Közösségi oldalak - anyagok, órai ötletek

Internet a tanórán - 2015. január 28.

Írta: Prievara Tibor

közösségi oldalak Mire jók és mire nem a közösségi oldalak? Érdekes kérdés, és mivel éppen ezze a témával foglalkozom a 9. osztályban, gondoltam, megosztom azt a pár hasznos oldalt, amit én ahhoz használtam, hogy lehetőség szerint értelmes diskurzust tudjunk folytatni a fentebb említett közösségi oldalak lehetséges hasznát. Mivel egy előző posztomban az iróniát néhány lelkes kommentelőnek sikerült félreértenie, szeretném már most kijelenteni: NEM gondolom azt, hogy a közösségi oldalakat tiltani kellene. Egyáltalán nem. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy tanuljunk a gyerekektől, próbáljuk meg követni, hogy mi most éppen a 'menő', és megpróbáljunk értelmes beszélgetést kezdeményezni a kérdésről. Ezzel nem a szabadságukat korlátozzuk szerintem, mint ahogy a KRESZ órákkal sem a szabad közlekedésnek szabunk gátat. Ennyi a bevezető, a lapozás után következzenek az órán használt anyagok!

Mivel angoltanár vagyok, sajnos az odlalak egy része angol. Még mielőtt elmerülnénk az angol oldalak útvesztőjében, álljon itt egy magyar kezdeményezés, a neve: Webvelem. Nekem személyes kedvencem a Guardian interaktív összeállítása, ahol a hét digitális főbűnt taglalják, kis (kb. 2-3 perces) videók segítségével bemutatva az egyes bűnöket, érdekes interjúk, interaktív szavazás, újságcikkekkel színesítve a kínálatot. Rendkívül ízléses és izgalmas oldal, egy-egy főbűnre is fel lehet fűzni egy egész órát (próbáltam,működött).

Ez a vers nagyon népszerű, nekem kevéssé tetszik, de vitaindítónak feltétlenül érdekes lehet (feliratos verziót linkeltem be).

Sikeresnek bizonyult ezen felül még ez a rövidfilm a Facebook jelenségről - kicsit személyesen, és arról, hogy az általunk elképzelni kívánt valóság hogyan torzítja a velünk történt eseményeket amikor a Facebook-on osztjuk meg őket.

Emellett rengeteg adatot lehet és érdemes egyszerű kereséssel gyűjteni pl. internet biztonság kérdésében (pl. nő vagy csökken a kiberzaklatás, lányok vagy fiúk csinálják inkább stb.). Meglepő felismerésekkel kell néha szembesülnünk, a mai 12-16 éves generáció sokkal tudatosabban és megfontoltabban oszt meg magáról információt mint akár cak öt éve. És igen, megmosolyogják a kollégát, aki személyes üzenet helyett a másik publikus üzenőfalára posztol. Van még mit tanulnunk :)