21. századi iskola - tartalom
Hírek - 2018. április 29.
Reméljük, sokan hallották már, hogy kézikönyvet írunk az iskola digitális transzformációjáról. Címe: A 21. századi iskola, hamarosan a rendelés mikéntjéről is írunk, de addig is közöljük a tartalomjegyzéket, hogy látszódjon, miről is lesz majd szó benne. Maga a kötet három részre tagolódik, az első az elméleti alapokkal foglalkozik, a második a gyakorlati kérdésekkel, a harmadik pedig lépésről-lépésre vezet végig a folyamaton. A könyv még a tanév vége előtt eljuthat majd az érdeklődőkhöz. Megrendelni (utánvéttel) innen a TanárBlog oldaláról lehet hamarosan.
Erről lesz szó benne tehát:
I. RÉSZ – A digitális pedagógia elmélete
Tanuló a 21. században
Generációs elméletek
Digitális bennszülöttek és digitális bevándorlók
A multitasking és a 21. századi tanuló
Mit jelent mindez az oktatásban?
Digitális ellenállás, avagy ludditák a tanteremben
Van egy jó meg egy rossz hírünk
Kérdések, megvitatható gondolatokA tanítás
A tanítás mint biológiai folyamat
A tanítás mint szociális folyamat
A tanítás mint technikai folyamat
Kérdések, megvitatható gondolatokDiákközpontú oktatás
Tanulói aktivitás
SCL és a pedagógiai paradigmák
Kérdések, megvitatható gondolatokA 21. századi tanulási képességek
Kérdések, megvitatható gondolatokA tanár szerepe
A munkakörülmények megteremtése
A motiváció fenntartása
Differenciálás
Óraszervezés
A maker tanár
Mit szólnak majd hozzá?
Kérdések, megvitatható gondolatokGamifikáció
Definíció
Egy gamification rendszer elindítása (verziószám: 1.0)
Gondolatok a gamificationről
Kérdések, megvitatható gondolatokTanulási terek
Ami nem változott
Új bort új tömlőbe
Mi lesz veled, könyvtár?
Térszervezési modellek
Kérdések, megvitatható gondolatok
II. rész- A digitális pedagógia gyakorlata
Infrastruktúra
Mire és mikor akarjuk használni az eszközt?
Kié az eszköz?
Ki felügyeli, szervizeli az eszközt?
A hálózat kiépítéseDigitális módszertan
Van értelme az IKT tanórai felhasználásának?
Az IKT szerepe az oktatásban
Tanárszerepek és az IKT: Tanítás = Szórakoztatás? Diák = Fogyasztó?
Eszközhasználat és módszertan: a SAMR-modell
A taneszközök megfelelő kiválasztásaDigitális lét
Tudatos médiafogyasztás a közösségi média korában
Digitális kompetenciák
Mire való az informatika?
Az új írásbeliségOnline tanulási környezet
Facebook-csoportok
Microsoft Teams
Digitális tanulási terek a pedagógiai mindennapokban
Tanulásszervezés a digitális térbenGamifikáció 2.0
Gamification 1.0-tól a 2.0-ig
Folyamatos értékelés
Pontrendszer jegyek helyett
Gamification 101 – ranglista, badgek, pontok, szintek
Egy lehetséges szint pontrendszere
III. rész Digitális iskola lépésről lépésre
Hogyan indulhat el a változás?
Szcenáriók
A változás kultúrája – amilyen a hit, olyan lesz a változás
Kell egy csapat!
Digitális tanár?
A digitális tanár sztereotípiája
Hogyan vágjunk bele?
fázis – pedagógiai alapok
1.1. Mi van? A meglévő lehetőségek felmérése – SAMR, 21 CLD
1.2. Óravázlatok kódolása – óralátogatások (óralátogatási megfigyelési lap)
1.3. Kommunikációs csatorna – tanárokkal – óravázlatok megosztása, TeachMeetfázis – Teachnológia 1.0
2.1. A virtuális osztályterem
2.2. Menedzsmentfázis – A pedagógiai folyamatok újragondolása
3.1. Tanulásszervezés – tananyagok kiadása, digitális tananyagok, óravázlatok
3.2 Értékelés újragondolása
3.3. Elmozdulás a projekt irányába
3.4. Tanulási terekfázis – A digitalizáció
4.1. Tévhitek
4.2. Hol tartunk?
4.3. Tervgazdálkodás
Függelék
21. századi tanulástervezés
Óramegfigyelési adatlap
Informatika tanterv
SAMR példatár