Hírek, események, érdekességek az IKT világából 4 (április 26.)

Hírek - 2010. április 26.

Írta: Prievara Tibor

Eltelt ismét egy hét, eljött az ideje a most már szokásosnak mondható hétfői IKT hírmorzsáknak. A héten kevesebb pályázatot találtunk (bár egy vírusmarketing pályázat azért akadt), cserébe sok érdekes angolul megjelent tanulmányt próbáltunk pár mondatban összefoglalni, reméljük érthetően. Szintén beszámolunk a Microsuli sikeréről, valamint arról, hogy érdemes-e a gyerekeinket számítógépes fejlesztő játékoknak kitenni.

1 Nem alszunk rosszabbul a játékoktól
Az április közepén megjelent tanulmány szerint a videójátékok csak csekély hatással vannak a tízes éveik közepén, második felében járó fiatalok alvására. Majdnem ugyanolyan jól alszanak utánuk, mintha (szintén már az ágyból) dokumentumfilmet néznének. RÉSZLETEK ITT!

2 Wifi vs. mobilnet - láthatatlan korlátozások
Wifihatárok az igények bűvöletében
Még mindig tart a verseny a wifi és a mobilinternet között. A nyerő tényező természetesen a sebesség. Ebben, és a használók számában a wifi egyelőre vezet, de a mobiltelefonos internetezés gyorsan terjed, amit még a szolgáltatási árak nagy szórása sem akadályoz. RÉSZLETEK ITT!

3 IKT az oktatásban - 2010
Igyekeztek összegyűjteni a 2010-ben várható IKT trendeket, vagyis azt, hogy mire, hogyan használjuk az IKT-t nemsokára (nem mi, a nálunk fejlettebb országokban - de azért lehet zárkózni!). Néhány érdekesség a tanulmányból alant, teljes egészében ITT ELOLVASHATÓ (angolul):
Mobil tanulás (az okos telefonok elengedhetetlen eszközei lesznek az oktatásnak), Cloud computing (felhő-számítástechnika), ahol nem a gépen tároljuk az alkalmazásokat, hanem távolról érjük el ezeket - pl. levelezőrendszert, e-mailt) - ilyen alapon működik pl. a Google docs is, ahol csak a böngészőre van szükségünk, és internetre. Később a cloud computing teljesen átveheti a hatalmat, azaz nem lesz szükségünk semmi másra, pusztán netre, és egy böngészőre (erről szól a HVG 2010.április 23-ai számában egy informatív cikk is - 49. oldal).
Megtalálható még a listában a személyre szabott oktatás, a mindehol jelenlévő oktatás (pl. most már tanulhatunk buszon, útközben, nem vagyunk az iskolához kötve), de szintén magával hozzák a változások a tanárok szerepének újragondolását, valamint a tanulási környezet megváltozását. 

4 Tanítsunk nyelveket a Twitter-rel
A BBC egyik oktatási blogjában találhatunk 10 ötletet (angolul) ahhoz, hogy sikeresen használjuk a Twittert az óráinkon. RÉSZLETEK ITT!

5 Fejleszthetjük-e a memóriánkat számítógépes játékokkal
A BBC megbízásából készített, később a Nature-ben publikált tanulmány szerint: ... NEM! Vagyis nem a játékokról van itt szó, hanem a kifejezetten az agy pallérozására készített 'fejlesztő' játékokról. Röviden: fejlesztő játékokat játszó embereket hasonlítottak össze olyanokkal, akik ugyanannyi időt töltöttek internetezéssel - egyszerűen csak szörföltek a neten. Nos, e között a két csoport között nem találtak szignifikáns különbséget.
Rövid összefoglaló a tanulmányról (angolul) IDE KATTINTVA található.

6 Szintén érdekes tanulmány az alábbi, amely szerint az amerikai egyetemisták rendkívül magabiztosan navigálnak egy webkettes közösségi oldalon, de alapvető IT ismereteknek hiányában vannak. (Ezt személyes tapasztalataim is alátámasztják: hiába gyakorlott játékosok a diákok, és profi módon dolgoznak a Facebook-kal, vagy bármely más hasonló alkalmazással, egyszer feltettem egy PDF fájlt az internetre, és 15-ből ketten azt sem tudták, mi az).
A tanulmány angol eredetije ITT TALÁLHATÓ.

7 Érdekes összefoglaló található az Oktatási Hivatal Hírfolyamában. Az EU-ban elvégzett jelentősebb kutatásokról találhatunk egy csokorral az odlalon, méghozzá IDE KATTINTVA.

8 Egyetemi kártya lesz Debrecenben: megkezdődött a tesztidőszak
Széles körben használható, multifunkciós egyetemi szolgáltató kártya fejlesztésére indított programot a Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok centruma; a pilot-projekt létrehozására irányuló partnerségi megállapodást a DETEK, az egyetemi könyvtár, valamint a hallgatói önkormányzat vezetői csütörtökön írták alá a fejlesztést támogató vállalatokkal. RÉSZLETEK ITT!

9 Május 31-ig várják a vírusfilmeket
A Fesztiválok Éve jegyében fesztiválokat népszerűsítő vírusfilm-pályázatot hirdetett a Magyar Turizmus Zrt. és a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület. A kisfilmek leadási határideje május 31., így bőven van még idejük nevezni azoknak, akik úgy érzik, érdekesen, színesen és persze utazásra csábítóan tudják bemutatni hazánk – gasztronómiai, komoly- és könnyűzenei, folklór és összművészeti – fesztiválkínálatát. A filmeket egy perc időtartamban kell elkészíteni mobiltelefonnal, vagy fényképezőgéppel. A lényeg, a kreativitás! A pályamunkákat neves szakmai zsűri bírálja majd el.  RÉSZLETEK ITT!

10 Több tízezer diák a Microsuliban
Igencsak megváltozik az informatika tanulásáról-tanításáról vallott felfogása annak, aki a számítógépes programok használatát új módon, hiánypótló, játékos formában bemutató Microsuli oldalt felkeresi. Ráadásul egy népes, 45 ezer főt számláló közösség tagja lehet. A diákok számára érthető nyelven létrehozott oktatóanyagok hathatós segítséget nyújtanak a pedagógusok számára, hogy diákjaik a Nemzeti Alaptanterv informatika műveltségi terület alapkövetelményeit sikerrel elsajátíthassák. A Microsoft Magyarország és az Egyszervolt.hu összefogásának sikerét jelzi, hogy a látogatók immár több mint 200 ezer oldalt töltöttek le. RÉSZLETEK ITT!

11 Olvassunk együtt híres emberekkel!
Ötezer könyvet gyűjtött eddig össze az „Olvassunk együtt! 2010” nevet viselő kampány és programsorozat, mely az elszegényedett családokat, gyerekeket és szülőket igyekszik rendszeres olvasásra buzdítani. Az első, budapesti helyszínen április 20-án Dobó Kata és Kepes András olvasott együtt a Deák Diák Általános Iskolában. Ezt követően az év során 14 vidéki iskolába látogat el a program, ahol további ismert személyek olvasnak majd fel a diákoknak. A programban részt vevő iskolák több száz könyvet, a gyerekek pedig négy-öt kiadványt vehetnek át. RÉSZLETEK ITT!