Társasjátékok, amik tényleg tanítanak

Tíz weboldal... - 2024. április 19.

Írta: Nádori Gergely

jatek elemekAmikor gamifikációról van szó, akkor sokan gondolnak arra, hogy játékokat viszünk be az órára, az órán játszunk. A szakkifejezés nem ezt jelenti, hanem a játékok pszichológiai elemeinek beemelését az oktatási folyamatba. Amit természetesen akár játékokkal is meg lehet csinálni. 2018-ban Jesztl József és Lencse Máté könyvet is írtak a társasjátékok pedagógiai alkalmazásáról ITT OLVASHATÓ´, bemutattak több olyan játékot is, amit szerintük jól lehet alkalmazni a tanításban, nevelésben is. Nem véletlen, hogy a társasjátékokhoz nyúltak, mert ez a játékforma igazi virágkorát éli, évente több ezer új játék jelenik meg és az utóbbi években már magyar nyelven is elérhető az újdonságok nagyja és egyre több nemzetközileg is jegyzett magyar játéktervező is van. A társasjátékozás elsődlegesen családi hobbi, de ma már többen játszanak akár klubokban, kávézókban is, olyannyira, hogy egyre több kifejezetten erre szakosodott vendéglátóhely is üzemel már. Adja magát az ötlet, hogy vigyük be ezeket a játékokat a tanórára is, hogy segítsenek a tananyag elsajátításában. Ez azonban nem olyan egyszerű.

A legfőbb gond az idő, kevés olyan játék van, ami a szabályok megtanulásával együtt 45 perc alatt lejátszható. A másik a létszám, nem nagyon van olyan társasjáték, amivel egy egész osztály egyszerre tudna játszani. Így aztán a társasok maradnak többnyire házi feladatnak, szakkörökre vagy szorgalmi munkának. Szintén jól jöhetnek erdei iskolákban, nyári táborokban. Ugyan a társasok szinte mindegyikére igaz, hogy segíti a szabálykövetés, a tervezés, a kommunikáció képességét, mi most direkt olyan játékokat próbáltunk egybe gyűjteni, amik a tananyag megtanításában is hasznosak lehetnek. Itt van tizenkét már bizonyított társasjáték, amit be lehet építeni a tanításba. Vannak köztük újak és régebben megjelentek is, nagy szerencse, hogy a használt társasjátékok piaca kifejezetten aktív, így be lehet szerezni azokat is, amik nem tegnap jelentek meg.

Matematika órára elsősorban a valószínűségszámítás tanulásához lehet hasznos a Dübörgő derbi, ami egy lóverseny játék. Azt, hogy melyik ló mennyit halad kockadobás dönti el, így az esélyek viszonylag jól kalkulálhatók. Mivel téteket a verseny közben is lehet tenni, de a tétek helye korlátozott, így folyamatosan kell figyelni, hogyan alakulnak az események. Magát a verseny akár egy weboldalról is vezérelhetjük kivetítve. Érdemes csapatokban játszani, így akár nyolc csoport is játszhat, háromfős csapatokkal akár egy kisebb osztály bevonható. A játék négy fordulón át tart és érdemes minden forduló után végig beszélni, ki hogyan gondolkodott, kinek milyen elképzelései voltak az esélyekről, mi jött be és mi nem. Remek bevezetés lehet a valószínűségszámítás témaköréhez.

Sokáig vezette a társasjátékok slágerlistáját, így tulajdonképpen a világ aktuálisan legjobb játékának számított a Twilight Struggle amit történelem órán lehet jól felhasználni, de csak extra feladatként, mivel jellemzően elég hosszú. A kétszemélyes játékban az USA és Szovjetunió verseng a világuralomért, ezt részben különféle országok befolyásolásával, részben események kijátszásával teheti. Ez egy komoly tanulást igénylő játék és egy-egy parti is több órán át tart, de cserébe izgalmasan és organikusan építi be a történelmi ismereteket, eljátszva a mi lett volna, ha? gondolattal. Amennyiben szorgalmi vagy házi feladat a játék, kiadhatjuk feladatnak azt is, hogy minden forduló után készítsenek újságot, amiben leírják, hogy mi is történt abban a szakaszban.

