Innovatív Tanárok Fóruma - élő közvetítés!
Internet a tanórás - 2010. november 18.
Ma kezdődött az Innovatív Tanárok Fóruma nevű rendezvény, ahol innovatív tanárok mutathatják be a kreatív, innovatív ötleteiket. A konferencia 10-kor kezdődik, de már itt vagyunk, nézzük a sok sürgő-forgó kollégát! A két nap során végig közvetítünk a főbb eseményekről, illetve megpróbálunk minél több érdekes, nekünk tetsző kezdeményezésről hírt adni. A LAPOZÁS UTÁN (ld. Bővebben) folyamatosan (legalább óránként) frissülő posztokban adunk hírt mindenről, amiről tudni érdemes. Holnap az ITF mellett elindul a HunDIDAC szakmai kiállítás, annak a programjáról is megpróbálunk tudósítani. Hangsúlyozni szeretném, hogy a beszámoló blogposztok formájában történik, azaz nem gondolsan megírt cikkek, hanem hirtelen érzések, spontán vélemények kerülnek napvilágra. Az esetleg bárkinek nem tetsző részektől most szeretnénk teljesen elhatárolódni!
16:48 Dr. Kárpáti Andrea (a továbbképzések ostora) szereti a Sulinetes továbbképzéseket, mert ott interakció van és a tanárok azt is megtanulják, hogy interakcióban kell az eszközöket használni. Fontos az IKT szerepe az értékelésben, készül egy többtízezer feladatos értéklőbázis a Szegedi Egyetemen, most már csak az a tanárok feladata, hogy használják.
Milyen legyen egy IKT eszköz? Felhasználóbarát és üzembiztos. Ha ezek nincsenek meg, akkor a kutya sem használja majd. Az SDT-nek sok kis eleme van, ami jól használható lenne, de az egész nem integrálható a tanítási folyamatba. Teljes komplex eszközrendszer kell, digitális tananyag, tankönyv, értékelőrendszer. Ha csak kis darabok vannak, nem fogja csak pár percre bekapcsolni a gépet a tanár. Nade Kerekes Balázs szerint az IKT amúgy sem varázseszköz, amitől majd minden jó lesz. A számítógép bekapcsolásával töltött idő közelebb visz ahhoz, hogy megismerjük ezeket az eszközöket. Ebbe energiát időt kell fektetni, erre időt kell hagyni. Az SDT megismerésére is időt kell adni, talán a tanárképzésben a szakmódszertan órán, vagy az iskolai gyakorlatok során (ezt én nem értem). Az SDT pedig bizony ilyen., de direkt ilyen. Sok szempontnak kell megfelelnie, pl. az újrafelhasználhatóságnak, azért ilyen laza, hogy jól újrafelhasználható legyen. Az iskolába összefüggő rendsezerek kelelnek, de nem csak az eszközi elemek, a pedagógiai rendszer egészéről van szó, tanterv, tanement, óravázlat, támogató rendszer, mérés és értékelés, így kell bevinni az iskolába. Erre lenne szükség!!!
Mennek ki az eszközök az iskolákba, 30 000 interaktív tábla, 100 000 tanári laptop, 40 000 tanulói laptop, ehhez pedgógiai asszisztensek kellenek, mert a tanárok nem tudják ezt kezelni. (szerintem akkor lesz pedagógiai asszisztens, amikor minden tanteremben lesz jakuzzi is). Most kifejezetten ki van tolva az iskolákkal, párévente újabb eszközparkot kapnak, de a fenntartásra nincsen lehetőségük. Van-e erre pénz? Az oktatási kormányzat embere felel: idő van, pénz nincs. De Kárpáti andrea felhívja a figyelmet arra, hogy a tanárképzés változik, ott majd lesz idő. Most csak heten tanulnak fizikatanárnak, de talán most majd újra 150-en fognak. És az új rendszerben előtérbe kerülhet a szakmódszertan a neveléstörténet helyett.
Dr. Hunya Márta felhívja a figyelmet rá, hogy szinte minden gyereknek van már mobiltelefonja, amivel lehet hangot felvenni és filmet készíteni, nem is kellene hát egy számítógép sem, a tanárnak csak a feladatot kellene kiadnia. (Szerintem videót felvenni lehet esetleg borzasztó minőségben egyes mobilokkal, de azt megszerkeszteni nem könnyű a telefonon...). Dr. Hunya Márta szerint még tananyagokra sincsen igazán szükség, hiszen ott van minden, nem az eszköz és a tananyag tehát a fontos, hanem a módszer.
