Teachmeet a Sulinetwork konferencián
Internet a tanórás - 2012. február 19.
A Sulinetwork konferencián újdonság volt a TeachMeet (RÉSZLETEK ITT), ami nem más, mint rövid 3-5 perces minielőadások tanároktól, tanároknak, ahol egy-egy órán használt / használható ötletet osztanak meg. A Sulinetwork TeachMeet-en a TanárBlog is ott volt, így lehetőségünk volt élőben végighallgatni minden előadást - aki nem volt ott, az megnézheti online, a cikk végén található linken. A lapozás után összefoglaljuk a gondolatokat, amelyeket az előadások keltettek bennünk, annyit előre el kell mondanunk, hogy a TeachMeet, mint műfaj szerintünk nagyon jól szerepelt. Jöjjön hát a kattintás mögött a részletesebb elemzés.
Az első benyomásom az volt, hogy azok az előadások bizonyultak igazán érdekesnek, ahol nem azt láthattuk, hogy 'mit csinálhatnánk' akár egy eszközzel, alkalmazással, hanem azt, hogy 'mit csináltunk'. A gyakorlati tapasztalat, a 'praktikum' rengeteg hozzáadott értéket nyújtott számomra (aki magam is tanítok), sok-sok olyan apróság derült ki, amit íróasztal mögött még csak sejteni lehetett. Ilyen előadás volt Ládi Klára tanulói laptopos bemutatója (bár az idő rövidsége miatt az pontosan nem derült ki, hogy konkrétan mit tettek, de nem lesz ez sokáig így, hiszen Klára a PIL Akadémián is részt vesz, és megígérte, hogy részéletesebben is leírja nekünk), Szécsi Mária (szintén PIL Akadémia) interaktív periódusos rendszert bemutató prezije, amelyet egy diákja készített el, illetve Tóth Imre radírgumi futamja, amely 11 éves gyerekeket vezetett be sok informatikai eszköz használatába. Emellett mi, a TanárBlogról is igyekeztünk osztályteremben kipróbált ötleteket bemutatni (egy sejtosztódásról készített tárgyanimációt, illetve a Wallwisher-rel készült könyvajánlóról szóló órát). Emellett köze volt még a gyakorlathoz Főző Attila Socrative bemutatójának, Farkas Bertalan Geo-cube előadásának, ami érdekes volt, és egy ötletnek feltétlenül jó, illetve Füzi Otília ArtPad villanásána (a Socrative-ról ITT ÍRTUNK részletesebben, az ArtPad-ról pedig még 3 éve készült egy interaktív tananyagunk is - ITT TALÁLHATÓ). Attila beszélt még a QR kódok iskolai használatáról (ITT VAN HOZZÁ SEGÍTSÉG) és szóba került a TeamUp csoportba rendező alkalmazás is.
Mivel ez volt az első TeachMeet, a műfaj határai sem voltak egyértelműek ... engem őszintén meglepett (és fel is háborított kissé) az az előadás, amely az Articulate szoftverről szólt, illetve arról, hogy ezzel milyen jól lehet tanároknak interaktív tananyagokat készíteni. Ez valóban így van, mi a TanárBlogon 2007 óta használjuk a szoftvert, és sok mindent készítettünk benne. Az előadásból (amellett, hogy elég esetlegesnek és összeszedetlennek tűnt) csupán az maradt ki, hogy az Articulate nem ingyenes - annyira nem ingyenes, hogy 1400 dollárba kerül. Egészen másképp áll így a helyzet, mert nem egy tanárok számára használható ötletet kaptam a TeachMeet-en, hanem egy nagyon rossz termékbemutatót - ráadásul olyat, ahol egyetlen szóval sem említették, hogy ez a sok remek lehetőség 4-5 havi fizetésembe kerül! Mindegy, ez gyermekbetegség, illetve a belátás hiánya - csak azért, mert valahol lehet egy termékről szólni, mert sokan hallgatják, még nem biztos, hogy kell is - nem elegáns.
Volt egy harmadik kategória az előadások közt, talán a 'tanárok online életét megkönnyítő eszközök' címmel illethetnénk (azaz valahol a teachmeet és a geekmeet között helyezkednek el :) . Koplányi Emil ifttt előadása is ilyen volt. Az alkalmazás segítségével különböző közösségi oldalakat tudunk szabályok szerint összefűzni (pl. a Last FM-en hallgatott számokat posztolhatjuk a Facebook-on, vagy a Dropbox-ba gyűjthetjük azokat a képeket, amelyeken a Facebook-on be vagyunk jelölve). Érdekes ötlet, a tanításhoz nem sok köze van, de az online közösségileg nagyon aktív tanár ezáltak még aktívabbá válhatott. Bedő Andrea a Pinterest-ről beszélt, amely egy közösségi funkciókkal ellátott képkereső, ahol mappákba is gyűjthetünk képeket. Feltétlenül ki fogjuk próbálni, mert érdekel, hogy órai készülésnél mennyit tudunk a képkeresésen spórolni a Pinterest-tel (mondjuk a Google, vagy a Bing képkeresőjével szemben - elsőre ez nem látszott). Még a BIGYOO-ról érdemes szót ejtenünk, ami az Egyszervolt online biztonsági oldala, játékokkal, rejtvényekkel.
Volt még aztán biológiai ökoszisztémákat modellező program bemutatása - ami (első ránézésre) egynek jónak tűnt a többi hasonló szoftver közül), ugyanakkor a felvezetés kissé bicskanyitogató volt - a tanárok nem tudnak semmit kezdeni a 'digitális bennszülöttekkel' - puff neki - és élménnyé kell tenni az oktatást. Ezért jutott arra a szoftver szerzőpárosa, hogy MEG KELL ÚJÍTANI a természettudományos oktatást! Ez komoly igény, nemes cél, lássuk be. A megoldás egy ökoszisztémát bemutató szoftver lett. Itt mintha egy kicsit szűkebb csatornában fújna már a reformszél ... és akkor arról nem is beszéltünk, hogy egy félmondatból derült ki, hogy mielőtt elkezdenének játszani a gyerekekkel az órán ezzel a szoftverrel, azért 'az alapokat' megtanítják, elmondják nekik. Csak nem egy frontális előadás formájában? Szintén hiányzott a visszacsatolás arra nézve, hogy mindabból, amit tanutak, pontosan mennyi is maradt meg bennük? Erről is jó lett volna adatokat látni.
Ja, és volt még egy IKT használatról szóló 'kutatás' bemutatója, 18 gyerekkel, pontosan nem érhető fókusszal és keveset mondó következtetésekkel - kb. 'az IKT jó'.
Mindent összevetve azonban úgy éreztem, hogy nem volt elvesztegetett idő ez az 1 óra, amit ott töltöttem, nagyon hasznos, érdekes és jó volt az látni, hogy mások mi mindent csinálnak - egy-két ötletem rögtön a helyszínen is lett. Kár, hogy a TeachMeet legfontosabb részére nem maradt idő - ez lett volna a kötetlen beszélgetés kávézgatva az elhangzottakról - erre a vacsora keretében órák múlva kerülhetett sor. Kár érte, mert szívesen kérdeztem volna sok mindent én magam is a kollégáktól. Ettől eltekintve elmondhatjuk, hogy a TeachMeet remekül debütált, és érdemes lenne / lesz rendszeresen is szervezni ilyen eseményeket. Fogunk is!!!
És végül a beígért link, ahol mindent meg lehet hallgatni: http://www.ustream.tv/recorded/20529753