A szövegértés alapjog
Hírek - 2023. január 6.
Senki nem vonhatja kétségbe, hogy az amerikai polgárjogi harc az egyik legsikeresebb társadalmi mozgalom volt az elmúlt évszázadban. Miközben mind a mai napig nagyon sok dologban van még megkülönböztetés fehérek és feketék között, még nincs ötven éve, hogy Rosa Parks nem volt hajlandó átadni a fehéreknek fenntartott helyet egy buszon Montgomery városában. A pogárjogi mozgalom egyik legfontosabb szervezete az NAACP (National Association for the Advancement of Colored People) 1909-ben jött létre és például ők képviselték Parksot is a kulcsfontosságú ügyben. Az utóbbi időben egy újabb frontot nyitottak a az egyenlőségért folyó harcban, a szövegértést. Virginiai szervezetük a helyi oktatási tanácshoz fordult nyílt levélben, amiben leszögezik, hogy az írni-olvasni tudás alapjog és a statisztikák alapján könnyen kimutatható, hogy az iskolarendszer nem adja ugyanazt a színesbőrű diákok, mint a fehéreknek. Állításuk szerint azzal, hogy az iskolák elmaradott módszerekkel és rossz körülmények között tanítják olvasni a diákokat, azok alapvető jogai sérülnek, különösen azért, mert az alacsonyabb társadalmi státuszú családok gyerekei jobban rá vannak szorulva az iskolára abban, hogy megtanuljanak jól olvasni, így válik az oktatás elhanyagolása rasszizmussá.
Érdekelt, hogy vajon mi a helyzet ilyesmivel Magyarországon, szerencsére sok adat könnyen hozzáférhető. A 2011-es népszámlálás adatai alapján látható, hogy az egyes járásokban mekkora a roma nemzetiséghez tartozók aránya. A kompetenciamérés eredményeit is pár kattintással el lehet érni. Ezek alapján megnéztem, hogy miként függ össze a nyolcadikosok átlagos lemaradása szövegértésben a cigány nemzetiségűek arányával. Az alábbi grafikonon az egyes pontok jelentik a járásokat:
Jól látható, hogy vannak olyan járások, ahol kicsi a romák aránya és remekül olvasnak a gyerekek. Olyan is van, ahol nem olvasnak olyan jól, miközben ott sem magas a roma nemzetiséghez tartozók száma. Olyan járásból is sok van, ahol elég nagyok a lemaradások, és a romák aránya is magas. Olyan járás viszont, ahol sok roma élne, de az általános iskolát végzettek szövegértése ne lenne nagyon rossz nincsen. Ezek alapján nem túl nagy bátorság kimondani, hogy az oktatás rossz helyzetének elsődleges áldozatai Magyarországon a romák.