16:30 Kerekasztalbeszélgetés az IKT hazai helyzetéről. Eleddig a kötelező körök futnak: nagy a lemaradás az eszközellátottságban, mégiscsak a tanár a fontos, nem az eszköz, de a legjobb, a jó tanár és a jó eszköz. Most egy kicsit izgalmasabbra fordul a dolog, elhangzik, hogy a számítástechnikai laborok kifejezetten gátolják az IKT felhasználását. Európában egyedülláóan sok gépünk van számtech laborokban, ami rögzít egy sokkal korábbi állapotot. A cél az lenne, hogy új eszközökkel (kollaboratív eszközök, interaktív táblák). Hazánk élen jár a számítástechnikai eszköz ellátottságban, középmezőnyben van a tanárok számítógépes ismeretei tekintetében, de sereghajtó a számítástechnikai eszközök használatának motivációjában. Ezen kellene változtatni.
Kárpáti Andrea szerint változtatni kell a pedagógus életpálya felépítésén. Ő maga a továbbképzések ostora, sok idő megy el olyan továbbképzésekre, amik a tanórai környezetben nem adaptálhatóak. Egy izgalmas kérdésben kapcsolódott össze az Eudcatio kft és a 100 éves páncélszekrények, de sajnos még a megszólított Kerekes Balázs sem todta követni, hogy miről van szó. Minden esetre azért elmondja, hogy a legújabb felmérések szerint az eszközellátottságban és az eszközhasználatban is csúszunk lefelé. Minden esetre a nem informatikaórán történő használatban Európa legnyomorultabb országai között van kis hazánk. De hiába a hardver meg a szoftver, ha nincsen képezve a tanár. Kellenek tehát a tanártovábbképzések. Egy OECD kutatás szerint a továbbképzettek az egyetemen találkoztak az új eszközökkel, de a gyakorló idejükben (tanárjelöltként) már nem. Fontos lenne tehát a gyakorlótanításba is bevinni mindezt. A tanárképzés világa sokkal kevésbé nyitot, mint a tanártovábbképzés.
Dr. Hunya Márta kutatásai alatt, sok iskolában eltöltött egy-egy napot, ahol beszélt tanárokkal és diákokkal is (ezek nem bemutatóórák voltak, sikerült autentikus információkat gyűjteni), a tapasztalat: a tanárok használnak IKT eszközöket, de csak a saját frontális előadásaik színesítésére. Ez ma még valóban érdekesebbé teszi az órákat, de dr. Hunya Márta szerint ez nem fog örökké tartani. Azt a fordulatot kell elérni, hogy a munkaformák változzanak!
Dr. Kárpáti Andrea szerint ez már a negyedik digitális nemzedék (miért pont a negyedik?), amit a legjobban a közösség és a kommunikáció jellemez. Nem rosszabbak a korábbiaknál, de talán nem is jobbak.
15:45 Let's PLay History Games . II Rákóczi Ferenc Főv. Gyak. Közg. Szakköz. Gyerekek csinálnak Trimino játékot. Táblajátékot, legyártják. Házi feladatként csinálták. 2-3 órás projekt lehetett, Juhász Éva csinálta. Az érdekesség benne az, hogy nem játszák a gyerekek a játékot, hanem ők készítik a táblát, a kérdéseket és a válaszokat is. Izgalmas!
15:35 Győrben egy érdekes jó gyakorlatot dolgoztak ki, ahol többségi óvodába járó autista gyerekek. Hetente 2 napot töltenek az intézményben, összeállítják a napi rutint, ezt beviszik a 'rendes' óvodába, és ott együtt kialakítják a közös rutinjukat. Rendkívül érdekes kísérlet, további információt a Jelencsics Beátától lehet megtudni IDE KATTINTVA
15:30 Filmsorozat németül, feldolgozzák - 4.-ben A2 szinten lehet használni. Anna, Schmidt und Oscar - nem ingyenes, de nagyon jó film. Állítólag.
