Oktatás tanárok nélkül Floridában!

Hírek - 2011. január 18.

Írta: Prievara Tibor

Egyre többet cikkeznek itthon az utopisztikus 'jövő iskolájáról', ahol a technika eddig ismeretlen, elképzelhetetlen módon segíti a diákokat soha nem látott tudásszintek elérésében. Nos, Floridában megszületett a disztópia: egy olyan iskola, ahol a tantárgyak egy részét számítógépes laborban, tanárok segítsége (és jelenléte) nélkül, tartják. Mindezt a The New York Times írta meg, és a legérdekesebb talán az, hogy miért változtattak, mi motiválta az iskolákat abban, hogy ilyen forradalmian új módszerekkel tanítsák a középiskolásokat? Sejthetjük, nem elsősorban az újító forradalmi lendület az, ami az IKT frontvonalába sodorta a North Miami Beach Senior High-t, hanem a praktikum: így lehetett a legegyszerűbben megoldani a nagy létszámú csoportok problémáját, ezt ugyanis 2002 óta törvény szabályozza! Érdekes (szerintem tanulságos) részletek a lapozás után!

A legizgalmasabb az egészben valóban az iskola motivációja. Nem lehetnek ti. a csoportok nagyobbak 22 főnél egy 2002-ben elfogadott törvény értelmében, és nem tudták tartani a létszámot, ezért beszereztek egy távoktató rendszert, felszereltek géptereket - és hajrá. A törvény ugyanis elfelejtett rendelkezni a virtuális osztálytermekről. Zseniális példája annak, hogy a figyelmetlen törvényhozás hogyan sodor el iskolákat (természetesen lehetséges, hogy mindez tudatos volt - pont azért, hogy az iskolák kihasználják az e-learning adta lehetőségeket).

Közel 7000 (!) diák tanul így jelenleg, és nem egyszerű a helyzetük. Sokan nem jelentkeztek ilyen jellegű kurzusra, és meg voltak döbbenve, amikor számítógépterembe zárták őket egyetlen 'facilitátorral', akinek a dolga annyi, hogy az esetlegesen felmerülő technikai gondokat megoldja. És igen, a gyerekek esengve kezdték könnyeiken át keresni a tanárokat - de mi sehol sem voltunk!

Természetesen ez így sarkított, ám az is érdekes, hogy a szülők milyen érvekkel támadták a rendszert. Elhangzott, hogy az e-learning-nek igenis van helye az oktatásban, de csak délután 2.30 után. Az is elhangzott, hogy ez a standardizálás legszörnyűbb példája, megszűnik az 'egyén', ha tetszik megszűnik a differenciált oktatás. Pedig ezt általában az e-learning mellett szokás felhozni, mint érvet.

Természetesen a megoldás a 'blended' képzés, ahol az órák egy részét online végzik a diákok, de vannak hagyományos, tanárok által tanított órák is...

Tanulsággal többel is szolgált a cikk számomra: legérdekesebb az volt, hogy milyen kíméletlenül pragmatikus volt az iskolák hozzáállása az osztálylétszámokat szabályozó törvényhez. Nem tudom, nálunk mi lett volna, de szerintem inkább hagytunk volna mindent úgy, ahogy van, aztán csak lesz valahogy. Azt nem tudom eldönteni, hogy a floridai iskolák részéről ez a lépés bátor, vagy inkább csak merész, mindenesetre nagy érdeklődéssel várom, hogy mi lesz mondjuk egy év múlva - a diákokkal, a tanárokkal, illetve a tanulmányi átlagokkal. És ne legyenek illúzióink; ha emelkedik a tanulmányi átlag, és jobbak lesznek az eredmények, akkor az amerikaiak képesek lesznek átállni a teljesen tanár nélküli oktatásra. És akkor vagy átképezzük magunkat digitális tananyagfejlesztőnek, ne adj isten facilitátornak, vagy keresünk új szakmát.