Szöveg? Értés?
Vezércikk - 2025. május 29.
Szinte mindenki egyetért abban, hogy a legfontosabb készség a szövegértés, még a másik nagyon jelentősnek tartott matematika sem képzelhető el nélküle. Gyakori eset, hogy egy-egy matematika feladat megoldása valójában nem a matemtaikai készségeken, hanem azon úszik el, hogy a diák nem értette jól a feladatban megfogalmazottakat. nem véletlen, hogy mind a PISA-, mind a kompetenciamérés és eredetileg a szövegértéssel és a matematikával foglalkozott, csak ezek után jöttek be egyéb területek is a mérésbe. Nem kétséges, hogy a szövegértés fejlesztése kiemelt feladat. De vajon ugyanazt jelenti a szövegértés ma is, mint húsz évvel ezelőtt?
Megnéztem, hogy miként változott a kompetencia mérés adatai alapján a diákok szövegértése a 6. és 8. évfolyamon.
Az egyszerű válasz: sehogy, még akkor sem, ha a híresen megbízhatatlan 2022-es eredményeket is belevesszük, amikor a digitális kitöltés hiányosságai miatt a diákok egy jelentős része nem tudta végig írni a feladatlapot. A különbségek aprók és semmiképpen sem szignifikánsak, tehát statisztikai értelemben nem történt változás az elmúlt 14 évben. Ebből két következtetést lehet levonni, nem tudom, hogy melyik az igaz, esetleg mindkettő vagy egyik sem, de mindenképpen érdemes lenne róluk töprengeni.
Az első, hogy másfél évtized alatt nem lett jobb a szövegértés tanítása. Hiába lettek újabb tantervek, tankönyvek, hiába változott a tanárképzés, hiába lett a közoktatásból köznevelés, semmi haszna. A magyar diákok szövegértése nem változik, ez a turáni átok semmi más.
A másik, hogy a szövegértésnek semmi köze nincsen az olvasáshoz. 2008-ban is sok volt a panasz, hogy a diákok nem olvasnak, de az az időszak az olvasás aranykora lehetett, 2008-ban még nem is volt lokalizált magyar YouTube, de az angolon is csak 83 millió videó volt, mára van magyar YouTube és a YouTube-on nagyjából 20 milliárd videó van fent. 2008-ban Instagram még nem létezett, ma már 2 milliárd felhasználója van. 2008-ban becslések szerint 43 000 podcast működött, mára már 4,5 millió. A világ a szövegtől látványosan fordult el a videó, a kép, a hang felé. A gyerekek ma már alig vesznek a kezükbe könyvet, a kötelezőket jó esetben hangoskönyvben hallgatják végig. Ezek alapján a szövegértésüknek a béke altája alatt kellene lennie, de láthatóan annak ellenére, hogy nem olvasnak, mégis ugyanolyan jól megértik az olvasott szöveget, mint a nagy generáció.
Természetesen az is lehet, hogy a két hatás egyszerre érvényesül és kioltja egymást. De az biztos, hogy érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy most, hogy a klasszikus szöveg kategória és átértelmeződik a mesterséges intelligencia jóvoltából, nem lenne rossz, ha tudnánk, hogy tényleg mi is a szövegértés?