Lézervágó az iskolában

- 2019. október 17.

Írta: Nádori Gergely

kepIdén az iskolánk egy saját maker space boldog tulajdonosa lehetett. Ez annyit jelent, hogy érkezett egy újabb (szebb, jobb) 3D nyomtató és egy lézervágó is. Ez utóbbi jóval nagyobb és jóval drágább is, mint a már több helyen megszokott 3D nyomtatók. Egy ilyen masinával papírt, műanyagot, fát vághatunk nagy pontossággal és (ami a 3D nyomtatóhoz képest hatalmas előny) gyorsan. De hogyan kerülhet be egy ilyen eszköz az iskola mindennapjaiba?

Nálunk (az AKG-ról van szó) a hetedikesek egy Alkotóház elnevezésű tantárgy keretében ismerkednek a kézműveskedéssel. Az idei évtől ennek a programjába épült be (negyedéves időtartammal) a digitális alkotás is. A lézervágós tervezéshez az ingyenes Inkscape vektorgrafikus rajzolóprogramot használtuk (ITT TALÁLHATÓ). A következő egyre nehezedő feladatokat kapták a diákok:

Az első feladat, miután megismerkedtek az Inkscape alapjaival egy saját névtábla készítése volt. Ehhez vágást, a gravírozást és a hajtást is kellett használniuk. Mivel az év elején jártunk, ennek még haszna is volt, az órákon, ahol tanárok így tudhatták a neveket.

A következő egy ágy fölé akasztható forgó elkészítése volt. Itt már szabadon rajzolhattak, de figyelniük kellett arra is, hogy az útvonalak találkozzanak, kapcsolódjanak.

Harmadiknak egy olyan figurát csináltak meg, amihez lábak is készültek. Itt az útvonalak egyesítése és kivonása volt az újdonság.

Negyedik alkalommal egy dioráma készült el, amiben három forma került egymás mögé. Itt az igazi kihívást az jelentette, hogy valamilyen egybefüggő alakot kellett készíteni.

Ötödszörre már új anyaggal ismerkedhettek meg a diákok, öntapadós fóliából vágtuk ki a szívüknek kedves alakot, hogy így készüljön el egy egyedi matrica.