Módszerek karantén idején - dolgozat is meg nem is
Tippek, trükkök - 2020. március 24.
Alcímnek ezt adnám: Én hibás válasznak ennyire még nem örültem!
A digitális iskolában az egyik legkeményebb dió a számonkérés megvalósítása. Elsőre könnyűnek hangzik, hogy engedjük el a dolgot, mert valóban kevés lehetőségünk van arra, hogy a klasszikus keretek között mérjük fel a diákok tudását. A formatív értékelésre, folyamatos értékelésre, gamifikációra számtalan példa van és érdemes is alkalmazni őket (nem csak a karantén idején), van azonban egy bökkenő: egy nap ezeknek a diákoknak mégiscsak a klasszikus módon kell számot adniuk a tudásukról, legyen az középiskolai felvételi, érettségi, osztályozó vizsga, tanulmányi verseny vagy bármi egyéb. Mit tegyen az a tanűr, aki nem akarja teljesen elengedni ezt a munkaformát? Itt egy ötlet:
A diákjaimmal azt beszéltem meg, hogy hétfőn a szokásos módon írnak dolgozatot. Ez egy Teamsben kiadott időzáras feladatlap volt, de lehetett volna bármilyen eszközön. Én a dolgozatokat kijavítom, a klasszikus módon lepontozom. Ami változik, hogy az eredmények függvényében plusz feladatokat is kiadok nekik, amit ha elvégeznek, javítják a dolgozat jegyet. Mindent elvégezve a maximális pontszám lehet az eredményük. Ezek a pluszfeladatok persze kötődtek ahhoz, hogy milyen hibáik voltak. Akinek a számítás nem ment, az extra számítási feladatokat kapott, akinek a meghatározásokkal volt gondja, az kislexikont készít a definíciókból stb.
Miért örültem a rossz válaszoknak? Mert ebből látszott, hogy komolyan vették a dolgot, nem csaltak, nem próbálták meg kijátszani a rendszert. Nem állt érdekükben, hiszen tudták, hogy az esetleges hibák javíthatók. Közben kaptak valós visszajelzést az aktuális tudásukra és én is láttam, hogy mi az, amivel esetleg többet kell foglalkozni, mindezek mellett még a differenciálásra is remek lehetőséget adott ez a rendszer.
Azt már csak csendben jegyzem meg, hogy a OneNote-ban a feladatokat úgy javítottam, hogy hozzá a hangot rögzítettem és szóban részletesen tudtam elmagyarázni, hogy mivel van gond.