Sulinetwork konferencia - élő közvetítés!

Hírek - 2010. december 3.

Írta: Prievara Tibor

Megérkeztünk Debrecenbe, ahol a Sulinetwork konferenciára, ahol - ha kicsit késve is - de elkezdjük elő közvetítésünket. A Bővebben gombra kattintva a nap során tapasztaltakról folyamatos, élő beszámolót találhat minden kedves olvasónk. Szimultán két helyszínről, folyamatosan bővülő tartalommal, percről percre.

10:50 Geogebra szekció. Aki mateket tanít és egy kicsit is érdeklődik az IKT iránt, ismeri a Geogebrát. Ebben a szekcióban egy profi tanár ismerteti a használatát érdeklődő matektanároknak.

11:14 Microsoft alkalmazások. Ezt a szekciót a TanárBlog másik szerzője, Prievara Tibor tartja, gondolom, majd ír róla bővebben.

11:32 Együttműködés a weben Tavaly Egerben  ugyanezen a címen tartottam szekciót. Abban is volt szó a Google Dokumentumokról, most is éppen ezt ismertetik, ezelőtt a Glogster került elő (azt is mutattam tavaly). Nekem kicsit lassúnak tűnik a szekció tempója, de könnyen lehet, hogy erre van szükség.

11:51 Biztonság a weben Ebben a szekcióban igazán aktuális témáról van szó. A plenáris előadáson is esett arról szó, hogy meg kell tanítani a diákoknak, miként viselkedjenek a neten. ITT VAN a foglalkozás prezije. Attila bemutat egy vicces PowerLeague játékot is, amivel kideritjük, hogy szerintünk a legnagyobb veszély, ami a gyerekekre leselkedik a pornó.

ITT OLVASHATÓ egy beszámoló arról, milyen volt szekciót vezetni a konferencián.

Szombati plenáris előadás Ollé Jánostól

Az előadó szerint mára már elvesztettünk egy csatát, a diákok figyelméért vivott ütközetet. Nem tudunk versenyezni mindazzal, amit a multimédia, a marketing tud a gyerekekről. Viccesen példázza is ezt nekünk, ha választani lehet, mi is inkább a Jégkorszak film egy részletét nézzük, mintsem egy tanóráról készült videót.

Szerinte azonban már nem az a kérdéses, hogy a figyelmet miként kötjük le, nem a szemléltetés pedagógiáját kell fejleszteni, hanem az új eszközöket kell integrálni az oktatásba. A csoportmunka helyett valódi együttműködést tesz lehetővé a webkettő.

Arról is szó van, hogy milyen látszatmegoldásaink vannak, használjuk az internetet, de nem a valódi lehetőségeit. Ő is beszél arról, hogy ott vannak a mobileszközök a gyerekeknél, azokat kellene használni. Ez szerintem irreális, aki próbálta már, biztosan nem lelkesedne érte. Gondoljuk el, hogy van 15 -féle mobiltelefon, 15 letöltőprogrammal, 15 videóformátummal, aztán kezdjünk azokból valamit...

Most éppen arra biztat mindenkit, hogy ha nem bízik a netes megoldásokban, akkor hozza létre a sajátját. Ha megbízhatatlan a wikipedia, akkor állítsunk fel egy saját wiki, ha félünk az anyagainkat az internetre feltenni, osszuk meg az iskolai keretrendszerben.

Most arról van szó, hogy milyen kifogások merülnek fel az IKT használattal szemben és sorra hallhatjuk az ellenérveket. A számítógépfüggő gyerekkel szemben a könyvfüggő gyerek áll, aki ugyanúgy nem mozog, de még csak nem is kommunikál a többiekkel. Ha a wikipedia rossz, akkor javítsuk ki. Most azt láthatjuk, milyen sztenderdek lennének kívánatosak a pedagógussal szemben ebben a helyzetben: ismerni kell az eszközöket, példamutató digitális állampolgároknak kell lennünk.

Most érdekes irányba fordultunk: szükség lenne z online viselkedéskultúra tanítására. Merthogy a kommentvilág egészen elborzasztó állapotban van. Ha nem neveljük a gyerekeket, trollok lesznek.

Útelágazáshoz (nehéz szó) érkeztünk már megint. Az első harcot levesztettük, a másodikra még van esélyünk.

