Szóbeli felvételi szimuláció AI-val

Vezércikk - 2024. május 3.

Írta: Prievara Tibor

Azon gondolkodtam, hogy tudnék olyan órát tartani angolból, ahol a diákok gyakorolhatnak a különböző szóbeli egyetemi felvételikre, ám ezúttal kifejezetten ‘motivációs felvételi beszélgetést’ szerettem volna valahogy szimulálni. Rengeteg ilyen anyag van, persze, de az én igényeim ennél specifikusabb voltak - azt szerettem volna, hogy minden diák számára teljesen személyre szabott felvételi kérdéssort tudjunk összeálltani, ami konkrétan arra az egyetemre, és arra a karra vonatkozik, ahová ő jelentkezni szeretne, mégis nem egymás mellett futó 16 párhuzamos tanórát szerettem volna megtartani, hanem egy teljesen koherens, mégis tökéletesen differenciáló megoldásra vágytam. Naná, hogy az AI segített, mutatom is, hogyan. Összegzés: egy jó ötlet, gépek a gyerekek előtt, ingyenes ChatGPT vagy Copilot account, és tökéletesen tervezett egyéni tanulási útvonalak úgy, hogy a differenciált tananyag folyamatosan, mégis egy csoportban tartott órán alakul. Készülés egyébként 0 perc, hatékonyság 100%. Emellett tettem néhány érdekes megfigyelést arra nézve, hogy milyen hatással van az órára az, ha AI-val dolgozunk - van pár meglepetés benne.

A feladat adott: itt most éppen egy szakmai motivációs beszélgetést szimuláltunk, de tökéletesen működik más kontextusban is, pl. munkahelyi felvételi interjú gyakorlására.

Az óra remekül működött, de tartogatott izgalmas tanulságokat arra vonatkozóan, hogyan is alakul át egy tanteremben az óra dinamikája, ha beengedjük az AI-t.

Kezdetben nem engedtem senkinek sem, hogy kinyissa a gépet, párban dolgoztak, és azt kellett összeírni, hogy hogyan lehetne legjobban körülírni azt az egyetemet, ahová ők szeretnének menni. Négy bevezető kérdést kaptak: Hol tanulsz tovább? Miért itt szeretnél továbbtanulni? Mi lesz belőled, ha it végzel? Hogyan segít ez az egyetem abban, hogy elérhesd a céljaidat? Erről párban beszélgettek, jegyzetelték saját gondolataikat, majd a következő feladatként mindenkinek önállóan meg kellett írni egy ChatGPT promptot egy felvételi beszélgetés szimulációjához.

Ehhez az alábbiakat kértem - még mindig csak egy jegyzettömb volt nyitva előttük:

1 Írjanak pontos feladatot az AI-nak

2 Adjanak kontextust - ki vagy, miért szeretnéd, hogy készítsen egy szimulációt, mit tudunk az egyetemről, a szakról, a karról, stb.

3Formátum: itt kiemeltük, hogy ez egy SZIMULÁCIÓ lesz, ennek később még lesz jelentősége

4 Stílus/Megszemélyesítés: itt magadhatták, hogy milyen stílusú vizsgáztatót szeretnének maguknak, kedveset, netán olyat, aki mindenben hibát keres, és nehezebb kérdéseket tesz fel?

Az elkészült prompt-okat megosztották egymással a MotiMore-on, és javasoltak egymásnak javításokat, kiegészítéseket. Ezután megnyitották a ChatGPT-t vagy a Copilot-ot, és bemásolták a prompt-ot. És itt jött a meglepetés, hiszen mindenkinek máshogy reagált a promptjára az AI. Volt ugyanis olyan, aki azt kérte, hogy ‘készíts nekem egy interjút', amire készségesen elkészített egy 10 kérdésből álló interjút, válaszokkal. Itt megtanultuk, hogy pontosan kell fogalmazni, és ha szimulációt szeretnénk, hogy készítsen, akkor azt is kell írnunk!

