Médiaelemzés biológia órán

Internet a tanórán - 2011. május 15.

Írta: Nádori Gergely

Az alábbiakban egy óravázlatot szeretnék megosztani mindenkivel. Ugyan biológiáról volt szó, érdekes lehet annak is, aki nem ezt a tárgyat tanítja.Témánk a biotechnológia volt. Magam részéről nagyon fontosnak tartom, hogy a diákok képesek legyen véleményt formálnia modern biológiával kapcsolatos kérdésekben valamint képesek legyenek a médiából érkező információk értelmezésére és azok mérlegelésére. A genetikailag módosított élőlények témaköre erre jó lehetőséget ad.

Elsőként megkértem a diákokat, hogy az interneten kutatva keressenek újságcikkeket a GMO-król, a linkeket pedig küldjék el nekem. Ezt küldhetik akár egy közös szerkesztésű Titanpad dokumentumon, vagy feldobálhatják egy Stixy oldalra a linkeket. Ha van a csoportnak digitális osztályterme (Ning vagy Live Groups), az is jó lehet erre a célra. Ezt a feladatot akár házi munkának is kiadhatjuk a jövő órára, de gépteremben is biztosíthatunk rá időt (20 perc elég hozzá).

Ezt követően, a cikkekből egy kérdőívet készítettem, ehhez a Google Docs űrlap funkcióját használtam, de bármely más kérdőív program jól használható erre a célra. A kérdőívben szerepelt az egyes cikkek linkje, és minden cikket értékelniük kellett egy 1 és 10 közötti skálán a tudományosság és a GMO pártiság szempontjából. Ehhez elég volt szintén 30 perc a gépteremben.

A következő órára a Many Eyes alkalmazással készítettem el egy diagramot, amin látható volt, miként helyezkednek el az újságcikkek ebből a két szempontból. Az elkészült diagram ITT TALÁLHATÓ. A közös megbeszélés agyon tanulságos volt, de előtte akár egyéni feladatnak is kiadható, hogy értelmezzék a diákok a diagramot.