131 kis lépéssel a jobb világért

Nyelvoktatás - 2011. július 7.

Írta: Prievara Tibor

Nagy szavak - mégis, ha lehet, miért is ne segítenénk a diákoknak, hogy a mindennapi életben megpróbáljanak figyelni arra, hogy - ha lehet - környezettudatosan éljenek. Persze lehet videókkal illusztrálni azt, hogy a bálnákkal éppen mi történik (amíg még vannak bálnák), ugyanakkor hasznos lehet a diákok mindennapi életéhez közelebb eső apróságokra is gondolni. A minap szerencsém volt egy IKT-s angolórát látni, ahol a We are what we do (ITT TALÁLHATÓ) oldalát használták (B1+ szintű csoportban), és tökéletesen működött a dolog. A lapozás után szólunk minderről részletesebben is! (Az ötletet köszönjük Oana Pasca-nak és Dobcsányi Dalmának!)

Az oldalon az Action tracker menüpontra kattintva érdemes elindulni, ahol fel vannak sorolva a különböző 'akciók', vagy 'tettek', amelyek közül választhatunk. Itt - a meglátogatott órán - a gyerekek szabad kezet kaptak abban, hogy mit és mennyi idő alatt válasszanak. Így egy picit elhúzódhat a feladat, illetve nem biztos, hogy az óra további részéhez lesz elég 'anyag'. A következő lépésben ugyanis az volt a feladat, hogy osszák meg egymással a kiválasztott 'jótetteket'. HA valaki túl sokat nézelődik az oldalon, ez nehezebben megy majd, mivel akár csak 1-2 tettet választott.

Praktikus ezt a fázisát az órának időkorláthoz kötni (pl. válassz 5 dolgot 10 perc alatt, és ezeket írd le az 'offline' 'webegyes' füzetbe). Ezután a diákok körbejárnak, és megbeszélik, hogy ki mit választott, illetve azt is, hogy miért természetesen. Ha van időnk, azzal is meg lehet toldani a feladatot, hogy a többiek által választott jótettek közül legalább egyet választani kell, és ezzel ki kell egészíteni a saját listájukat. Így a többiek meggyőzése is része lesz a feladatnak, ami nagy előny!

Végül visszaülhetnek a gépek elé, és elindíthatják saját kampányukat. Mivel lehet egy 'elvégzendő feladatok' listát összeállítani, illetve ha valamit sikerült megvalósítanunk, akkor ezeket ki is lehet pipálni, az óra után is lesz haszna annak, amit csináltunk. Meglepően sok gyerek hajlandó 'to do' lista összeállítására. Hogy ebből mennyi, főleg hosszú távon, megvalósulni, és beépülni a gyerekek mindennapjaiba, az persze kérdés. Azért nem várjunk csodát, hiszen ez mindössze egyetlen 45 perces angolóra :)