{youtube}0k_Ssfqfc2M{/youtube}

15:45 Na, éppen most veszik el a kenyeremet ... holnap elvileg nekem kellene majd Microsoft oktatási alkalmazásokból workshop-ot tartani - erre délelőtt itt volt a Live Movie Maker, most meg a Photo Story. Mi lesz itt holnap ... .

15:41 Na, megint egy jó dolog, ezúttal egy szoftver, a neve Tux paint. Én már letöltöttem, viszem haza a gyereknek. Nagyon vicces, kreatív játék - éppen a színek tanításán gondolkodtam a múltkor (kicsiknek) erre kiválóan alkalmas a Tux Paint. Ráadásul van magyrul is (bár nem minden része van lefordítva magyarra). Összesen 5.6 MB, szóval nem is olyan nagyon nagy, és tényleg nagyon vicces. Én INNEN TÖLTÖTTEM le (először máshonnan is, de az nem működött igazán).

15:24 Most válik interaktívvá a dolog - kiszivárgott, hogy a TanárBlogon élő közvetítés van, és a szünetben többen azt (is) olvasgatják. Van egy nagyon érdekes funkciója a Storybird oldalnak: meg lehet hívni másokat, hogy közösen írjanak mesét. Így működik: megírok egy mesediát, elküldöm annak, akivel szeretnék együtt dolgozni. Ő megkapja a meghívómat (e-mailben), és folytatja a történetet. Vicces!

14:47 Az előadók kérésére szeretnék kiposztolni, hogy az eMese (ejtsd: ímese) terminus technicus tőlük származik (Füzi Otília, Csordás Ildikó.). Lassan mindenkinél lezárult a regisztrációs folyamat. 30 percig tartott, de megvan, sikerült, már játszunk is a képekkel. Lapozás után egy példa arra, hogy milyen vad képek találhatóak az oldalon.

14:28 Kiderült: az eMese ejtése NEM Emese, hanem ímese! Itt az első IKT alkalmazás, a neve Storybird. Képekhez tudunk történeteket írni. Itt láthatólag kicsiknek szánták a feladatot, de elég sok kép nem alkalmas szerinten gyerekeknek. Bár lehet, hogy csak én vagyok túlérzékeny - mi ez egy Bakugan-csatához képest? De az ötlet jó - kollaboratív történetmesélés. Az előadók ismét felülbecsülték a közönséget. Számolom: a Storybird.com oldalra eltalálni, plusz regy webalapú e-mail címmel regisztrálni ... mindez kb. 20 perce tart. De nem adják fel, ami dicséretes :) A regisztációs rémálom jó eséllyel kalkulálható különben minden képzás esetében - van akinek még e-mail címe sincs ...

14:15 Drámai fordulat nincs, minden folyik az eddigi mederben. A csoportok visszejeleznek a többieknek, de semmit nem lehet hallani. Megbeszélik azt, hogy a meséket hogyan lehet feldolgozni. Az előző mesés játék jó volt, most éppen semmit nem lehet megint hallani - nem tudom, mi lesz itt velem holnap!

14:06 Átcsúsztam a Wikizz velünk workshop-ra, ahol a Tudodehogy wikijéről tanulunk. Beültem én is, tanulok én is, bent vagyok az oldalon. A wiki lényege az, hogy a diákok egymásnak videókkal, magyarázatokkal segítenek. Szerkesztjük a wiki-t! Hű, a másik workshop-on előkerültek a gépek. Ott a helyem! Oh, tévedés, csak arrébb tették a gépeket, mert zavart a közös munkában. Ízléses papírt kapunk a mesefeldolgozással kapcsolatosan. IKT van benne, egy Prezi-ből lett kinyomtatva.

14:01 Na, valami workshop jellegű dolog, felálltak a tanárok, meséset játszanak, ez láthatóan mindenkinek tetszik. Mesét írnak közösen, lelkesen, előre kiosztott kis kártyák alapján. Ismét kiderült: nem tipikus férfimunka a tanítóság. A két szekció között nincs fal, erős áthallások nehezítik az előadók helyzetét. Mi jöhet még?

