Kína a PISA tetején ... a legjobb oktatási rendszer?

Hírek - 2011. január 2.

Írta: Prievara Tibor

A TanárBlog sok újdonsággal készül ismét az új esztendőre. Ezek egyike a Hírek rovat átalakulása. Egyrészt a Twitter hírek folyamatosan, élőben követi az itthoni érdekességeket, rövid heti lapszemlénk mellett érdekesebb cikkekről, tanulmányokról is igyekszünk viszonylagos rendszerességgel beszámolni. Íme az első oktatással kapcsolatos érdekesség, a lapozás után megtudhatjuk, hogyan is lettek a PISA (ami ennek a rövidítése egyébként: Program for International Student Assessment) felmérésekben magasan a legjobb sanghaji 15 évesek, és ez mit is jelent valójában, illetve mit gondolnak erről a kínai gazdaság szereplői. Tanulságos olvasmány a lapozás után.

A PISA felmérések elitjében találták magukat a sanghaji 15 évesek a természettudományok, olvasás és matematika felmérésekben egyaránt - írja a Wall Street Journal. Ez nem meglepő azoknak, akik belülről ismerik a kínai oktatási rendszert, amely rendkívül szigorú, a diákokat (főleg a kozmopolita Sanghajban) nagyon éles versenyben neveli és megszállottan készíti fel a tesztekre.

Az Egyesült Államokban Obama elnök pont a standardizált teszteredmények javításában látja az amerikai oktatás felemelkedésének lehetőségét. Kína remek példa arra, hogy mit jelent, és mit nem jelent a kiváló eredmény: fantasztikusan profi technokratákat, számítógépes programozókat képeznek így, ám a kérdés az, vajon képesek-e ezek a diákok megfelelni a globalizált gazdasági kihívásoknak. A válasz természetesen nem. A munkáltatók arra panaszkodnak, hogy kreatív, vállalkozó szellemű munkatársakat hiába keresnek a kínai jelentkezők között. A kínai munkavállalók nem tudnak csapatban dolgozni, nem képesek innovatív módon megoldani problémákat, ugyanakkor rendkívül arrogánsak, és nem hajlandóak új dolgokat tanulni.

Sikerült tehát egy nagyon jól képzett középvezető réteget képezni, ám ha valaki valóban szeretne az üzleti világban sikeresen működni, külföldi egyetemeken kell befejezni a tanulmányait. A sanghaji tanárok is elismerik, hogy ebben a rendszerben csupán nagyon kompetens közepszert lehet termelni.

A kiemelkedő teszteredmények ellenére elmondható tehát, hogy a kínai oktatási rendszer nem segíti, hanem inkább gátolja diákjai későbbi boldogulását a munkahelyeken. Tesztek helyett esszéket kellene megtanulni a diákoknak írni, ahol a vélemény, az érvek, illetve az érvelés fontosabb, mint a tények. Lehet, hogy a kínai oktatási rendszer valódi fejlődését a PISA teszteredmények romlása jelzi majd? - teszi fel a kérdést végül a cikk szerzője, amely ITT TALÁLHATÓ teljes egészében és angol nyelven.