Jön a hibrid
Tippek, trükkök - 2020. szeptember 8.
Börleszk filmekben fordul elő, hogy amikor a szereplő már elbotlott, arccal belesett a sárba és átment rajta egy autó, akkor még az autó platójáról a téglák is a ráömlenek. Remek komikus hatás, mindenki a térdét csapkodja nevettében. Ami most az iskolákban történik, az sokban hasonló, de mégsem tűnik igazán viccesnek. Éppen hogy összeszedte magát az iskola a digitális munkarend után, ami csak a minisztériumból nézve volt diadalmenet, amikor nyakunkba szakadt egy újabb probléma: a hibrid oktatás. Hibrid oktatás alatt azt értem, amikor vannak, akik jelen vannak a tanteremben és vannak, akik csak online. Ez a helyzet olyankor állhat elő, ha egy diák karanténba kerül (például azért mert nem fertőzött, de elsődleges kontakt) vagy amikor a tanár van csak online jelen (például azért mert egészségügyileg veszélyeztetett). Ez a szituáció újabb kihívásokat teremt, amikkel bizonyos tekintetben még nehezebb megbirkózni, mint a tisztán online tanítással.
Nézzük azt az esetet, amikor a tanár van csak virtuálisan jelen, de a diákok az iskolában vannak. Adódik a lehetőség, hogy egyszerűen tartsunk online órát ugyanúgy, ahogyan azt egyébként is tettük, Teamsen, hashtag.schoolon, amilyen platform éppen megszokott. Ekkor is kell azonban figyelnünk pár dologra. A legfontosabb, hogy legyen minden gyereknél fülhallgató, különben ugyanis tanóra helyett csak visszhang-fesztivált fogunk tartani, hiszen a kihangosított hang egy kicsit késik, így újra behallatszik a mikrofonba, egy kicsit késve újra érkezik, az is zavaró, amikor a mellette ülő beszél, amit először a teremben hall a diák, majd kicsit késleltetve a fülhallgatóba is megérkezik ugyanaz. A komolyabb gond az, hogy így lemondunk arról, hogy a diákok mégiscsak együtt vannak és elég természetellenes az a helyzet, hogy ugyan ott ül mellette a másik, de ő mégiscsak a számítógépen keresztül szóljon hozzá.
Megoldást valamilyen konferencia-mikrofon használata jelenthet, ami elég jól közvetíti a beszédet egy osztályteremből, ha középre leteszik. Ilyenkor a tanár hívását ki lehet vetíteni és hangosítani, ehhez a megoldáshoz csak egyetlen gép kell, ha van hozzá webkamera, akkor még a tanár is láthatja a termet. Persze kisebbeknél ilyenkor sem úszható meg, hogy valaki ellenőrizze őket, rájuk nézzen, de egy asszisztens akár két-három osztályt is tud segíteni párhuzamosan.
Persze az is biztos, hogy valamennyire a módszereinken is változtatni kell ebben a helyzetben, hiszen frontális tanítás ilyen iskolatévé rendszerben 45 percig (és egy nap során akár háromszor négyszer egymás után ennyi ideig) nem túl barátságos. Érdemes csoportos munkákat adni, több olyan feladatot, amire hat-nyolc perc időt kapnak és azután együtt lehet ellenőrizni. Még hatékonyabb lehet a forgószínpad rendszer, amiben a többféle feladatot kell megoldaniuk más-más sorrendben a csoportoknak és az egyik állomás a konzultáció a tanárral vagy éppen a tanári előadás meghallgatása. A visszajelző rendszerek (akár a hashtag-school, a Socrative vagy a Forms) segíthetnek abban, hogy a tanár távolról tudja követni a diákok haladását.
Sok szempontból bonyolultabb helyzet, amikor egy-két diák van csak karanténban és neki kellene online követnie az órát. technikailag ez nem olyan nehéz, lerakunk egy laptopot, beindítjuk a videóhívást aztán a diákok is becsatlakozhatnak. Ez a becsatlakozás azonban sokkal kisebb hatékonyságú lesz (sokszor elmondtuk már: a tanulás szociális tevékenység, előnyben lesznek azok, akik együtt vannak a többiekkel). Egy megoldás lehet, ha valójában két órát tartunk egyszerre, egyet az online jelenlevőknek és egyet a teremben ülőknek, de ezt mindenki tudja, hogy nem egyszerű (bár nem is megoldhatatlan). A másik megoldás megint az, ha minél több egyéni/csoportos feladatot adunk ki az óra keretén belül, többször egyeztetjük együtt, hogy ki hol tart vagy éppenséggel itt is forgószínpad-szerűen szervezzük az órát. Nehezebb lehet s több technikát igényel, de talán jobb, ha nem az otthon levőkből szervezünk egy külön csoportot, hanem megpróbáljuk őket keverni az iskolában levőkkel.
Akárhogyan is, nem lesz egyszerű menet.