13:54 Nem lustálkodtunk, eddig tartott az ebéd. Most éppen egy kaposvári magyartanár kolléga adja elő az eMese workshop-on. Egy kisregényt dolgoznak fel, sajnos lemaradtam arról, hogy melyik, mindenesetre van egykedves videó vetítve az órákról, ami érdekes. Az derül ki bebőle, hogy a gyerekek szívesen használják az IKT eszközöket, de leginkább egy előre elkészített (interaktív táblán használt) óravázlatról van szó. A tananyagot egyébként mintha megkapták volna a gyerekek, és az ő gépükön is ugyanaz jelenik meg mint a tanári gépen kivetítve. Szó volt a webkettőről, de nem igazából láttunk semmit, ami webkettes a projektben. Ez mind rendben van, de eddig (2 kivétellel) nem láttam workshop-ot, csupán előadásokat, rövidebbeket és hosszabbakat. (Nagy kaland kis tányéron a mű - írta: Jacqueline Wilson)

11:25 Furcsa hangulat lett úrrá az eddig lelkesen dolgozó, vagy unottan fészbukozó, boldog, vagy megcsömörlött embereken. Nem is az érzés új, hanem annak intenzitása. Mi jöhet még? Ijedten emelik egyszerre fáradt, elrévedt tekintetüket az Audacity szoftverről az emberek az ajtó felé. Mindenkit ugyanaz a jeges érzés jár át. Itt vannak. Nem tudjuk, hogyan írja át életünket ez a pillanat, de azt mindenki érzi, hogy ha ennél közelebb élő ember nem kerül a szingularitáshoz. A világ, ahogy ismertük, nem léztezik többé. Jöhet más, jöhet jobb, vagy félelmetesebb. Hozhat boldogságot, vagy pusztulást. Szeretnénk hinni, elkeseredetten kapaszkodunk letűnt, 21. századi világunk romjainak omladozó peremén. De hiába! (Megj.: most éppen semmi nem történt sokáig, majd a szomszédból áttévedt hozzánk egy LEGO robot - van még mit programozni rajtuk :) Én meg úgy éreztem, hogy a drámai hang a legmegfelelőbb).

11:05 Visszatértem az első helyre, már mindenki a projektmunkát végzi, látszólag - versekhez kell rövid videókat készíteni - illusztrációként, vagy csak feldolgozásokként. Beszédbe elegyedtem egy résztvevővel, aki informatikatanár és informatikus, és megkérdeztem tőle, ami már régóta érdekelt: miért jön egy informatikus egy olyan előadásra, ahol számára azért egyszerű szoftveres alkalmazásokat mutatnak be. De most megvan a válasz! Hazaviszik a jó gyakorlatokat, bemutatják otthon a legérdekesebb dolgokat (gondolom az is benne lehet, hogy ha IKT, akkor menjenek az informatikatanárok, ők biztosan megértik, miről is an szó), valamint a konferencia kinőtte magát találkahelyként is, ahol lehetőség nyílik szakmai eszmecserére - 'meglátjuk, hol tartanak a többiek'.

 

11.00 Párhuzamos tudositás Nádori Gergelytől: Gondolattérképek szekció. A foglalkozás közepébe sikerült belecsöppennem. Éppen egy jópofa projekt bemutatása folyik. A diákok nemzetiségek történetét dolgozták fel közösen. Ehhez használtak egy könnyű memory játékot előállitó programot (INNEN), a VUE gondolattérkép készitőt és az elkészült anyagok tárolásához a MAHARA online portfolio rendszert.

Ezt követően Farkas Judit mutat be egy projektet. A cél a táplálkozás történetének feldolgozás gondolattérképpel. A VUE lesz a választott eszközünk.Judit bemutatta a rendszer képességeit és megemlitette, hogy az egyetlen hátránya, hogy nincs  benne kollaborativ funkció. Ezt követi a VUE alapos bemutatása, aki végig követi Judit bemutatóját igazi MindMap profivá válhat.

Egy szomszédos teremben a Balázs-Diák mutatja be programjait. Több mint egyszerű termékismertető, ami folyik. A résztvevők ötleteket kapnak a programok használatához is. Most éppen a kreativ történetkészitő szoftverrel hozzák közelebb az Itt van az ősz verset a kicsikhez. (Mivel nekem éppen most tanulta a fiam ezt a verset, személyes tapasztalatból tudom, hogy szükség van a magyarázatra hozzá.)