14:53 Elindulunk körbe, nézzük, Száraznád nevelési és oktatási központ Molnár Katalin szerkesztőséget hozott létre habilitációs órában. Számítógépes teremben dolgoznak (multi centerben). 7. és 8. évfolyamról járnak, tíz gyerek összesen hét héten át (hetente egy alkalommal) foglalkozik egy-egy szám előállításával. Az első szám most jelent meg, digitálisan is elérhető (IDE KATTINTVA) a Százaznád iskola oldalán! Feltétlenül érdemes egy pillantást vetni a gyerekek munkájára! Nagyon várják iskolák, osztályok jelentkezését, akik szívesen vendégeskednének a Száraznádban.
13:46 Nem lusták vagyunk, csak ebédszünet van éppen, és nem igazűn történik semmi. Az innovatív tanárok sorban bemutatkoztak (köztük mi is), és délután kezdődik a sok-sok körbemászkálós szavazás. Már nagyon izgatottak vagyunk!
12:14 A média, ismét a média, a szörnyű rajzfilmek, azok tehetnek sok mindenről. Az iskola csatatér, de mi a megoldás. Nem jó az iskolában a biztonsági szolgálat, semmit nem tesznek, beengednek bárkit .. lehetne társadalmi párbeszédet is kezdeményezni (ennek gyakorlati hasznát nem igazán hiszi az előadó sem :) Mindez mitsem ér: cselekedni kell, de mit! Axioma: a kommunikáció eredménye a kapott válasz! Itt az üzenet: mindezt 30 órás akkreditált tanfolyamon lehet elsajátítani! Kíváncsi vagyok, hogy azt a gyakorlatban hogyan tudják megoldani, hiszen a képzés alaptézise: konfliktust kezelni csak konfliktusok során lehet megtanulni.
12:06 - Érdekes dolgok: más jellegű agressziót tapasztalhatunk. Kiprovokált helyzeteket a gyerekek felvesznek videóra, YouTube-ra felteszik és azon versengenek, hogy kinek nagyobb a nézettsége. Azaz: az agresszió szerepe nem a dominancia nyomatékosítása, hanem a szórakoztatás. Azaz: kegyetlenek a gyerekek azért, hogy szórakozzanak. Ez minősített formája az erőszaknak. Jogos! (megj: azért itt is eszünkbe jut a Powerpoint általi halál, ennyi szöveget Powerpoint prezentációban régen láttunk).
12:00 Dr Nagy József pszichológus beszél: az iskolai agresszióról szól. Programot ajánl, fel kell ruházni a pedagógust olyan tudással, amely egyrészt fizikailag is megvédi a tanárokat, de mentálisan is. Sokkoló adatok, sok olyan eset, ahol gyerekek gyilkoltak meg diákokat, felnőtteket. Az ilyen gyilkosságok elkövetői: bátortalan öngyilkos. Olyan helyeket keres, ahol sok ártatlan embert találhatnak.
11:33 2015-től teljesen átáll számítógépes értékelésre az OECD. Azaz nincs választásunk, ha nem készülünk fel, a diákjank nek lesznek képesek résztvenni a mérésekben. Tus! (eléggé rendben van különben az előadás, de azért vannak aranyköpések: elektromos értékelés. Vége: diszkrét taps, pedig hasznos volt.
11:20 Papíralapú kutatás és értékelés monnyon le! Jobb a technológia a tesztelésben, felmérésben. Most a kutató beszél, arról, hogy mennyivel jobb digitálisan kutatni, adatokat gyűjteni. Ezt sejtettük, és tényleg. Lehet azonnal érdekes, újszerű adatokat csatolni a fefaladtokhoz. Ráadásul követi a gyerek kezét, és láthatjuk, hogy mit csinál, mit hogyan, mikor töltött ki. Puskázók figyelem: lehet a fejmozgást is követni tesztkitöltés közben. Haha! Végre rátértünk az adaptív tesztelésre: ez fontos! Itt egy hatalmas feladatbankból kivett, be-tag-elt feladatokból feladatsort oldanak meg, így a teszt egyre nehezebb, vagy egyre könnyebb feladatot tud adni aszerint, hogy az előző szintű feladatot hogyan oldotta meg (megj: mi is csináltunk ilyet, az Oxford Kiadónak van egy nagyon jó szintfelmérője!). Tényleg működik.
11:15 PISA felmérés eredménye: ha 20 éven belül elérhetnénk a finnek PISA eredményeit, akkor (egy OECD model szerint) a GDP 600 %-kal nőhetne. Vagyis, ha nem fejlesztjük az oktatást, akkor elsorvad a gazdaságunk (megkönnyebbült sóhaj sok résztvevőtől, fontosak mégis a tanárok!)
