Így vált valóban hasznos 'kistanárrá' az AI a tanórán

Internet a tanórán - 2024. december 3.

Írta: Prievara Tibor

Írtunk már mi is arról, hogy a jelenlegi állapotában mennyire alkalmas arra, hogy egy tanár munkáját átvegye az AI (kb. semennyire). Most azonban egy olyan helyzetben hívtam segítségül, amiben tökéletesen működött, interaktív foglalkoztató munkafüzetként, ráadásul folyamatos visszajelzéssel, és még tanítani is képes volt a diákokat. Nem kellett más hozzá, mint egy jó prompt.

A helyzet a következő volt: képzeljünk el egy angol nyelvi csoportot, ahol vannak teljesen kezdők, haladók (különböző szinten), nem is beszélve az anyanyelvi szinten tudókról. Mivel a csoport egyik része előrehozott emelt szintű érettségire készül, a másik pedig a kezdő anyagot gyúrja. Mivel a 'kezdő' részét a csoportnak kellett segítenem, beszéltető feladatokkal, a halaóknak feladatot kellett adni. Tudni kell, hogy a fókuszált, céltudatos munka nem kifejezetten az erősségük, erősen szórt figyelműek és gyorsan elkedvetlenednek. Mindezek tetejébe a függő beszéd nyelvtani témáját kellett gyakoroltatni velük. Mit tegyek?

Ha egy feladatlapot készítek, azt lefénymásolom, és kiadom, valószínűleg nem lesz belőle semmi, hiszen nem leszek ott, hogy folyamatosan segítsem őket, felügyeljek. Abban a percben, hogy valami nem jó, vagy nem érti, segítségre van szükségük, amit nem tudok úgy megadni, hogy közben a csoport másik felével szeretnék beszélgetni.

A megoldás ez lett: írtam egy olyan promptot, amiben azt kértem az AI-tól, hogy készítsen egy interaktív 'szimulációt', amelyben az AI egy mondatot ad a diáknak, akinek azt transzformálni kell függő beszéd-be. Azt is megadtam, hogy ha hibázom (E/1-ben írtam, a diákok nevében), szóljon, hogy hibáztam, emelje ki, hogy hol van a hiba, és kérjen meg, hogy javítsam. Ugyanakkor most az alapvető helyesírási hibákra ne figyeljen, legyen egyszerű a példamondatok szókincse, és mindig adjon magyarázatot, hogy mi volt rossz. Emellett megadtam a nyelvi szintet is. (az angol nyelvű prompt-ot a cikk végén megosztom szintén). Végül még azzal is lehet kísérletezni, hogy egyre nehezebb feladványokat adjon, de tapasztalataim szerint ez eléggé esetleges.

Hogy működött az órán? Nos, először megosztottam a diákokkal a promptot, majd arra kértem őket, hogy a ChatGPT ingyenes verziójába írják be (ehhez most még regisztrált ChatGPT fiók sem kell egy ideje), majd hagytam a tanulókat dolgozni. Az AI egyre adta a diákoknak a dinamikus feladatokat, nem volt értelme egymásról puskázni, mert mindenkinek folyamatosan más-más mondatok jöttek. Az AI kedvesen dicsért, ez fontos lett az egyébként nem annyira lelkes fiataloknak, idegesek lettek, ha rontottak, kifejezetten gyermeki boldogsággal reagáltak, ha sikerük volt. És végig interaktív volt, magyarázatokat is kaptak, ha úgy tetszik, ebben a nagyon jól lehatárolt, szűk keresztmetszetű feladatban, nagyon hatékony tanárként működött, ami végig a feladathoz szögezte a diákokat, és nagyon élvezték ezt az alapvetően nem annyira izgalmas feladatot.

Végül, miután elkészültek, mindenkinek be kellett adnia teljes chat-et, én pedig végigfutottam. Egyrészt azért, hogy tévedett-e az AI (egyszer sem), de még inkább az érdekelt, hogy hány mondat transzformációt végeztek el a diákok a megadott 12-14 perc alatt. Megdöbbentő volt, akár 35-40 feladattal is végeztek. Azaz, ha jól lehatároljuk a tanítás területét, objektív(ebb) dolgokra kérjük az AI-t (vitáztattam is a diákokat az AI-val, az nem volt akkora siker), akkor már kvázi tanárként is működik az AI egy-egy óra kisebb részében. Arról nem is beszélve, hogy egy kifogyhatatlan feladatforrást kapunk, és akár a nyelvtani gyakorlás részét a tanulásnak valóban ki lehet szervezni. Esetleg abban is gondolkodhatunk, hogy legközelebb pusztán a nyelvtani fejezetet kell kicserélni a promptban, és máris készen vagyunk a nyelvtani gyakorló feladattal.

Végül következzék a prompt, amit használtam (az ingyenes ChatGPT helyenként figyelmetlenebb, és hajlamos arra, hogy gyorsan meg is adja a jó választ (7 diákból 1-nél tapasztaltam). Érdemes talán ezzel is kiegészíteni a promptot.

Create an interactive grammar 'simulation' for me. This is how it should go: you should write a sentence in direct speech. I should transform that sentence into the indirect speech. If I make a mistake, tell me to try again, and highlight the part that's incorrect. Don't worry about minor spelling mistakes. Keep the sentence vocabulary relatively simple, I am an intermediate/upper-intermediate student in English. Give the sentences one by one. Can you do that?