Tabello® - nyelvtanulás online - Zarándi Bence írása

- 2016. március 13.

Írta: Prievara Tibor

tabello Az alábbi írást Zarándi Bencétől kaptuk. Köszönjük szépen és nagy örömmel tesszük közzé!!

A Tabello® (IDE KATTINTVA található) egy hazai fejlesztésű nyelvtanulást segítő ingyenes online felület, melyet a Kürt Akadémia kezdett fejleszteni 2009-ben. Felépítése 3 lépcsős és elsődleges célja, hogy a nyelvtanuló számára egy nyelvi „svájci bicskát” biztosítson hasznos mondatokból és nyelvi kifejezésekből. Az első években ezt még egy offline alkalmazásnak tervezték, amelyet az interaktív táblára próbáltak optimalizálni, mai napig is több iskolában is alkalmazzák a már online verziót, mint interaktív tananyagot.

Egy témakör 3 szakaszból áll:

Az első a tanulás. Itt a tanulónak lehetőség nyílik megismerni egy, a témának megfelelő párbeszédet. Ezen belül további 3 szakasz található. Az első részben meghallgatjuk a teljes párbeszédet és közben tudjuk olvasni is a szöveget. Amennyiben lemaradunk egy részről, meg tudjuk ismételni a kiemelt mondatot és amennyiben szükségünk van vizuális megerősítésre, akkor minden mondat mellett megtalálható ikon megnyomásával elindíthatunk egy kis videót, ahol ráközelítenek a beszélő szájára, így a hangképzést és a mondat kiejtést tudjuk gyakorolni, valamint hallássérült gyakorló esetén a szájról olvasás lehetősége merül fel.

A második tanulási szakaszban mondatonként tudjuk meghallgatni a párbeszédet, miközben olvassuk is, majd minden mondat után hangosan meg kell ismételnünk a szöveget. Az előző részben említett támogatási lehetőségek itt is adottak (ismétlés, videó, stb.).

A harmadik tanulási szakasz során miközben hallgatjuk, közben hangosan ismételjük az elhangzottakat. Ezzel ér véget a tanulási folyamat. A második szakasz a gyakorlás, ahol különböző gyakorló feladatokon keresztül leellenőrizhetjük tudásunkat. Itt, amennyiben elakadunk egy feladattal, van súgó lehetőség, ami megmutatja a következő lépést, illetve elismételi a párbeszéd azon részét, amire szükség van. A feladatok nagyon sokszínűek: egészen az egyszerű párbeszédrendezéstől a hanganyag rögzítéséig és az eredetivel való összevetésig sokféle feladat típus található (témakörönként csak pár gyakorló feladat van).

A harmadik szakasz maga a tesztelés, amely a gyakorló feladatok megismétlése gyakorlatilag azzal a különbséggel, hogy itt nincsen súgó lehetőség.

A témakörök gyakorlásához nem szükséges a regisztráció, de amennyiben ingyenesen regisztrálunk, úgy a rendszer automatikusan menti az eredményeinket és így nyomon lehet követni a fejlődésünket. A regisztráció ezen kívül még más előnyökkel is jár: be lehet állítani, hogy jelenleg milyen nyelvtudással rendelkezünk, és milyen nyelvet szeretnénk tanulni. Ezen kívül még lehetőségünk van a feladatok nehézségét is beállítani egy 4 fokú skálán (könnyű, közepes, nehéz, adaptív). A fejlesztést nyelvtanulási nehézségekkel küzdő diákok számára találták ki, így a tananyagok között megtalálható a diszlexiások számára fejlesztett tananyag is.

Mindent összevetve egy nagyon hasznos eszközt ismerhetünk meg, amely a tananyag támogatását és az önálló tanulást is támogatja, ha a rendes tananyag kiegészítéseként alkalmazzuk. Mindenkinek csak ajánlani tudom.