Elindult tehát a szimuláció, minden diáktól 10-10 kérdést tett fel az AI, specifikusan arról az egyetemről karról, ahová menni szeretne, abban a stílusban, ahogy kérte. És itt jött a következő érdekes tapasztalat, ami már régebben is feltűnt … az AI-val dolgozni a gyerekeknek nem ‘fun’. Nem vicces, hanem munka. A felület egyszerű, pragmatikus, letisztult, a kreativitást fejlesztő feladatokat - amennyiben vizuális kreativitásról van szó - még csak-csak, de ott is igaz, hogy elég gyorsan elveszítik a türelmüket, amikor a harmadik kép sem olyan, amilyennek szerették volna. De itt, ahol agresszíven kérdezgette őke egy AI, amire nekik írásban kellett válaszolgatniuk, lehetőleg minél részletesebben, hát nem töltötte be a termet gyermekkacaj. Elmélyült, koncentrált munkát követelt meg, ami nem volt annyira izgalmas.

Mindenesetre elkészültek ezzel, azaz volt 10 kérdésük (mindenkinek más), amit a szimuláció során feltett nekik az AI, illetve 10 saját válaszuk erre. Ezután az volt a feladatuk, hogy mindenki kérje meg az AI-t, hogy elemezze a válaszaikat, és tegyen 3-4 javaslatot arra, hogyan lehetnének még hatékonyabbak a szóbeli felvételin. Ezt készséggel meg is tette a ChatGPT, és itt jött a következő tapasztalat: a kritikát teljesen magukra vették, és mondták, hogy van benne szerintük egy hülyeség, ami nem annyira igaz stb. Itt ismét el kellett mondanom, hogy ez egy GÉP, nincsenek érzelmei, csak számolja a valószínűséget, és természetesen nem ellenük szól a javaslat, csak ezt diktálja az algoritmus. Szintén arra is külön ki kellett térnünk, hogy milyen fontos is a kritikai gondolkodás ebben is. Van, ami jó tipp, de lehet olyan is, ami nem releváns.

Miután így lenyugodtak a kedélyek, azt kértem a diákoktól, hogy a 10 nekik szóló kérdést másolják ki, és tegyék ki külön egy dokumentumba. Ezután párba rendeztem őket, és el kellett olvasniuk a másik diáknak szóló kérdéseket az egymás felé fordított képernyőről. Végül, lehet sejteni, a szimulációt az AI segítségével összeállított gyakorlás után ‘élesben’, élőben is el kellett játszaniuk, azaz 10-10 perces ‘offline’ felvételi beszélgetést szimuláltak egymással.

És itt láttuk azt, hogy valójában mennyire sokat is tanultak a diákok, hiszen ez már jócskán egy melegfrontban megtartott 7. óra végén történt, és volt olyan diák, akit magam mellé vettem, mert féltem, hogy ha mással beszélget, menten elalszik (3 hét volt az érettségiig). És - láss csodát - a kérdések alapján, amiket az AI adott nekik, a gyakorlás során, ami pont neki lett összeállítva, olyan zseniális 10-15 perces interjút tudtunk végigcsinálni, hogy alig hittem a fülemnek.

Izgalmas kísérlet volt arra, hogyan lehet úgy használni az AI-t a tanórán, hogy konkrét, meghatározott pedagógiai célokat sikerüljön elérnünk vele, a diákok végig dolgozzanak, és mindennek a tetejébe, elég legyen egyetlen ötlet, és 0 perc készüléssel adaptívan differenciált egyéni tanulási útvonalakat tudunk kialakítani. Érdemes megpróbálni, nem csak angolból, hiszen bármilyen tantárgyból akár szakértői mozaik alkalmazásához is kiválóan működhet, TZ-re ismétlő órák során, vagy csak simán ‘lefeleltethetünk’ mindenkit egyszerre, más-más kérdésekkel ugyanabból a tananyagból AI segítségével.