30/2 vagy 10/1 remek módszer az internetes kereséshez
Tippek, trükkök - 2015. április 14.
Keressetek rá az interneten! - gyakran hangzik el ez felszólítás az órákon, sőt a kerettanterv is főként az IKT-s módszert ismeri és alkalmazza (a CD-ROM mellett). Aki próbálta már tudja, hogy az eredmény gyakran elég felemás. A diákok keresnek ezt-azt, de nehéz megtudni, hogy mire is jutottak, nehéz ellenőrizni, hogy valóban fejlődött-e bármilyen képességük ezalatt. Egy egyszerű csavarral sokkal hatékonyabbá tehetjük az internetes keresést, olyanná, hogy az a szövegértést, a szövegalkotást a lényegkiemelést egyaránt fejlesztő feladat legyen.
A dolog egyszerű, vesszük a témát és azon belül kis, egyszerű részeket (mi például a gombákról tanultunk és ilyen részek voltak: gyilkos galóca, penicillin, nyálkagombák, sörélesztő stb.), mindenki húzott egyet ezek közül és az utasítás annyi volt:
Itt a számítógép. Van 30 percetek felkészülni, utána a saját témádról kell 2 percig beszélned. Jegyzetek, képek bármi nélkül. Pontosan 2 perc, se kevesebbet, se többet.
A harminc perc elteltével meghallgattunk mindenkit. Legnagyobb meglepetésemre a szigorú keretek kifejezetten segítették azt, hogy érdekes, lényegre törő előadások hangozzanak el. Mivel ez egy jövőre érettségiző csoport volt még annak is örültek, hogy így gyakorolhatják a szóbeli feleletet is.
Ha a 30 perc túl sok lenne, meg lehet próbálkozni a 10 perc felkészülés 1 perc előadás formával is, a fontos, hogy nagyon szabott legyen a keret és ne lehessen használni semmilyen jegyzetet.