Osztálytermi folyamatok és a tiltás
Vezércikk - 2014. szeptember 29.
Bevallom, azt gondoltam, hogy ennyi év tanári tapasztalata után legalább részben én irányítom, illetve átlátom az osztálytermi folyamatokat. Annyira biztos voltam ebben, illetve abban, hogy nagyon figyelek mindig mindenre, hogy a minap egy kihívást intéztem a diákjaim felé: fogadjunk, hogy nem tudnak úgy sms-t küldeni az órán nekem, hogy azt én ne vegyem észre. Nehezítésül egy 10 szóból álló angol mondatot kellett elküldeniük, amelyet az óra elején írtam fel a táblára, elkerülendő, hogy még a szünetben valamit előre beírjanak, majd az órán csak egy 'Elküld'-öt nyomjanak. Hogy mi lett a vége? Nos, olyasmi, emire nem számítottam. Őszintén.
Először is kiderült, hogy semmit sem látok abból, ami az osztályban zajlik, ha nem akarják, hogy lássam. Nyilván dolgoztam az órán, nem kifejezetten és csak azzal foglalkoztam, hogy lebuktassam őket, mégis azt hittem, hogy egy ilyen hosszú mondatot elküldeni nem lesz könnyű. Súlyos tévedés! Még szinte meg sem száradt a filc a táblán, már jött az első üzenet (hosszú haj, persze, úgy könnyű). Aztán elindult a cunami. Félelmetes magabiztossággal, az órán dolgozva kaptam az sms-eket sorban. Van, aki a hallott szövegértés feladat alatt küldte, amikor éppen a CD-re is kellett figyelnie.
A tapasztalat: MINDEN gyerek gond nélkül sms-ezett az órán, sőt, van aki hangüzenetet vett fel, de kaptam pad alatt készült MMS-t, és mondták, hogy ugyanilyen könnyen lehetne videót is készíteni. A legdurvább az volt, aki éppen angolul válaszolt nekem, a szemembe nézett, majd szólt, hogy szerinte üzenetem jött. Végül volt, aki nem küldött, mondván, hogy nem költene arra pénzt, hogy még rosszabbul érezzem magam. Kedves :)
Mindezek kapcsán a tiltás hasznosságáról kezdtem el magamban gondolkodni, amikor megpróbáltam a kísérlet tapasztalatait magamban összegezni. Ha nem akarják, nem tudjuk, mi történik az órán. Tényleg nem gondolom, hogy különösen figyelmetlen tanár lennék, és ezen az órán tudtam, hogy majd sms-t próbálnak írni. Mégis, teljességgel értelmetlen a tiltás, nem tudunk vele semminek gátat szabni, ha nem akarják a diákok. A végső tapasztalat: nincs más, meg kell próbálni olyan érdekes órákat összerakni, ahol annyi minden történik, hogy a fontos sms-ek várhatnak a szünetig.