Hasonlóan dolgozható fel, de földrajz, fizika vagy természetismeret órán a Mars terraformálása vagy az egyszerűsített és gyorsabb változata az Árész expedíció aminek a témája a Mars lakhatóvá tétele. A játék több száz éven át követi ennek eseményeit, a játékosok pedig a gigantikus vállalkozásban részt vevő nagy cégek, szervezetek irányítói. Bár maga a terraformálás kifejezetten sci-fi téma, ahogyan a játék megközelíti az komolyan veszi a tudományt is a tudományos fantasztikusból. Az egyes kártyákon levő cselekedetek mindegyik olyan megoldás, esemény, ami valós tudományos háttérrel rendelkezik. Ezt a játékot szorgalmi feladatnak adtam ki és a feladat az volt, hogy írják meg a saját társaságuk krónikáját, de minden nagyobb eseményhez keressenek forrásokat, linkeket, amik a tudományos háttérről szólnak.

Az idegen nyelvek tanításánál fontos, hogy minél többet beszéljenek a diákok, angolból ehhez remek segítség lehet a Perspectives című játék, amiben úgy kell bűnügyeket megoldani, hogy mindenki csak az információk egy részével rendelkezik. Mivel egy-egy bűnügy megoldásán akár hatan is dolgozhatnak és a játék dobozában három ilyen ügy is van, egy kisebb csoportot már foglalkoztathatunk vele. Mivel a játék angolul van, könnyebb elérni, hogy a megbeszélések is ezen a nyelven folyjanak, persze ehhez már kell egy alapszintű nyelvtudás.

A klímaváltozás korunk egyik legnagyobb problémája, ami földrajz és biológia órán is szóba kerül, ezzel foglalkozik a Daybreak című társas is, amiben a játékosoknak a nagy világhatalmak szerepében kell megmenteniük a világot. A játékot a kooperatív társasok guruja, a Pandemic tervezője készítette, de ebben sokkal jobban törekedtek a tudományos pontosságra is. Minden kártyán található egy QR-kód, amit beolvasva háttérinformációkat olvashatunk az adott technikáról, intézkedésről és annak hatásáról a környezetre. Hosszú és összetett játék, de ha van rá időnk, akkor akár órán is érdemes rá időt szánni és négy csapattal közösen játszani akár több órán keresztül is. Ugyan a játék jelenleg csak angolul érhető el, de remélhetően hamarosan jön fordítása is.

Azt mondtuk korábban, hogy jellemzően a társasjátékok nem férnek bele egy 45 perces órába, de ez alól kivétel lehet a történelemből is jól használható Timeline sorozat. Ebben kártyákon szereplő eseményeket vagy találmányokat kell a megfelelő idősorrendbe rakni. A játék szabálya itt is olvasható és ennek alapján akár mindenki elkészítheti az adott tananyaghoz illeszkedő verzióját is. Összefoglaló órára tökéletes. A biológia iránt érdeklődő diákok közül sokan fordulnak az orvosi pálya felé, nekik lehet érdekes különlegesen a Clinic Rush. Kooperatív játék, amiben négy játékosnak kell egy kórházat menedzselnie, az ápolók és az orvosok okos beosztásával biztosítva a betegek hatékony kezelését. A játékban nincs sok idő a töprengésre, homokórák mutatják, hogy mikor lehet továbbküldeni egy-egy beteget. A kezelésekhez nem egyszer ügyességi feladatokat is teljesíteni kell. Ezt a játékot inkább feszültségoldásra használnám és elsődlegesen egészségügyi szakmára készülő diákok esetében, utána pedig érdemes megbeszélni, milyen élmény volt, miként is működött a folyamat, hol voltak elakadások, milyen is lehet orvosnak lenni.

