Tippek sikeres online tanóra tartásához
Vezércikk - 2020. augusztus 10.
Várhatóan a tavalyi 'karanténoktatás' után a 2020-2021-es tanévben is készülhetünk hibrid, vagy teljesen otthontanulós időszakokra. Ilyenkor a diákokkal az egyetlen kapcsolat a 'live', online tanórán történik, ezért nem mindegy, hogyan telik ez az idő - vajon hasznosan, vagy sok bekapcsolt gép mellett a teéefonon játszva (a diákok részéről)? Az alábbiakban megpróbáltunk néhány talán hasznos tippet összegyűjteni, saját tapasztalatok, illetve mások ötletei alapján.
1. Teremtsünk biztonságos környezetet
Fontos, hogy olyan alkalmazást válasszunk, ahol valóban lehetőség van zárt csoportokban tanulni, és nem kell félni attól, hogy egyszer csak nem várt események történnek, vagy idegenek csatlakoznak be az órába. Mérjük fel, hogy a Zoom, Google Meet, Teams vagy a #school WebClass mennyire 'hack-elhető'. Szintén fontos, hogy megpróbáljuk a diákok figyelmét a tanórán tartani - ezért sem ajánlott olyan felületeket használni, ahol reklámok jelennek meg, netán a közösségi oldalak egyéb tartalmainak értesítései ugranak fel az óra alatt. Szintén, minél összetettebb az alkalmazás, amit hazsnálunk, annál nagyobb a kísértés, hogy ezekkel játszanak (pl. ha lehet privátban csetelni az óra alatt, biztosan ezt fogják csinálni sokan). Összefoglalva: itt is igaz lehet, hogy a kevesebb több.
2. Ne tegyük kötelezővé a kamera bekapcsolását
Ennek gyakorlati, technikai és morális oldala is van. Amennyiben mindenki mindenkit lát, egy 30 fős osztályban, és mindenhol be van kapcsolva a kamera, a hívás minősége jó eséllyel romlik. Ha választani kell (márpedig gyakran így van ez), akkor inkább a zavartalan hangátvitelt részesítsük előnyben. Engem kevésbé zavar, ha nem látom a diákot, mint az, mikor folyamatosan szakadozik a hang, és nem értjük egymást. Szintén megfontolásra érdemes az is, hogy nem biztos, hogy minden diákunk szívesen osztja meg az életterét a többiekkel. Én csak személyes, vagy kis csoportos konzultációt, illetve vizsgát tartottam bekapcsolt kamerával, és tényleg van abban valami indisztkrét, hogy belelátunk egymás privát élettereibe (erre pratikus megoldás nyújtanak egyes alkalmazások, ahol virtuális hátteret lehet beállítani (Zoom), illetve el lehet homályosítani a háttérképet (Skype, Meet).
3. Ne tartsunk előadást, próbáljunk sok interaktivitást tervezni az órán
Ennek több haszna is van - egyrészt a diákok beszélnek, ami nálam, angoltanárként, kifejezetten cél. Ugyanakkor az ilyen órákon jobban figyelnek. Engedjük, hogy kiselőadást tartsanak, kérjünk profi prezentációkat hozzá, adjunk szigorú idősávokat (4 percig tarthat), szervezzük meg a kérdéseket online az előadóhoz, készítsünk visszajelző kérdőívet minden előadás után, ezzel is fenntartva a folyamatos figyelmet. Tudnunk kell: ha elkezdünk mi beszélni, 10 perc után a legtöbb diák kikapcsol. éreztetnünk kell, hogy a tanóra fontos részei a diákok!
4. Digitális tananyag az online órán? Hát persze!
A PPT helyett tervezzünk és készítsünk online tananyagot, interaktív elemekkel, így biztosítva, hogy visszajelzést kaphassunk arról, hogy egyáltalán ott vannak a túloldalon a diákjaink, és hallják, értik, ami történik. Egy PPT egyirányú kommunikációt biztosít, míg egy értékelési rendszerben elkészített digitális tananyag ezt kétirányúvá teszi, ahol a diákoknak folyamatosan 'dolguk van' az órán. Példa: #school-on elkészített digitális tananyagba be lehet illeszteni pár kérdéses visszajelzést arról, hogy mit értettek meg, vagy mit nem abból ami az órán történik. Fel lehet tenni a kérdéseket az óra elején is, így irányítva a diákok figyelmét az órán a legfontosabb információk felé. Készíthetük online szavazásokat, így biztosítva a közös érdeklődés fennmaradását, és a kapcsolatot a diákok között az órán.
5. A digitális óra is óra - sőt, még fárasztóbb is lehet
Az utolsó tipp az órák megtartásáról teljesen praktikus: ne gondoljuk azt, hogy a) egy WebClass óra nem fárasztja ki pont annyira (vagy még jobban) a diákjainkat, mint egy élő tantermi tanóra. A töredezett figyelem, a sok impulzus, az unalom, az otthonlét, esetlegesen a kényelmetlen vagy zavaró környezet (próbált valaki hatékony órát tartani az áprilisi napsütésben az erkélyen ülve? Ugye, hogy nem lehet?!) stb. igenis megterhelő. Azok a szabályok, amelyek az iskolában érvényesek, itt is azok lesznek. Ne tartsuk tovább az órát 45 percnél, sőt, érdemes lehet kicsit több időt adni két óra között. Szintén, ne gondoljuk azt, hogy nincs online tanórák között szükség arra, hogy átálljanak a diákok, pihenjenek, 'szünetük' legyen. Gyakran hallottuk, hogy mivel úgysem kell átmenni más terembe, bőven elég 9.59-kor befejezni az órát, ha 10.00-kor kezdődik a következő. Nos, nem!
Bízunk benne, hogy sikerült némi támpontot adnunk a hatékony online óratartáshoz, hogy ne csak a Battle royale eredményeik javuljanak a tanulóinknak.