Classmate PC a tantermemben

Tippek, trükkök - 2012. november 16.

Írta: Prievara Tibor

„Igen fáradságos; sok időt igényel; nehézkes a használata; a tervezés és előkészítés sok energiát és időt igényel. „ Ez így igaz, mindaddig, amíg bele nem jön pedagógus és gyerek egyaránt a classmate pc-vel való munkába. De MEGÉRI!  Eleinte valóban sokat kell a laptopos órákra készülni, előkészülni- laptopokat időben feltölteni; megtervezni és kiépíteni a legoptimálisabb rendszert az eszközöknek; elosztókat, akkumulátorokat kikészíteni , arra az eshetőségre felkészülve, ha óra alatt merülne le egyik-másik gép; szünetben kapcsolódni a tanárhoz; fájlok(képek,dokumentumok,prezentációk), webcímek átküldése…  A legfontosabb a TÜRELEM magunkkal és a gyerekekkel szemben is. Én mindig dupla órákat tervezek, ha a tanulói laptopokkal szeretnék dolgozni, főleg kicsiknél fontos ez.(az óráról egy rövid film is készült, ez ITT MEGTEKINTHETŐ).

Könnyebbség az óravezetésben, ha van digitális táblánk, be tudjuk mutatni a lépéseket, amíg gyakorlottá válnak csemetéink. Nagyon nagy segítség a SmartSync program, hisz kérdéseket tudunk feltenni munka közben, megfigyelhetjük egyes gyerekek munkáját, szavazást indíthatunk, a vezérlést is átvehetjük attól a diákunktól, akinek valamiben nehézsége akadt, kiközvetíthetünk képeket, diákat és egy mozdulattal le is zárhatjuk a gépeket illetve elvehetjük a képet.


Amíg nincs akkora gyakorlatunk, bátran használjunk már kész programokat, digitális segédanyagokat, játékokat, mert fontos, hogy ezeken keresztül rutint szerezzünk mi magunk és a gyerekek is. Eközben gyakoroljuk be mi is a program adta fent említett lehetőségeket, saját magunk és a gyerekek örömére és elkápráztatására.  Szerintem csak ezek után lesz élmény tanárnak és diáknak egyaránt a tanulói laptopokon való munka.


A videón és képeken bemutatott órán – 2. osztály nyelvtan- a tananyag  Az –u,-ú,-ü,-ű  a szavakban volt. Az óra második felében használtuk differenciáltan a laptopokat , melynek feladatai  és az órarészlet a SMART notebook fájlokon olvasható.


Az óra elején feladatokat oldottunk meg a tankönyvünk segítségével, az –ú, -ű  végű  szavak gyűjtésével ,szabályalkotással, a kivételek összegyűjtésével . Aztán a  hosszú magánhangzós szavak helyesírásával foglalkoztunk. Két csoportban dolgoztunk, a jobban olvasók és kevésbé jól. Emlékeztetőül kivetítettem a feladatsort, kikészítettem a javítás hoz a helyes szöveget. A gyerekek a maguk tempójában, egymást segítve dolgoztak.


A harmadik feladat betűrendbe sorolt szavait  tollbamondás után a gépről ellenőrizték a gyerekek. Végül az időkitöltőt mindenki valamennyi ideig használni tudta, ezzel előkészítettem a házi feladatot is.
Saját tempó, kellő mennyiségű és egyénre szabott feladat és segítség, játék és jó hangulat.
Vagyis megérte!

Letölthetők: