Hatan a digitális témahétről

Tippek, trükkök - 2018. március 3.

Írta: Nádori Gergely

dthÁprilisban lesz a Digitális Témahét, most már mondhatjuk, hogy hagyományosan. Az iskolák IDE KATTINTVA resgisztrljatnak, amit mindenképpen érdemes, mert az iskolákat izgalmas nyeremények is várják. Megkérdeztünk hat tanárt, akik korábban már nagy sikerrel vettek részt a témahéten, hogy számukra mit jelent, miért érdemes belevágni, miért érdemes regisztrálni, itt vannak a válaszaik:

Bognár Amália – magyar-történelem szakos tanár, a Digitális Témahét 2016-os díjazottja

baHa a Digitális Témahétre gondolok, akkor a következő szavak jutnak eszembe: szemlélet, fejlődés, közösség, módszertan, alkotás, öröm. A meghirdetett webináriumok, a projekthétre való felkészülés során is állandóan változott a vélekedésem arról, hogy hogyan szólítsam meg tanítványaimat a hatékonyabb tananyagfeldolgozás céljából. Számomra több hozadéka volt ennek, folyamatosan fejlődtem, tanultam, módszertanilag sokszínűbb, átgondoltabb alternatívát próbáltam biztosítani tanítványaim számára. Ennek eredményeként alkottunk, sikerélményhez jutottunk, sokat „játszottunk=tanultunk”, és „csak úgy” boldogok voltunk. A digitális pedagógia, a témahét is, olyan pedagógusközösséget adott számomra, amelyhez jó tartozni, hisz remek, segítőkész, támogató emberek tartoznak bele.
Amália blogja

Jánossy Zsolt – fizika-matematika-angol szakos tanár, Gödöllői Török Ignác Gimnázium, a Digitális Témahét 2016-os díjazottja

jzsHa tavasz, akkor Digitális Témahét. Bár még -10 fokot mutat odakint hajnalban a hőmérő, a természet pihen, így a tavasz első jelei is csak a Digitális Témahét weboldalán mutatkoznak. A Gödöllői Török Ignác Gimnáziumban azonban már folynak az előkészületek a Digitális Témahétre. A maroknyi tanárcsapat beszélget, egyeztet, tervez; gondolkodik azon, hogy mit és hogyan lehetne még beletenni, kit és hogyan lehetne még bevonni a készülő projektbe. Együttműködünk, együtt gondolkodunk és együtt ötletelünk, mi, kollégák, hogy aztán tehessék ugyanezt tanulóink velünk együtt és legfőképpen egymás között.

Mi a Digitális Témahét vonzereje számunkra? A közös munka a kollégákkal és a gyerekekkel, ismerkedés egymás ötleteivel és innovatív módszereivel, a felfedezés öröme, az újszerűség és megújulás igénye. Ezért döntöttünk a Digitális Témahét mellett 2016-ban, majd 2017-ben is, és tervezünk számos tevékenységet idén is. Persze ne feledkezzünk meg az értékes pályázati díjakról sem!
Az iskola DTH honlapja

Tóth Éva – angoltanár, Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma, a Digitális Témahét 2016-os díjazottja

teSosem volt még ilyen rövid egy hét az iskolában, mint a Digitális Témahét idején. A diákoknak remek alkalom ez az pár nap arra, hogy lássák az összefüggést a szakmai tárgyak, a gyakorlat, az idegen nyelv és a valós élet között. Olyan maradandó dolgokat tudunk ilyenkor alkotni, amelyekre mindig emlékezni fogunk. Ez a legfontosabb a sok kiváló produktum mellett: az élmény, hogy együtt vagyunk és mindannyian érezzük, hogy valami különleges részesei lehetünk. Mindig így szeretnék tanítani.

