Milyen a jó képzés

Hírek - 2011. október 31.

Írta: Nádori Gergely

Vitathatatlan, hogy a jó tanár képzi magát, ebben az önképzésen túl a tanártovábbképzések is fontos szerepet töltenek be. A módszertani megújulásnak egyik fontos része az IKT használat elsajátítása, hiszen ez az az eszköz, amiről csak kevés tanár tanulhatott az egyetemen és még kevésbé láthatott mintát arra, hogyan érdemes az IKT eszközöket használni a saját tanáraitól. Mégis sokaknak vannak rossz tapasztalatai a továbbképzésekről és sokan mondják azt rájuk, hogy vagy értelmetlen időpocsékolás volt az egész vagy ugyan a képzés alatt nagyon izgalmasnak tűnt a dolog, de a mindennapi tanítási gyakorlatba aztán nem épült be semmi belőle. Ezért gondoltuk, hogy érdemes lenne felmérni, mi is az, amit a tanárok elvárnak egy IKT képzéstől, mit tartanak fontosnak és mi az, ami szerintük nem annyira lényeges.

Kérdőívünket több mint száz tanár töltötte ki, akiknek ezúton is köszönjük, hogy vették erre a fáaradságot. A Funscreen tabletet (ILYET), Horváthné Toró Csilla, a budapesti Petőfi Gimnázium tanára nyerte, gratulálunk neki! A válaszok összesítéséből kiderült, hogy olvasóink viszonylag jártasnak tartják magukat az IKT területén (3,9 az 1-től 5-ig terjedő skálán, a szórás 1,15) és sokat is használják az órákon is (4,08, a szórás 0,75). Abban tulajdonképpen mindenki egyetértett, hogy szüksége van képzésre (4,45, a szórás 0,75).

Érdekes megnézni a három kérdés egymáshoz való viszonyát is, az első két kérdésre adott válaszok viszonylag erősen korrellálnak egymással (0,56), vagyis minél jártasabb valaki az IKT-ban annál többet használja az órákon, ez ugyan nem meglepő, de legalábbis erős érv amellett, hopgy szükség van a képzésekre. A harmadik kérdés azonban nincs összefüggésben sem az első, sem a második kérdéssel, vagyis az, hogy mennyire érzi egy tanár szükségét az IKT képzésnek független attól, hogy mennyire jártas felahsználó és mennyire használja ezeket az eszközöket az órán. Vagyis még a legnagyobb profik is tudják, hogy bőven lenne még mit tanulniuk.

A kérdőív további részében azt kérdeztük, hogy milyen doglokat tartanak fontosnak a képzésekben. Itt négy szempont emelkedettki a többi közül: adjon gyakorlati ismereteket; olyanok tartsák, akik maguk is gyakorló tanárok; legyen lehetőség kipróbálni a tanultakat; mutassa be az órán használható, ingyenesen elérhető eszközöket. Majdnem ilyen fontos volt az is, hogy a résztvevők személyre szóló segítséget kapjanak. Az eredmények az alábbi diagramon láthatók:

Érdekes, hogy mennyivel kisebb az igény az informatikai alapismeretek; az IKT használat elméleti háttere; vagy akár a hardveres újdonságok ismertetése iránt. Az sem tűnik elengedhetetlenül fontosnak, hogy a képzés akkreditált legyen, de pozitívum, ha valamiféle szakmai közösséget is megpróbál kialakítani.

Nagy örömünkre szolgál, hogy a januárban induló Microsoft Partners in Learning Akadémia láthatóan megfelel mindazon elvárásoknak, amit a tanárok támasztanak. Az Akadémián gyakorlati ismereteket oktatnak gyakorló tanárok, személyes mentorálás mellett elsődlegesenaz órán használható ingyenesen elérhető eszközökről és megoldásokról lesz szó, ráadásul az Akadémia nem csak képzés, hanem élő aktív szakmai műhely, közösség is. Az Akedémia leírása ITT OLVASHATÓ, kérdések és válaszok ITT VANNAK, a jelentkezési lap pedig IDE KATTINTVA. Reméljük, sikerül olyan IKT képzést szerveznünk, amivel mindenki elégedett lesz.