Segítség, diszlexiás tanuló az osztályomban!
Hírek - 2009. december 6.
Egyre több és több tanár értesül róla, hogy valamely diákja sajátos nevelési igénnyel rendelkezik, erről hivatalos papírja is van, melyekhez, elvileg jogok is társulnának. De a papírral nem rendelkező diákok közül is sokan, nyilvánvalóan a tanulási képességek valamilyen zavarával küzdenek, melynek orvoslásához a pedagógus kolléga a legtöbbször nem érzi magát eléggé felkészültnek. Az egyik ilyen, gyakran előforduló és sok nehézséget okozó tanulási zavar a diszlexia.
A diszlexia az írás és olvasás elsajátításának zavara melynek hátterében veleszületett idegrendszerei eltérések találhatók. A probléma sokféle formában mutatkozhat meg az iskolában, pl. csúnya írás, akadozó olvasás, rossz helyesírás vagy gyenge szövegértés és fogalmazási készség. Sok, nem írás-olvasáshoz kapcsolódó probléma is diszlexiára utaló jel lehet: pl. jobb-bal irány tévesztés, számolási nehézségek, ügyetlenség. Nemzetközi felmérések tanúsága szerint, - országtól és beszélt nyelvtől függetlenül, - a különböző mértékben diszlexiás személyek aránya a teljes lakosság körében 5-10% közé tehető. Ez azt jelenti, hogy minden iskolai osztályban van legalább 1-2 olyan tanuló, aki hatalmas nehézségekkel küzd azért, hogy lépést tudjon tartani társaival.
Közülük csak igen keveseknél azonosítják a tanulási zavart, legtöbbjük esetében mind saját maguk, mind tanáraik arra a meggyőződésre jutnak, hogy nem elég okosak a jó teljesítmény eléréséhez. Az igazság azonban az, hogy a diszlexia és az intelligencia egymástól teljesen függetlenek, sok híresen tehetséges és sikeres művészről, tudósról és üzletemberről tudjuk, hogy diszlexiával küszködött.
A Magyar Tudományos Akadémia Pszichológia Intézetében egy EU támogatással létrejött 2 éves nemzetközi projekt jött létre melynek célja, hogy az elmúlt évtized során felhalmozódott diszlexiával kapcsolatos kutatások és támogatási gyakorlatok eredményeit minél szélesebb körben megismertesse. 2 éves munkánk során egyrészt a diszlexia támogatás gyakorlatát, a tapasztolatokat és a további igényeket szeretnénk felmérni a partnerországokban, másrészt olyan eszközöközöket adni a diszlexiában szenvedők és segítőik kezébe, melyek segítségével munkájukat hatékonyabban végezhetik.
A projekt neve EMBED - Embedding Dyslexia-Responsive Practices in Lifelong Learning. A program weboldalán (IDE KATTINTVA) sok hasznot információt és diszlexiával kapcsolatos letölthető anyagot kínálunk a mindennapi munkájukhoz segítséget kereső pedagógusok számára.
Munkánknak fontos részét képezi az a nemzetközi felmérés is, melynek során arra szeretnénk választ kapni, mennyire diszlexia barát a magyar oktatási rendszer, pedagógusaink milyen segítségre és tudásra alapozhatják diszlexiás tanulóik támogatását. Kérjük, járuljon hozzá a kutatás eredményességéhez azzal, hogy kitölti tanároknak szóló internetes kérdőívünket, mely 15 rövid kérdésből áll, és negyed óránál többet nem vesz igénybe. A teszt elérhető a projekt magyar weboldalán a gyermekek/ diszlexia támogatási felmérés útvonalon, illetve közvetlenül EZEN A LINKEN.
A téma iránt érdeklődők számára szívesen bocsátunk rendelkezésre további segédanyagokat és nyújtunk lehetőséget konzultációra.
Az együttműködést előre is megköszönve,
Győrfi Anna
MTA Pszichológia Intézet
e-mail: [email protected]