Tíz ötlet az első órához
Tíz weboldal... - 2014. augusztus 31.
Kezdődik az iskola, az első órákon még gyakran esik szó a nyárról, még nem feltétlenül kerülnek elő a keményebb, nehezebb dolgok, sokan próbálják valamiképpen belerázni a diákokat az új helyzetbe. Régebben ennek a klasszikusa volt a Legszebb nyári emlékeim fogalmazás- Most néhány olyan ötletet kínálunk, ami az iskolakezdést segítheti némi IKT-s háttérrel.
Ki merre járt a nyáron?
Akár a Google, akár a Bing térkép alkalmazásában pillanatok alatt készíthetünk el közösen egy olyan térképet, amin rajta van, hogy ki hol járt a nyáron. Különösen látványos ez interaktív táblán.
Közös nyári album
Ha van digitális osztálytermünk, megkérhetjük a diákokat, hogy oda töltsenek fel egy-egy képet amit a nyáron készítettek. Ha nincs ilyen, kérhetjük, hogy egyszerűen küldjék el nekünk e-mailben. Ezekből a képekből készíthetünk online fotóalbumot, de akár egy jópofa kollázst is az AutoCollage segítségével.
Offline Facebook
Ha új a csoport, remek ismerkedős foglalkozás lehet az ál-Facebook profil készítése, erről ITT ÍRTUNK.
Üzenet a jövőbe
Izgalmas lehet az év kezdésére, ha megkérjük a diákokat, írják le, milyen eredményekre számítanak az év során, esetleg milyen jó tanácsokat adnának saját maguknak a tanuláshoz. Ezt azután elküldetik saját maguknak akár a félév végén, akár az év végén. Ilyen jövőbe indított e-mail küldhetünk EZZEL AZ ALKALMAZÁSSAL vagy akár EZZEL IS.
Elvárások
Érdekes lehet azt is megkérdezni, hogy mire számítanak az adott tárgyból a diákok, milyen félelmeik, fenntartásaik vannak. Ez persze csak akkor működik igazán jól, ha biztosítani tudjuk a valódi anonimitást, ehhez lehet segítségünkre a xSay2 oldal (IDE KATTINTVA).
Kurzusleírás
Hivatalosabb dolog, de bizonnyal nem haszontalan, ha az első órán megosztjuk a diákokkal a kurzus leírását, természetesen digitálisan. A leírásban a tematikán és az értékelésen túl helyet kaphat a kurzus Twitter hashtagje (pl. #AKG12biol), a közös munkafelületek (Onedrive, Dropbox) elérhetősége, a kurzus releváns dátumai (határidők, beadandók, számonkérések) valamilyen naptárszolgáltatáson, amit a diákok hozzáadhatnak a saját személyes naptárukhoz.
Közös tárhely
Az első óra arra is alkalmas lehet, hogy minden diák létrehozzon egy olyan OneDrive mappát, amit megoszt a tanárral. Ezek után ebbe töltheti fel a beadandó munkákat, de a tanár is adhat neki ezen keresztül feladatokat, anyagokat.
Csoportok
Ha az év során a diákok együtt, csoportokban is dolgoznak, akkor remek alkalom lehet az első óra a csoportok létrehozására, ebben segíthet nekünk a RandomLists oldal is.
Játékosítás
Ha igazán fel akarjuk forgatni a tanításunkat, jó szolgálatot tehet a játékosítás bevezetése. Ötleteket szedhetünk, vagy akár adaptálhatjuk is a Classcraft rendszert, amiről ITT ÍRTUNK. kevésbé radikális, de hatékony megoldás lehet a jelvények rendszerének bevezetése például a ClassBadges segítségével.