Egy Delicious projekt margójára

Internet a tanórán - 2011. november 27.

Írta: Prievara Tibor

Nemrég írtunk arról, hogy a Delicious linkmegosztó oldalon milyen érdekes projektet lehet csinálni (ITT A CIKK). Nos, most, hogy két kör Delicious projekt lefutott, gondoltam, érdekes lehet röviden összefoglalni, hogy mennyire jött be a dolog, illetve mire érdemes figyelni annak, aki ilyenre vetemedne a későbbiekben. A lapozás után tapasztalatok, érdekességek, tanácsok, módszertan!

- A projekt első pozitívuma az volt, hogy nagyon egyszerű technikailag a kivitelezése. Bármilyen előzetes tapasztalat nélkül is bele lehet vágni. Én éppen nem tudtam az órán ott lenni, amikor elkezdték a gyerekek, és egy helyettesítő tanár felügyelete mellett, a link, illtve egy rövid bemutató videó linkjét elküldve teljesen jól tudtak azonnal dolgozni a gyerekek egyedül is - illetve segítettek egymásnak, ha valaki nem értett valamit. Ez feltétlenül a projekt mellett szólt.

- Ábécé, mint keret: ez is bejött, úgy érzem, hiszen egy személyes ábécé összeállítása érdekes feladatnak bizonyult. Szívesen csinálták, és otthon is tudtak vele foglalkozni.

- Delicious projekt, mint házi feladat: 1 darab 45 perces órát töltöttünk a projekttel, természetesen ennyi idő alatt nem lehetett befejezni, de ez nem volt gond, mivel rendkívül egyszerű volt otthon folytatni. Mindenki ezt is tette, és egy-két nap alatt el is készültek a linkgyűjtemények.

- FONTOS! Először nagyon sokan nem igazán érdekes gyűjteményt csináltak. Ez az a pont, ahol a legnagyobb szerepe van a tanárnak, és amit nagyon egyértelművé kell tenni ez elején. Ha hagyjuk, hogy teljesen azt csináljanak, amit szeretnének, akkor leginkább énekes/ filmsztár gyűjtemény lesz belőle, ami nagyon keveset mond a gyerekekről. Én azt kértem, hogy legyenek benne pl. kedvenc helyeik, ahol életüknek fontos állomásai voltak (ezt lehetett magyarul is, illetve magyar oldalak linkjét is feltenni), akár fontos ember Facebook oldalát belinkelni, vagy éppen egy képet a helyi ruhabolt holnapjáról a kedvenc cipővel. Ez bizonyult a legnehezebb feladatnak, mert nagyon nagy volt filmek, énekesek varázsa - no meg persze így sokkal könnyebb a feladat is.

- Közhely gyűjtemény: a másik fontos pontnak a linkekhez fűzött rövid kommentárok minősége bizonyult. Itt először teljesen jellegtelen közhelygyűjtemény született (pl. Nagyon szeretem ezt a színészt, mert vicces. vagy Nagyon jó ez a zene, mert rock.). Ez is elég nagy kihívás, de megéri: azt kértem, hogy igenis keressék meg magukban azt, amiért ezt a linket betették a gyűjteményükbe. Minél személytelenebb, közhelyesebb amit, írnak, annál érdektelenebb a projekt. Erre következetesen fel kell hívni a gyerekek figyelmét!

- Publikus vs. privát: az előző pont folyománya, hogy lehetőséget adtam a diákoknak, hogy ne publikusan, mások számára hozzáférhetően, hanem pl. e-mailben, vagy privát üzenetben küldjék el a linkeket nekem. Ugyanis gond volt az, hogy ő írna őszintén, de azt nem szeretné, ha mindenki látná. Ezt tiszteletben tartottam, és ezeket a gyűjteményeket csak én olvastam.

- Feedback: feladatként adtam azt is, hogy a gyűjteményükről egy rövid, 5 perces prezentációt készítsenek, amit 4-5 fős csoportokban kellett egymásnak előadni. Itt fontosnak bizonyult az, hogy NE mindegyik linkről beszéljenek, hiszen egyrészt akkor 20 mp marad egyre, ami alatt semmit sem lehet elmondani, másrészt ha valaki nem szerette volna, hogy lássák a többiek az összes linkjét, akkor talán még kevésbé szeretne ezekről beszélni. Én azt kértem tőlük, hogy válasszanak 5-6 linket, és arról beszéljenek. Itt max. 2 zenész, együttes stb lehetett, mert egyébként Wikipédia szócikkek unalmas felolvasásába fulladt volna a projekt.

A fenti nehézségekkel együtt azt gondolom, hogy érdemes volt a projektet megcsinálni, sokat olvastak hozzá, keresgéltek. Élvezték a munkát, jók lettek végül a prezentációk (ezeket írásban is be kellett adniuk), ugyanakkor elég 'költséghatékony'-nak bizonyult a projekt, hiszen egy óra volt a kezdetén, majd egy óra a végén, de ott már nem a gép előtt dolgoztak, hanem prezentációkat tartottak egymásnak. Végül a technika használatának egyszerűségére érdemes ismét röviden kitérni, hiszen 5 perc alatt fel lehet készülni a tanárnak (na jó, ha még nem használta a Delicious oldalát, akkor 15), és a gyerekek teljesen maguktól is meg tudják csinálni (én 14-15 éves, kb. B1 szinten lévő csoporttal csináltam).

Nincs más hátra, prjektre fel!!