Bemutatkozik a Webkurzus
- 2018. október 2.
Farkas Róbert írását tesszük közzé alant. Ajánljuk szeretettel!
“Az internetes tanulás, az online kommunikáció és a hálózati együttműködés soha nem volt még olyan egyszerű, mint manapság! Már csak ezért is érdemes egy kicsit megállnunk és átgondolnunk mindazt, amit az elmúlt évtizedben az oktatásról (esetleg az oktatás és az informatika kapcsolatáról) gondoltunk…” Ezt a pár sort nagyjából 4 évvel ezelőtt írtuk a Webkurzus névre keresztelt honlapunk nyitólapjára, amikor elhatároztuk, hogy a Videótanár számára készített oktatóvideókból kiindulva megálmodunk és megvalósítunk egy online felvételi előkészítő tanfolyamot, amolyan 21. századi módon…
Mivel a Tanárblog – egy 2014 decemberi hírében – már a kezdet kezdetén is beszámolt erről a digitális pedagógiai kísérletről, mi meg azóta sem hagytuk abba a gondolkodást, megegyeztünk, hogy beszámolunk róla, mire jutottunk…
Egy mondatban összefoglalva arra, hogy tényleg fel lehet készülni a központi felvételire egy online tanfolyamon! Vegytiszta e-learning módszerekkel, úgy, hogy a tanár és a diák (az online téren kívül) személyesen nem találkozik egymással. (Bár erre ezért akadt ellenpélda idén is, merthogy ezen a platformon is lehet olyannyira hatni egymásra, hogy élő kapcsolat alakuljon ki a résztvevők között. Kriszta szívesen vitte színházba online diákját is, mert hamar rájöttek, hogy vannak közös kapcsolódási pontjaik. J)
A fenti állítást kicsit kibontva azért bővebben is elmondjuk, hogy mit csinálunk a Webkurzusban.
A képzés egy erre a célra készült zárt internetes felületen (oktatási portálon) keresztül zajlik. Ez az internetes felület technikailag egy ún. e-learning keretrendszer, amit kimondottan online környezetben való tanulásra, együttműködésre terveztek. Itt 12 hét alatt témakörökre bontva összefoglaljuk és átismételjük a felvételihez szükséges teljes felső tagozatos tananyagot.
A letölthető szöveges tananyagok mellett a matek kurzusban 70, a magyar kurzusban 72 oktatóvideó adja a tananyag gerincét. A 2005-2018 közötti központi felvételi feladatok megoldásait összesen 250 rövid, magyarázatokkal ellátott videón mutatjuk be. Emellett a magyar kurzusban minden héten egy-egy „Videós súgóban” foglaljuk össze, hogy az adott héten feldolgozott ismeretanyag mikor és hogyan fordult elő korábbi központi felvételi feladatokban.
Mint a fenti példa mutatja, jó sok videós tananyag kapott helyet az oktatási portálon, de módszertanilag mégsem ez a leghangsúlyosabb eleme a kurzusnak. Alapvetően nem oktatóvideókat árulunk, hanem egy precízen megtervezett, interaktív, mentorált felkészülést egy olyan online környezetben, ahol a tanulók önállóan tanulnak, de nincsenek egyedül!
A tananyagok összeállításánál törekedtünk arra, hogy a tanulók ne csak statikus befogadók legyenek, hanem aktív részeseivé váljanak a tanulási folyamatnak. Éppen ezért a heti témáknál a letölthető feladatlapok mellett online megválaszolandó villámkérdések, ellenőrző tesztek és különféle interaktív feladatok is helyet kaptak. De szintén ezt a célt szolgálják a magyar kurzusban található heti interaktív videók, melynek feldolgozása közben a tanuló bizonyos pontokon megállhat és egy-egy beépített gyakorlófeladattal rögtön ellenőrizheti tudását.
A legfontosabb megoldás mégis a fent említett mentorált felkészítés, vagyis az aktív tanári jelenlét. A kurzus vezető tanárai olyan gyakorlott pedagógusok, akiknek nemcsak a központi felvételire való felkészítésében, hanem a digitális eszközök oktatási alkalmazásában is nagy tapasztalatuk van. A résztvevők tehát nem egy végletekig automatizált, személytelen rendszerben dolgoznak, hanem folyamatos, személyre szabott visszajelzést kapnak a kurzus tanáraitól. Az oktatási portál különféle kommunikációs csatornákat biztosít a tanulók és a szülők számára, a résztvevők a portálon keresztül beszélgetni tudnak velünk… és egymással. Sőt, még az is lehet, hogy egy jó kis közösség jön össze egy olyan online közegben, ami nem Facebook… de erre azért nincs garancia!
Elsődleges célunk a sikeres felvételi vizsga, ezért a központi felvételik tematikájából és a típusfeladatokból kiindulva határoztuk meg a kurzus fő irányait, de a digitális oktatás aktuális trendjeit követve a tavalyi évtől mi is nyitottunk a gamification (játékosítás) irányába.
Igyekeztünk olyan játékos elemeket beépíteni a kurzusba, amik nem csupán plusz motivációt jelenthetnek a tanulóknak, hanem segítenek is kicsit oldottabbá tenni a felkészülés súlyát. A játékosítás jegyében két módszert alkalmazunk a portálon: egyrészt az online játékokból ismert XP (experience pont - tapasztalati pont) gyűjtést és a kitűzők (badge) megszerzésének lehetőségét.
Tapasztalati pontokat (XP) alapvetően a kurzus online felületén eltöltött idővel, az ottani aktivitással és a kurzusban elvégzett feladatokkal az online kommunikációba való bekapcsolódással lehet szerezni. A pontok gyűjtésével különféle virtuális rangokat lehet szerezni (felfelé lépkedve egy 12 fokozatú skálán) a „Webkurzus inas”tól a „Minden Rangon Felül”i címig. A kurzus 12 hete alatt közel félszáz kitűző (badge) szerezhető meg. Ezek különféle tevékenységekért szerezhetők: többségük valamilyen tanulási cél eléréséhez, például egy témakört lezáró tesztsor sikeres kitöltéséhez kötődik, de díjazzuk vele az online kommunikációba való bekapcsolódást, vagy épp a tanulótársaknak nyújtott segítséget is. Sőt, a tavalyi felvételi előkészítő kurzusban a szülői nyomásnak engedve még egy „szuperanyu” kitűzőt is kénytelenek voltunk bevezetni azoknak a szülőknek, akik a leginkább segítették csemetéjük online felkészülését.
Négy év után, nagyjából itt tartunk most. Sikerként éltük meg a legutóbbi online tanfolyamot, hiszen nem volt olyan feladat a 2018-as központi felvételin, amire ne láttak volna példát tanulóink a kurzusban; 12 héten át támogató légkörben tudtunk dolgozni motiválható kiskamaszokkal és szüleikkel; és senkiben nem marad megválaszolatlan kérdés a végére…
Az idei kurzusban innen indulunk! ;)