Csatlakozom az előttem szólóhoz, - avagy mesés utazásunk kezdete a Beszédmesterrel

Internet a tanórán - 2012. március 25.

Írta: Prievara Tibor

Mivel a PIL Akadémia szerencsés résztvevője lehetek, így mostanság sűrűn látogatom a TanárBlog oldalát. Mint ismeretes, mentoraink, N. Gergely és P. Tibor működtetik a blogot, ennélfogva a „Kétszázak” szíves unszolást kaptak tőlük bejegyzések írására. Bár fő „telephelyünk” a PILnetwork-ön van, ám a TanárBlogon is gyakran visszaköszönünk egymásnak.  A minap, amikor kinyitottam a lapot, felkaptam fejemet egy ismerős bohóc arcát látva. Pillanatok alatt részese lettem egy kellemes időutazásnak, amelynek eredménye egy 3 perces kis videó lett.

Ugyanis N. Gergely közös asztalunkra helyezett egy olyan oktatószoftvert, amelynek alkalmazása első, meghatározó élményem volt akadályozott gyermekeim oktatása során. Beszédmester a neve, amit azóta sem tettem félre. Számomra mindig megfejthetetlen volt, hogy ebben a pénzorientált világban hogyan is fordulhat elő az, hogy egy ilyen nagy hatékonysággal működő, terápiás jellegű fejlesztőjáték ingyenes hozzáférést enged magához. A lényeg: ez ma is így van, nem csak akkor, 6 évvel ezelőtt, amikor az interneten rátaláltam. Abban az időben osztályfőnöke voltam egy 3-as összevonású kis osztálynak, ahol mindenféle sérültségű tanuló volt . Tanulásban akadályozott gyermekek,  akik egyben mozgássérültek, és különböző érzékszervi sérültséggel küzdöttek. Voltak közöttük nem látó, nem beszélő, nem halló gyermekek is. Ezen kívül hiperaktív fiúcska tarkította a csoport összetételét, aki autisztikus jegyeket is hordozott egyben. Mondhatom, „ideális” terepet kaptam ahhoz, hogy alternatív módokat keressek egy tanterv által előírt neveléshez, oktatáshoz. Így jött el számomra, mint forradalmian új lehetőség az IKT , vagyis az információs és kommunikációs technológia.

N. Gergely frappánsan summázza bejegyzésében a Beszédmester mindmegannyi áldásos oldalát. Nekem most könnyű feladat jutott részül. Szoktuk mondani: „Csatlakozom az előttem szólóhoz”. Ezt teszem most én is. Annyi kiegészítés engedtessék meg számomra csupán, hogy átadjak egy „mesés utazást”, amit a 6 évvel ezelőtti foglalkozásainkról készített  fotókból állítottam össze. Mint minden ténykedésünk, nekünk, „digitális pedagógusoknak” egy szüntelen tanulási folyamat. Így hát eltökéltem magamban: mostani összeállításomat a Windows Live Movie Maker –el készítem el. Nem árt a jártasság e téren is, hiszen tanulóink ma már a videókészítést is könnyű szerrel el tudják sajátítani. Tehát hasznos lehet bármelyik tantárgyat illetően ezzel a web 2.0-ás lehetőséggel is élni.
S hogy Beszédmesterünkre visszatérjek: bátran, jó szívvel ajánlom minden pedagógus társamnak, aki a betűtanítást élményszerűvé kívánja tenni kis tanítványai számára. Ezen felül a logopédus kollégák is nagy sikerrel használhatják a beszédterápia részét. Igazán innovatív fejlesztést foglal magában az oktatószoftver.  Nagyon jó útmutatót is kaphatunk a program mellé, amely szintén ingyenesen tölthető le az interneten. (IDE KATTINTVA)