Közben a cég azt is igéri, hogy egészen új alapokra helyez mindent, amit eddig az oktatásról gondoltunk. Remélem, a szünet után többet is megtudhatok a 3gPlatformról.

A szünetben átszivárgok a Stiefel bemutatójára. Itt valódi műhelymunka folyik, a tanárok ismerkednek a hardver és szoftver eszközökkel. Egy kisebb tömeg az interaktiv táblánál nézi, mire képesek a digitális tananyagok, mások a dokumentumkamera lehetőségeit nézegetik.

 


10:39 Érdekesség, hogy még az első találkozás előtt osztályfőnökként elindította a portált. Beregeltek a gyerekek, és az évnyitó előtt már mindenki mindenkit ismer. Ami viszont tényleg érdekes: osztályfőnökként személyes beszélgetésekre használja Zoltán a felületet, miverl személyesen már nem, vagy csak nagyon nehezen lehet elérni a gyerekeket, annyira rohannak (a szakszó: csácsó nemzedék). Mindenesetre az osztályfőnöki munkában segíti Zolit a portál. Ez eddig tényleg mind nagyon érdekes, várjuk az IKT újdonságot!

Hoppá, kollegina előttem elkezdett fészbukolni - méghogy a gyerekek multitaskolnak csak! Viszont megszokták a gyerekek azt is, hogy a tanulmányi versenyekre online jelentkeznek. A házi feladat is a Moodle-en van, nem kitöltögetős, hanem elgondolkodást igénylő feladatokat ad az előadó csak, nehogy túl gyorsan csinálják meg a feladatot a gyerek. Online beadott házik, online javítás ... nem tudom. Én tényleg szívesen rámozdulok mindenre, ami online megy, meg webkettes, de ez baromi sok munka lehet. Ráadásaul most az LMS részéről beszélünk a Moodle-nek ... követi a diákok teljesítményét, és ott osztályoz? Ehhez kell egy külön élet!

10:20 A2 terem: Suli.net.work program pályázói mutatják be, hogy mi mindent csináltak. Éppen egy előadás végén vagyok, nem tudom, miről van szó, de azért leblogolom ezt is! Egy iskola portálja van soron, nem derült ki abből a 2 percből a kolléga neve, mindenesetre az online portál használatának egyik végső konklúziója az, hogy megtanulták a diákok udvariasan használni a portált. Érdekes gondolat, sokan pont az ellenkezőjét mondják, ti. azt, hogy nekünk kell alkalmazkodni ehhez az új (vagy újszerű) kommunikációs formához.

Középiskolai filozófia tanításában használjuk a Moodle-t. Dr. Farkas Zoltán osztályfőnök és szaktanár. Kezdetnek: Moodle-tól eltiltva a gyerekek szomorúak. Ha jól látom, a Moodle 2.0 az, amit mutat. Megnézhetjük az osztály Moodle portálját. Érdekes, bár egyáltalán nem workshop - mindenki mást csinál a számítógéppel - van, aki programoz, van, aki képeket nézeget, van, aki netezik, de sokan csak kultúráltan hallgatják az előadót.

10:09 Az első kör workshopok 9-kor kezdődtek el, azokról némileg elkéstünk, de még 15 percet elkaptunk az egyik előadásból a szünet előtt. A workshop témája filmkészítés - vagyis 'Készítsünk animációs kisfilmet!'. És készítenek is! A Windows Méghozzá Movie Maker szoftver segítségével. A technikája ma már egyszerűnek mondható, az első óra során láthatóan arra helyezte a hangsúlyt az előadó, hogy technikailag sikerüljön a kollégáknak felnőni a feladathoz. Látszólag ezzel nem volt gond, nem tudom, hányan használták ezelőtt a Movie Maker-t, de nem tűnik senki sem elveszettnek (Megj.: érdekes, hogy milyen sok informatika tanár jött a Sulinetwork konferenciára. Holnap az én szekciómban is sok lesz, nekik azért egy Sticky Sorter nem fog újat mondani PT).

Most éppen szünet van, addig is megpróbálok egy másik terembe átcsúszni ...