Közösségi oldalak 2014-ben
Vezércikk - 2014. január 14.
Mit hoz a jövő? Ez mindenkit érdekel, ezért mi is utánanéztünk, hogy a 'nagyok' mi mindent jósolnak, ezúttal a közösségi oldalak kapcsán. Először némi statisztika a múltból: feltörekvő a LinkedIn, a felhasználók 40%-a fizet a prémiumszolgáltatásokért. Az Instagram az új Flickr, ha képmegosztásról beszélünk, vagy ezt tanítjuk, talán már érdemesebb az Instagram-ról szólni. A Facebook is töretlen, a felhasználók 95%-a naponta benéz (máshol, ha jól emlékszem, azt olvastam, hogy a felhasználók 5-8 százaléka nem is valódi, akkor ez azt jelenti, hogy többen nézik, mint ahányan vannak. Ilyen csodát legutóbb a magyar cukorexport kapcsán láttam, ahol is többet exportálunk, mint amennyit megtermelünk, de hát arra is van magyarázat, erre is találnak). Szaftos részletek a lapozás után!
A Twitter (no meg a LinkedIn) a szakmai közösségi oldalak, ahol nem (vagy csak ritkán és csak híres emberek) írják ki, hogy mi volt ebédre, de megosztunk komoly szakmai tartalmakat. Naponta nem kevesebb, mint 500 millió alkalommal. Fontos lehet, hogy a döntéshozók tipikusan Twitter-en vannak jelen, nem annyira Facebook-on.
Képek megosztására, gyűjtögetésére, rendezgetésére manapság (és 2014-ben is várhatóan) a Pinterest lesz az egyik kedvenc alkalmazásunk. A videók világában a YouTube továbbra is vezet, többen nézik, mint a legnagyobb tévécsatornákat. Érdekesség lehet még, hogy a YouTube videók 40%át már mobil eszközökön nézzük. Sőt, lassan készülhetünk a Vine-ra, ami rövid videók megosztását teszi lehetővé (bár más oldalaknak, pl. az Instagram-nak) is van ilyen szolgáltatása.
Szintén érdekes elemzéseket lehetett olvasni arról, hogy a Facebook is konkurenciát kap nemsokára, nem is akárhonnan, hiszen jön a MySpace újratöltve, vadonatúj 2.0-ás verzió, ami állítólag nagyon népszerű lesz. A Google+ is hasznos, szépen beépül a keresőoptimalizálás hálójába a Google-nél, szóval - úgy néz ki - hogy nem kaszálják el (miért is tennék?).
Még jobban - már ha lehet - felértékelődik az üzleti szerepe a közösségi médiának, erre remek példa volt az Oreo tweet-je a Super Bowl döntőjéről, ahol elsőként tudósítottak az áramszünetről, ami aztán futótűzként terjedt. Érdemes egy médiafigyelőt fenntartani, és etetni a ránk kíváncsi közösséget - aktívan. Így még a hagyományos reklámot is jobban zabálták az amerikaiak. Hát így állunk, ilyen évünk lesz. Vagy nem.