feladat: 2 csoport választ a jelenetéhez bábokat-előre kiválasztott kedvenc rész bábozása következik
Óra végén: Órai munka értékelése, dicséret, /az óvodások is beállhattak a körbe/
lezárás: Tapsos(vulkán) és
(ha van időnk)közös éneklés:Ember, ember, december…refrént együtt: Ha-ha-havazik, he-he-he hetekig, hu-hu-hu hull a hó, hi-hi-hi jaj, de jó!
http://www.youtube.com/watch?v=XfRFbQ3CvYw
Meglepetés az ovisoknak, iskolásoknak: általam készített kisfilm a barátokról(a mesefigurák és mi legyünk a barátaitok!:)
vagy Paff, a bűvös sárkányos ének közösen.
Jutalom: Micimackós képet az interaktív táblán kirakjuk, és minden kisgyerek kap egy kis színezőt.
Megjegyzések:
Minden jól sikerült, a gyerekek nagyon élvezték a közös játékot. Néhány feladat nem fért be a 45 percbe, azokat a következő órákon megoldottuk a másodikosokkal.
Osztály: általános iskola 2. osztály
Az óra címe: A barátság
Felhasznált IKT eszközök: youtube videok, interaktív táblán:ActivInspire Flipchart anyagom (pókábra, drawzit. com-rajzolós oldal, jigsawplanet.com, a kirakóhoz internetről mentett képek) kisfilm a barátságról: Movie Maker-ral készítettem
Más szükséges eszközök: képek szétvágva, ragasztó, szókártyák, babzsák, üres lapok, ceruzák, paraván, bábok, színezők
Kiknek ajánlom? Óvodásoknak (nagycsoportosoknak) tartottuk a 2. évfolyamosokkal a bemutató órát beiskolázási céllal.
Bevezető: Több éve már a 2. osztályosaimmal kiegészítő anyagként olvasásból feldolgozzuk a tanév során projekt módszerrel a Rémusz bácsi meséi című könyvet - Mesével könnyebb! A hosszú (1 tanéven át heti 1-2 órában) projekt címe- célom vele: az olvasás megszerettetése, a kifejező, szép olvasás, szövegértés elsajátítása(tudásépítés), kreatív és probléma megoldó gondolkodás fejlesztése, együttműködés, önszabályozás és önállóság fejlesztése, hagyományos és modern eszközök segítségével.
Az óra menetének leírása:
Óra eleji beszélgetés indítása: Milyen évszak van most?(tél)
Motiváció: Kedvenc versünk - Szabó Lőrinc: Esik a hó-elmondása (esetleg a videóval együtt, mert tudjuk kívülről) / (páros felelgetősként)- padban
Ritmusgyakorlatként(szótagszám szerint taps(2 szótagúra), csettintés(1 szótagúra), koppantás(3 szótagúra), dobbantás(4 szótagúra)- az első 4 sor elmondása-szöveggel, majd csak jelekkel:
„Szárnya van, de nem madár,
Repülőgép, amin jár.
Szél röpíti, az a gépe,
Így ül a fák tetejére.”
/megfejtés: a hó/
Anagramma-kitalálása(barátság szó)
Ráhangolódás: Mi jut eszedbe a szóról, hogy „barát”?- babzsák körbeadással válasz
Melyik könyvet olvassuk mi együtt? (Rémusz bácsi meséi)
Csoportalkotás: Előző órán barátság szerint alakítottatok csoportot a bábozási feladathoz, így menjetek tehát 5 csoportban a helyetekre. Hiszen olyan jó együtt dolgozni a barátainkkal, így mindig többet tudunk, mint egyedül
A pontszámokat minden csoport magának felírja majd egy lapra-én meg az interaktív táblán egy táblázatban a végén majd beírom. Nem igazán ez a fontos, hanem hogy jól érezzük magunkat és közben mégis tanulunk. Ha ügyesek lesznek a csoportok, óra végét is játékkal és meglepetéssel zárjuk.
Feladat megoldások:
1. Találós kérdések megfejtése(interaktív táblán kivetítve, a 2. osztályos felolvassa, az óvodás mondja megfejtéseket)- szereplőket kapunk-nyúl, róka, tehén, teknős
2. Ki mesél kinek? (Rémusz bácsi és a Kisfiú- képkirakás időre- www.jigsawplanet.com alkalmazással az óvodások is kirakják a táblán) 4 pont (az iskolások csoportban a kapott képdarabokat illesztik össze és ragasztják fel a lapra, minden csoport más képet kapott)
3. ActivInspire játszóteres háttere: Ki kinek a barátja?(játékokhoz csoportosítás-2csoportba) 8 pont, ellenőrzés a táblánál- húzd oda! (a csoportok egy kapott lapon dolgoznak először, csak összekötés)
4. A mesénkben található szavak rajzolása (húzz egyet és rajzold le a csoportodnak)- csoportnak ki kell azt találnia és megmondani, melyik történetben volt annak szerepe (http://www.drawzit.com/) 2 pont
5. ActivInspire erdő képen: hangokból találd ki kik bújtak el a képen? 5 pont (írják fel a csoportok a megoldásokat a lapra!)
6. Tulajdonságból szereplő kitalálás (Ki vagyok én?) minden csoportnak 1-t kell kitalálni- a következő csoport írja körül az előtte levőnek, ha gyorsan kitalálják, akkor mind a 2 csoport kap pontot(1-1 pont) (a feladat szóbeli)
7. Ki mondta? szereplők kitalálása mondataik alapján- húzz egy mondatot a kártyáimból! (minden csoport 2-t kap)- a másik csoport olvassa fel nekik a mondatokat 2 pont
8. Verseny barchoba - körülírás szóban-1 perc alatt hány szót találtok ki?, annyi pont(előre elkészített szókártyáimon az olvasmányból ismerős szavak vannak)
Pontok összeszámolása csoportonként.
Tartalék feladat: anagramma játék
Meglepik az iskolások az óvodásokat
Bábozási feladat: 2 csoport választ a jelenetéhez bábokat-előre kiválasztott kedvenc rész bábozása következik
Óra végén: Órai munka értékelése, dicséret, /az óvodások is beállhattak a körbe/
lezárás: Tapsos(vulkán) és
(ha van időnk)közös éneklés:Ember, ember, december…refrént együtt: Ha-ha-havazik, he-he-he hetekig, hu-hu-hu hull a hó, hi-hi-hi jaj, de jó!
http://www.youtube.com/watch?v=XfRFbQ3CvYw
Meglepetés az ovisoknak, iskolásoknak: általam készített kisfilm a barátokról(a mesefigurák és mi legyünk a barátaitok!:)
vagy Paff, a bűvös sárkányos ének közösen.
Jutalom: Micimackós képet az interaktív táblán kirakjuk, és minden kisgyerek kap egy kis színezőt.
Megjegyzések:
Minden jól sikerült, a gyerekek nagyon élvezték a közös játékot. Néhány feladat nem fért be a 45 percbe, azokat a következő órákon megoldottuk a másodikosokkal.
Mit szólsz hozzá?