Tanárértékelés SWOT analízissel

Internet a tanórás - 2013. május 27.

Írta: Nádori Gergely

Iskolánk több mint tíz éve próbálja megszerezni a diákok visszajelzéseit a tanárok munkájáról. Nem csak az osztályfőnöki órák panasznappá alakításával vagy éppen folyosói megjegyzésekkel, hanem szervezett, kiértékelhető módon is. Ennek eredménye egy pontozásos rendszer, minden diák pontozza a tanárait öt szempont szerint egy 1-7-ig terjedő skálán. A rendszer jó, összehasonlítható és részletes eredményeket ad, bár részben még így is inkább a tanárok népszerűségéről, nem pedig a munkájukról szól. Az értékelések eredményei IDE KATTINTVA tekinthetők meg.

Pár éve fogalmazódott meg a tantestületünkben az az igény, hogy a számok mellett részletesebb, szöveges értékelésre is kerüljön sor. olyanra, amiből pontosan látható, hogy mi a gond, vagy éppen mit tartanak jóra a tanárok munkájában a diákok. Ennek a szöveges értékelésnek a részletei aztán szabadon, az egyes osztályfőnökökre (patrónusokra) lettek bízva. Voltak sikeresebb és sikertelenebb próbálkozások, nekem idén az jutott eszembe, hogy online SWOT analízist készítsek a diákokkal a tanáraikról. Ehhez egy webes kérdőívet használtam fel (ITT LÁTHATÓ).

 

A SWOT analízis jól ismert eszköz a szervezetfejlesztésben, jelentése: Erősség, Gyengeség, Lehetőség, Veszély (Strength, Weakness, Opportunity, Threat). A Tanárértékelés esetén kifejezetten hasznos, hogy a diákoknak jót is kell írniuk a tanárról, nem lehet csak a hibákat, csak a sérelmeket sorolni, hatékony az is, hogy a jövőben is gondolkodniuk kell, hogyan változhatna a közös munka.

Nekem nagy könnyebbség volt, hogy az eredményeket egy Excel táblázatban kaptam meg, amit könnyen szűrhettem a tanárok neve szerint, így az eredményeket könnyen küldhettem tovább az egyes szaktanároknak (csak a neki szólókat). Az online felület a névtelenséget is biztosította a diákok számára, ami egy értékelés esetén elengedhetetlen.