Fontosak vagyunk (állítólag)
Hírek - 2015. május 3.
Fontosak vagyunk. Mi, tanárok borzasztóan fontosak vagyunk – az első két nap alatt ez volt a Microsoft Global Educator Exchange legtöbbször elhangzó üzenete. 87 országból érkezett 247 tanár, hogy együtt gondolkozzon, ismerkedjen az új módszerekkel és új eszközökkel. De ezek, az eszközök kifejezetten a háttérbe szorultak eddig, mert elsődlegesen arról volt szó, hogy milyen fontosak vagyunk mi és milyen nagy szükség van arra, hogy bátrak legyünk. A Microsoft campusán tartott konferenciát Anthony Salcito, a Microsoft oktatási igazgatója nyitotta meg. Az előadásnak két fontos üzenete volt, az első, hogy a cég fejlesztéseit a tanárok igényei irányítják, így született meg az Office Mix, a OneNote for the Classroom vagy éppen a Skype for Education. A Minecraft felvásárlásában is fontos szempont volt, hogy miként lehet az oktatásban használni. Az oktatási alkalmazás pedig a további fejlesztések szempontjából is elsődleges és itt csak elég legyen annyit mondani, hogy Hololens. A másik lényeges üzenet pedig a bátorság volt. Sokszor és sokféleképpen hangzott el, hogy az innovatív tanárok legfontosabb tulajdonsága, hogy bátrak, hajlandóak új dolgokkal próbálkozni, akár kudarcot is vallani, de mindig újra belevágni. És persze sok szó volt arról, hogy fontosak vagyunk. Én viszont egy igazi kelet-európai vagyok, rajtam nem fognak ki az ilyen pozitív amerikai dumákkal, tudom, hogy ez csak szöveg…
A nyitóelőadást a projektbemutató követte. Minden tanár hozott egy-egy projektet, amit bemutathatott minden érdeklődőnek. Egy-egy asztalnál telepedtek meg öt-hatan és meséltek a projektjükről annak, aki arra járt. A tanárok aszerint csoportosították, hogy milyen IKT eszközt használtak, ez alapján elmondható, idén a OneNote és az Office Mix a legnépszerűbb alkalmazások. Nagyon sok izgalmas dolgot láttam a 200 forintos robottól a OneNote dokumentumkameráig, megígérem, hogy a legjobbakból cikkek lesznek hamarosan itt a TanárBlogon is.
A nap végén kezdődött meg a Tanárverseny, mindenféle nemzeteket képviselő csoportokban kellett egy IKT eszközt használó projektet kitalálni, ahhoz bevezetési tervet készíteni és egy 5 perces bemutatót, amivel el lehet adni a projektet. Az egyetlen megkötés, hogy a projekt valamiképpen kapcsolódjon a bátorság, merészség, vezetés témájánoz. Perui, orosz, egyiptomi, koreai és indonéz kollégámmal meg is kezdődött az ötletelés.
Ezen az első napon még arra is sor került, hogy pár európai Microsoft Educator Fellow bemutassa a projektjét. Kettőt volt időm megnézni, mindkettő nagyon izgalmas volt, lesz is hamarosan írás róluk itt a Facebookon.
A második nap plenáris előadója Ziauddin Júszafzai a béke Nobel-díjas Malala Júszafzai apja volt. Malalát a tálibok fejbe lőtték mert lány létére iskolába akart járni. azóta lett élharcosa az oktatáshoz való jognak. Apja (aki iskolákat vezetett Pakisztánban) arról beszélt, hogy mit jelent valójában bátornak lenni. Szerinte a bátorságnak nem az oroszlán a jelképe, amelyik megöl egy sokkal gyengébb állatot, hanem a kacsa, ami a fiókáit mentve elcsalja a rókát. Elhangzott az is, hogy a legnagyobb bátorság a megbocsájtáshoz kell. És persze arról is szó volt, hogy mi tanárok mennyire fontosak vagyunk. Júszafzai szájából ez már elég meggyőzően hangzott, de engem azért nem fognak ilyen olcsón megvenni.