Megint történelem, egy olyan játék, amit kifejezetten oktatási céllal készített a lengyel Nemzeti Emlékezet Intézete, a címe Sorbanállás és ezzel már ki is lehet találni, miről is szól. A játékban a hiánygazdaságot élvezhetik a játékosok, úgy kell bevásárolniuk, hogy nem tudhatják pontosan, melyik boltba mikor és milyen áru érkezik. Sokkal jobban átérezhetik ezzel a játékkal, hogy milyen volt a létező szocializmus, mintha csak mesélnénk róla. Ha nagyon sietünk, akkor akár egy 45 perces órába is bele lehet szorítani egy játékot, legfeljebb egy kicsit belecsúszik a szünetbe, valószínűleg nem fogják bánni. Egyszerre öt csapat játszhat, ha két órát építünk be a témára, akkor lehet úgy csinálni, hogy a fél osztály egy órán át játszik, míg a többiek másképpen foglalkoznak a korral és azután cserélnek.

Biológiából a nehezebb témakörök közé tartozik a genetika, amit nagyon érdekesen fordít játékba az idén nyáron megjelenő Rókák tudománya, amiben egy híres kísérletet reprodukálhatunk. A Szovjetunióban még az ötvenes években kezdtek egy kísérletbe, aminek a célja a minél kezesebb, barátságosabb ezüstrókák kitenyésztése volt. A játékban ezt tehetjük mi is, rókákat tenyésztünk követve a genotípusukat és fenotípusukat. Kifejezetten jó játék a mendeli genetikához, de ez is legalább egy óra még gyakorlott játékosokkal is, így inkább lehet hasznos egy szakkörön, mint egy rendes órán.

Se szeri, se száma a nyelvet használó játékoknak, amik például szókincsfejlesztéshez lehetnek nagyon hasznosak magyarból is, a Szócsapdák is ilyen. Kicsit olyan mint a Tabu, csak nem lehet pontosan tudni, hogy mik azok a szavak, amiket nem szabad kimondani. Mivel egy parti csak fél óra és akár nyolcan is játszhatják, ideális lehet időkitöltő feladatnak is, amíg a többiek még nem fejeztek be egy feladatot.

Helyszínek leírása, társalgás, bármilyen idegen nyelvből fontos dolgok, amiket remekül lehet gyakorolni a Spyfall játékkal. Ebben mindenki kap egy kártyát, amin a helyszín képe van, kivéve a titkos ügynököt, akinek fogalma sincs róla, hogy hol vannak, ő egy üres kártyát kap. Sorban mindenki feltehet egy-egy kérdést a többieknek, amire mindenki válaszol, ezután pedig szavaznak, hogy ki lehetett a titkosügynök. Ha azonban a titkos ügynök kitalálja, hogy mi volt a helyszín, akkor ő nyer még akkor is, ha a többiek lebuktatták. A feltett kérdéseknek tehát nem szabad sem túl konkrétnak, sem túl általánosnak lennie. Mivel itt sok helyszín van, ha gyártunk (a meglevő kártyák módosításával) több titkos ügynök kártyát, akkor többen is játszhatnak párhuzamosan egy készlettel. Ha kifogytunk a helyszínekből, akkor ott a játék második része, de könnyedén készíthetünk akár saját változatot is.

A társasjáték kifejezetten alkalmas lehet az algoritmikus gondolkodás tanítására, ami a digitális kultúra tantárgyban is előkerül, a sokféle játék közül erre nekünk a legjobban a Tin Twin Robots vált be, ebben kártyákkal kell kis robotokat beprogramozni. Mivel körönként csak egy kicsit lehet változtatni a programokon, így fontos, hogy jól átlássa a program működését és annak következményeit.