Mi lesz veled iskolai könyvtár?
Vezércikk - 2016. szeptember 20.
Mi történne, ha az iskolai könyvtárból kidobnánk az összes olyan könyvet, amit egy éve nem kölcsönzött ki senki? Ha csak azokat, amiket nem kölcsönöztek ki ebben az évszázadban? Mikor jutott eszébe utoljára valakinek, aki kíváncsi volt valamilyen adatra, hogy elugorjon a könyvtárba megnézni egy lexikonban? Ki vesz kötelező olvasmányt, ha letöltheti ingyen a MEK-ről? Da ha ennyi minden változik, akkor mire való az iskolai könyvtár? És mire való az iskolai könyvtáros? Szerintem ezen érdemes egy kicsit elgondolkodni és érdemes egy kicsit körülnézni, hogy mi történik a világban.
Mielőtt bárki Fahrenheit 451-et vizionálna, egy pillanatig sem gondlom azt, hogy ne lenne szükség könyvtárra és könyvtárosra az iskolában, meglehet, hogy most még jobban szükség van rájuk, mint eddig volt. Az viszont biztos, hogy az egész iskola feladata és funkciója változik, az iskolai könyvtár is változik, talán a legjobban és a leghamarabb.
Az egyik érdekes irány, amerre a világban az iskolai könyvtárak elmozdulnak a tanulási közlegelő, olyan hely, ahová mindenki jöhet, aki éppen az iskolában tanulni akar - és persze itt a tanulás igazán tágan van értelmezve, sokkal inkább jelent cselekvést, kollaborációt, projektek megvalósítását, mint passzív befogadást és memorizálást. A könyvtár feladata pedig eszerint a felfogás szerint, hogy ehhez teret és eszközöket adjon. Az ilyen iskolai könyvtárakban csak pár fontos és gyakran használt könyv marad a pár polcon, a bútorok mind mozgathatóak, könnyen átrendezhetőek. Különféle eszközök állnak rendelkezésre a munkához a laptopokon és kis LED projektorokon túl a szabályos prezentációs terekig (nagy interaktív táblával vagy kijelzővel). A könyvtáros szerepe pedig az ilyen szabad tanulási folyamat katalizálása, elősegítése.
Vannak olyan iskolai könyvtárak, amik ezen felül újabb irányokat is keresnek, például belőlük lesz (a könyvtári funkció megtartásával) a barkács tér (maker space), 3D nyomtató és forrasztópáka kerül ide, robotok és ketyerék készülhetnek el. Van olyan iskolai könyvtár, ahol saját zenestúdiót is létrehoztak. Az biztos, hogy a könyvtári csend kifejezés ezeken a helyeken nem értelmezhető. Az iskolai könyvtáros pedig természetesen ért a 3D modellezéshez és a nyomtatáshoz is.
Ezekkel a változásokkal a könyvtár nem lesz múzeum, ahol a predigitális kor relikviái tekinthetők meg az érdeklődők számára, hanem az iskolai változás igazi motorja.