11:12 Rátérünk a mérés-értékelésre. papíralapú értkelés nem flash. A technológia önmagában nem eredményez jobb minőségű oktatatást, hanem a módszertan. Na, ez fontos, hogy elhangzik, és nem bánom, ha mindenki elmondja, ez fontos.
11:08 Az egyik fontos kihívása az oktatásnak: segítsünk a gyerekeknek, hogy mit is lehet elhinni az internetnek. Nehogy rossz helyekről rosszul tájékozódjanak. Mert a tévé is néha hülyeséget mond. Wow!
11:06 Molnár Gyöngyvér, az SZTE-ről emelkedik szólásra. Mérés-értékelésről van szó. Az előadás végén villantani fog projekteket is. Átalakul az élet. Ismét ugyanazt halljuk. Az eszközök megváltoztatták az életünket. Nagyon jó, csak hányszor lehet még ezt elmondani ... a technológia generálja azt a mértékű változást, amit még soja nem láttunk. (gonosz komment: nem lehetne ezt elmondani 5 percben EGYSZER, hogy ne kelljen minden előadótól meghallgatni? )
10:55 Hogyan tudjuk a gyereket lenyomozni a neten? Nézzük a Facebook update-jeit, de a barátai posztjait is, és mire hazaér, már minden tudunk a napjáról. Nagyon félelmetes, nem tudom, ha gyerek lennék, szeretném-e ezt... szerencsére nem hívták fel az előadó gyerekét (pedig szünet volt! :) Nade mi lesz a tankönyvekből? Újabb bemutató, ezúttal a kiterjesztett valóság, az augmented reality segítségével!
10:31 Merényi Ádám szól, röviden. Összefogás, új készsegek, 21. század. Érdeklődünk! Ismét a BME-s kolléga folytatja az előadást. Nagyon rossz a média, illusztrációnak van Győzike, Pákó stb. Nézzük meg, hogy az iskolán belül mit tesz a média, illetve azt, hogy hogyan lehet tenni ellene. A gyerekek ne fogyasztók legyenek, hanem alakítói a médiának. Vegyük rá a gyerekeket, hogy ők alakítsák a médiát, ne fogyasszák őket. Megnézhetük egy vicces videót, ide is gyorsan bemásolom!
Írtam egy csomót, de elszállt, úgyhogy frusztrálódom. Ami történt: Kinect bemutató láthattunk, tényleg nagyon látványos. Az is kiderült, hogy 40 000 Ft az ára, az azért nem olyan sok. Egy hete van itthon, de már nemsokára meg lehet venni :) Ha valaki nem tudná, hogy mi is az a Kinect, íme egy rövid bemutató videó:
10:21 Nem én voltam lusta, 20 perc késéssel kezdődik a program - ez már csak így van. Megnyílt a kiállítás most már hivatalosan. Beszélni kezdene Merényi Ádám, de nem működik a hangosítás. Iskolán kívül és belül. Kívül az iskolán egy mérnök-informatikus áll - Drajkó LÁszló - , belül Merényi Ádám a Microsoft-tól. Ismét elhangzik a digitális bennszülött / digitális bevándorló kitétel. Ez soha nem lesz unalmas - definiáltuk az Y generációt. De illusztráljuk is - mégpedig a 'tökéletes vihar' analógiáján keresztül - ez van az oktatásban is. Jajaj, a tanulás óceánján vitorlázunk - már-már költői :)
Az iskolának meg kell felelnie az üzleti élet kihívásainak - azt képezzük, amire szükség van. Aztán van még a média, a technológiai fejlődés, a közösségi háló, illetve az alkotás/megosztás. Mi a változás az elmúlt 30 évben ... régen az információ volt a hatalom, ma az információ megosztása. Ez mondjuk igaz.
Az oktatás verseny - autóversenyzős képpel illusztrálva ... Nagyon le vagyunk maradva, ismét kiderül. Infomorzsa: évente 100 000 kínai diák képződik ki az amerikai egyetemeken. Hű, ez sok.
9:53 Sikerült megérkezni - mint kiderült a Dániel út nem ugyanaz, mint a Dénes utca :) Elkésni azonban nem sikerült, az látszik, mindenki sürög-forog, rajtunk kívül minden stand készen áll a megmérettetésre. Körbejárni még nem tudtunk, de nemsokára azt is majd!