Ha genetikát kell tanítani, ezt a játékot muszáj kipróbálni!
Internet a tanórán - 2014. január 7.
A biológiában sok olyan terület van, ami ugyan nagyon fontos, de középiskolai keretek között nagyon nehéz gyakorlatban is bemutatni. Ilyen például a genetika is, se idő se eszköz nincsen arra, hogy igazán komoly genetikai vizsgálatokat végezzünk el az órákon. Ilyenkor vesszük hasznát a számítógépes szimulációknak, amilyen például a Dragon Breeder is (IDE KATTINTVA).
A használatához regisztrálnunk kell a SpongeLab oldalon (ITT), de ezt akár a Google vagy a Facebook azonosítónkkal is megtehetjük. Ha beléptünk már kezdődhet is a játok, merthogy a mendeli genetikát bemutató játékról van szó. Egy sárkányok lakta szigeten kezdünk, ahol kezdetben pár sárkányunk van, a feladatunk egy adott kinézetű sárkány kitenyésztése. Ehhez természetesen meg kell ismernünk, hogy miként is öröklődik az adott tulajdonság (pl. a testszín, a mintázat, a szárny alakja stb.) és persze azt is, hogy milyen a mi sárkányaink genotípusa. A sárkánytojásaink kikelését kénkővel gyorsíthatjuk fel. Ha kifogytunk a kénkőből vagy éppen a tenyésztéshez szükséges génekből, akkor felrepülhetünk egy sárkánnyal az égbe, itt gyűjthetünk kénkövet és találkozhatunk mindenféle egyéb sárkányokkal is.
A küldetések egyre nehezebbek és egyre komolyabb genetikai ismereteket igényelnek. Az egyszerű két allélos domináns-recesszív tulajdonságoktól jutunk el a kapcsolt vagy éppen nemhez kötöttekig. Ha végig akarjuk csinálni az összes küldetést, akkor biztosan több órányi munkára lesz szükségünk.
Én az órán beléptettem a diákokat, megmutattam nekik az oldal használatát, majd mindenki megcsinálhatta az első küldetést (ez nagyjából húsz perc), ezután otthon dolgozhatott a sárkánytenyésztésen, aki akart. Aki bemutatta nekem, hogy mennyit fejlődött, hányadik szintet érte már el, pluszokat, kisötöst kapott.