Digitális pedagógus konferencia - délelőtt

Hírek - 2013. május 25.

Írta: Nádori Gergely

Az ELTE PPK Digitális... konferencia sorozatában most éppen a pedagógusok ideje jött el. A TanárBlog is teljes létszámban vesz részt az eseményen, és szeretnénk azoknak is beszámolni arról, hogy mi minden hangzik el itt, akik esetleg nem tudtak eljönni (a konferencia honlapja IDE KATTINTVA érhető el). A megnyitó után elsőként Buda András, a Debreceni Egyetem kutatója beszélt arról, hogy milyenek is a pedagógusok. Túllépve a most már biztosan digitális bennszülött-digitális bevándorló dichotómián több kategóriát különített el: digitális remeték, digitális felfedezők, digitális nomádok, digitális telepesek és végül digitális honfoglalók. Az utóbbiak azok, akik már nem képesek megélni az új technika nélkül ("én már nem tudnék interaktív tábla nélkül órát tartani), a telepesek pedig azok, akik sokat használják a technikát, nem csak fogyasztók, hanem termelők is. A nomádok egy-két dolgot már használnak mindennapi rendszerességgel, a felfedezők nem zárkóznak el a technikától, a remeték pedig még mobiltelefont sem hajlandóak a kezükbe venni.

Habár ez a felosztás biztosan többet mond a korábbinál,úgy érzem, ez is túlzottan leegyszerűsít. Itt vagyok én, a TanárBlog szerzője, de nincs otthon tévém, a Facebookot személyes célokra alig használom, hülyeségnek tartom a Second Life-ot és van, hogy azt mondom a diákoknak, valamilyen feladatot muszáj kézzel rajzolva beadniuk. Akkor én most mi vagyok? Nem lehet, hogy a külső jegyek (ki mikor született, ki milyen eszközöket használ) helyett inkább attitűdökről kellene beszélni? Vannak nyitott és vannak zárkózott tanárok. Vannak újítók és vannak alkalmazók. Vannak, akik tanításban gondolkodnak és vannak, akik tanulásban.Ráadásul ezek sem változtathatatlan dolgok, függnek akár az adott pillanattól is. Mindezzel együtt izgalmas előadás volt.

Ezt követően Veszelszki Ágnes beszélt a digitális nemzedék nyelvhasználatáról. Már korábban is írtunk a Netszótárról (ITT), az előadás során ebből szemezgetett. Érdekes lett volna a felsorolás mellett egy kicsit a folyamatok okát is feltárni. Miért terjednek el az emotikonok, miért váltják fel a központozást? Mitől függ, hogy egy kifejezés fonetikusan vagy eredeti helyesírással kerül át az angolból? Milyen az a folyamat, ahogyan a magyar nyelv befogadja majd magáévá teszi ezeket a kifejezéseket?

Ezt az előadást a TanárBlog főszerkesztője Prievara Tibor követte, aki 21. századi tanítási kísérletéről tartott beszámolót, ennek krónikája IDE KATTINTVA olvasható.

Ezután B. Tier Noémi beszélt a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertáráról (EZ ITT TALÁLHATÓ).

Be kell számolnom még egy majdhogynem transzcendens élményről is, ami a konferencián ért. Szerencsére sokan jöttek el, többen, mint ahány szék volt a plenáris teremben. Ezért hátul álltam meg a technikusok asztala mellett, az asztalon, nagyjából mellmagasságban egy fekete doboz állt. A kényelem kedvéért rátámaszkodtam a dobozra, de a szigorú technikus azonnal rám szólt: - Nem kéne! A baráti szavak arra sarkalltak, hogy csevelyt kezdjek, megkérdeztem, hát, hogy miért nem, baja lesz-e a doboznak tőle. A válasz az volt, hogy nem lesz baja, de akkor sem lehet. És ekkor hirtelen rájöttem, hogy mi ez. Hiszen itt vagyok a digitális pedagógus konferencián és itt van egy rejtélyes fekete doboz, amit nagyon kell félteni. Ez nem lehet más, mint az IT Crowd című sorozatban bemutatott Internet.

{youtube}UTBsm0LzSP0{/youtube}

Gyorsan visszakoztam és legnagyobb tisztelettel adóztam a csodálatos doboznak!