IKT Híradó - 2011.02.07.
Hírek - 2011. február 6.
Ma három rövid hírt ajánlunk minden kedves olvasónknak. Ausztráliában most kezdődik a tanév, a lapozás után 10 tanács a legelső órára - nem csak Ausztráliában működhet! Emellett egy kutatás összehasonlította két közösségi oldal, a Ning és a Twitter hatékonyságát. Végül az ERSTE Alapítvány pályázatára hívjuk fel a figyelmet, melynek címe: ERSTE Alapítvány pályázat iskolák közötti nemzetközi együttműködésben való részvételre. IDE KATTINTVA olvasható a pályázati kiírás.
Érdekes olvasmány Edna Sackson írása, aki arról beszél, hogy az új tanév első napján mit gondolt régen fontosnak, és mit hisz fontosnak most. Ahogy régen kezdte az első napot: elmagyarázta a követelményeket, elültette a gyerekeket, hogy ne beszélgessenek, igyekezett a figyelmüket fenntartani, elmondta, hogy mi lesz a félév anyaga, elmagyarázta az órán a szabályokat és megbeszélték a házi feladatot.
Most azonban máshogyan csinálja: beszélgetnek a diákok elvárásairól, megismeri 'mindenki történetét', sokat nevet, érezteti, hogy értékeli az önálló gondolatot, úgy ülteti a gyerekeket, hogy könnyebben dolgozzanak együtt, valamint együtt gondolkodnak a tanulásról, mint folyamatról. További részletek és érdekes vonatkozó cikkek IDE KATTINTVA találhatóak.
A Journal of Computer Assisted Learning című folyóiratban megjelent cikk összehasonlítja a Ning és a Twitter hatékonyságát (hatékonyság alatt annyit kell nagyjából érteni, hogy azt vizsgálták, hogy melyik közösségi oldalt használók értek el jobb eredményt a félévi vizsgán (felsőoktatásban). Mint kiderült, a Twitter hatékonyabbnak tűnik, elsősorban a szinkron és az aszinkron kommunikáció szimultán jelenléte miatt (azaz egyszerre használható chat-ként, ahol azonnal válaszolnak nekünk, valamint fórumként, ahol akár hosszú idő is eltelhet a kérdés és a válasz között).
Érdekesség, hogy a diákok a tanulmány szerint sokkal szívesebben használták a Twitter-t egyébként is (talán az is szerepet játszhat ebben, hogy a Twitter alapvetően tudás- és információmegosztó oldalként működik, míg a Ning egy egyszerű közösségi oldal váz, amely sokkal nehézkesebben működik, és kevesebb a 'pörgés' rajta. Egy másik ok lehet az, hogy a Ning-en - akár nyitott, akár zárt közösségben - azok vannak jelen, akik arra a bizonyos oldalra tévednek, a Twitter viszont nem csupán az órai munkát segíti, hanem eleve a teljes funkcionalitását felvonultatja). A kutatás tapasztalatai szerint a diákok sokkal aktívabbak voltak Twitter-en, a félévi eredményeik egy egész jeggyel jobbnak bizonyultak, mint a Ning-et használók eredményei, illetve a tanárok is szívesebben használták a Twitter-t. Egyetlen kérdés merült fel, az pedig a hivatalos kapcsolat esetleges személyessé válása diák és tanár között (pl. személyeskedő megjegyzések, beszólások stb.), de ezt egyetemen meg tudták oldani, nem jelentett komolyabb problémát.