Módszerek karantén idején - fordított kérdés, fordított felelet

Tippek, trükkök - 2020. március 30.

Írta: Nádori Gergely

varjuAhogy haladunk előre a karantén világban egyre szembetűnőbb, hogy mennyivel színesebben kell tanítanunk ahhoz, hogy a diákok motivációját fenntartsuk. Nagyon hamar tudnak unalmassá válni a megszokott feladattípusok, formák és többnyire nincs meg az a keret, a tanóra, ami valamilyen szinten munkára kényszerítené a diákokat. Fokozottan igaz ez a számonkérésre, ahol nagyon nehéz megtalálni azt a formát, amiben az egyfelől változatos lesz, másfelől pedig a valós tudást tükrözi. Pedig ez utóbbira most mindennél nagyobb szükségünk van. Az egész szituáció mindenki számára új, így különösen szükséges, hogy visszajelzést kapjunk arról, a megtanulandókból mennyit és milyen mélységben tudtak elsajátítani a diákjaink, hiszen így leszünk képesek kalibrálni a tanításunkat.

Két egymáshoz nagyon hasonló ötletet mutatunk be, amik akár számonkérésre is használhatók, de akár csak egyszerű feladatként is. Mindkettőre igaz, hogy a szokásos iskolai kérdezz-felelek szituációt megfordítja és így egy kicsit talán többet is elárul arról, amit a diákok gondolnak.

Az első ilyen a fordított kérdés, ahol nem a kérdést adjuk meg, hanem a választ és a diákoknak azt kell kitalálniuk, mi lehetett a kérdés (ami persze a témakörhöz kapcsolódik). A megadott válasz például az: Mert a Föld tengelyferdesége 23,5 fok. és arra kell választ adni, hogy mi lehetett a kérdés. Helyes válasz például, hogy Miért a 23,5 szélességi foknál vannak a térítők?. Külön érdekes, ha azt kérjük a diákoktól, hogy minél több lehetséges kérdést írjanak össze. Ennek előnye nem csak az, hogy lényegesen nehezebb egyszerű kereséssel megtalálni a megoldást, hanem az is, hogy kicsit jobban belelátunk a diákok fejébe, jobban kiderül a számunkra, hogy valójában mit is gondoltak a dologról.

A fordított felelet nagyobb előkészületet igényel a tanártól, ekkor ugyanis az a diák feladata, hogy a tanár feleletét értékelje, pontozza le. Megtehetjük akár azt is, hogy előre videón felvesszük a feleletet (csak hangban vagy videóban), de lehet ez élőben is, ahol még kérdéseket is tehet fel a diák. Itt érdemes többféle hibát elrejteni, apró pontatlanságokat és olyan koncepcionális tévedéseket egyaránt, ami jellemzően előfordulnak, ha nem tökéletesen érti meg valaki a tananyagot. Akár értékelhetjük is az értékelést az alapján, hogy milyen sok hibát talált meg a diák.