Az idei tanévben nemzetközi szintre szeretnénk emelni a témahéten végzett munkánk hírét: a projektünk 3 napja során angol nyelvű Twitter chatre invitálunk minden vállalkozó kedvű pedagógust és diákot, hogy a technológiáról és annak az életünkre gyakorolt hatásáról beszélgessünk.
Az iskola honlapja

Klacsákné Tóth Ágota – matematika-fizika-informatika szakos tanár, Budapest XX. Kerületi Nagy László Általános Iskola és Gimnázium, a Digitális Témahét 2017-es díjazottja

ktaMég a tanév kezdete előtt eldöntöm, melyik tanulócsoportokkal valósítok meg projektet a Digitális Témahéten. Az ezt követő időszakban figyelem a diákokat, mi foglalkoztatja, mi érdekli őket, milyen készségek terén lenne jó fejlődniük, mely tudományterületeket lenne érdemes bevonni a projektbe. Ezzel párhuzamosan zajlik az egyeztetés kollégákkal, iskolavezetéssel is. Félév végére körvonalazódik a projekt témája, a hozzávetőleges tartalom. Ezt követi a minden részletre kiterjedő tervezés; az értékelés, a tevékenységek időrendjének kialakítása, a szükséges digitális tartalmak előállítása, az eszközök előkészítése, a lehetséges külső programok szervezése. Az alapos előkészítés után maga a projektmegvalósítás egy különleges tanár-diák élmény. Jó látni, ahogy a diákok teljesen jól elboldogulnak maguk között. Kivételes alkalom ez, megfigyelhetem őket, hogyan gondolkodnak; ahogyan elmélyülten dolgoznak, alkotnak, segítik egymást, előadnak. Olyan lehetőség ez, amit kár lenne kihagyni!
Ágota projektje

Nemes-Nagy Katalin Erika – kémiatanár, Szegedi Szakképzési Centrum József Attila Általános Iskolája és Szakképző Iskolája, a Digitális Témahét 2017-es díjazottja

nneAz első dolog, ami a Digitális Témahét kapcsán eszembe jut, az a csapatmunka. Egy sikeres témahét titka az együttműködés mind a tanárok, pedagógiai munkát segítők, mind pedig a tanulók részéről. Nagyon fontos, hogy olyan témát válasszunk, ami a gyerekeket érdekli, és lehetőleg valamilyen általános, hétköznapi problémára keresi választ. Lényeges, hogy a diákokat is vonjuk be a témaválasztásba. Nem titok, sok diákunk számára iskolánk jelenti az utolsó utáni esélyt: számos esetben az ötödik, hatodik iskolájuk már ez. Nehéz velük, mert utálnak tanulni, mereven elutasítanak mindent, ami hagyományos, amire tanulásként ráismernek. A témahetek során azt hiszik, nem tanulnak. Mégis többet kapnak, mint máskor egy egész hónap alatt. Közös élményeket, könnyen megszerezhető tudást, új kapcsolatokat. S mi, tanárok sokkal, de sokkal többet megtudunk róluk. Ennek a sikernek az alapja a gondos tervezés, a gyerekek képességeinek megfelelő feladatok választása.

Bátran vágj bele, és kérj segítséget, ötleteket a Digitális Témahét Tanári Fórumában!
A projekt blogja

Kiss Mónika – tanító, Szegedi Orczy István Általános Iskola, eTwinning nagykövet, a Digitális Témahét 2016-os díjazottja

kmA Digitális Témahét, akár egy jó projekt, megadja a lehetőséget arra, hogy a gyerekekkel közösen felfedezzünk egy – a tananyaghoz jól illeszkedő – témát, ami kihívást jelenthet kicsiknek, nagyobbaknak egyaránt. Egy megoldásra váró feladatot járunk körbe a lehető legsokoldalúbban, miközben válaszokat keresünk feltett kérdéseinkre. Ehhez nyújtanak segítséget az IKT-eszközök, amelyek színesebbé, szemléletesebbé tehetik tevékenységeinket, megadják a lehetőséget arra, hogy akár iskolánkon kívül társakat találhassunk magunknak, akikkel együttműködhetünk. Fontos, hogy játszva tanuljunk, a sok játék közben pedig maga a tanulási folyamat is élvezetesebbé válik.

Az elmúlt években a Digitális Témahéten előtérbe helyeztük az érzékenyítést, volt siket és jeltolmács vendégünk az osztályban, jártunk állatkertben, könyvtárban, barátkoztunk iskolánk másik osztályaiba járó diákjaival, valamint más településen, Domaszéken élő gyerekekkel, akikkel eTwinningeztünk, kapcsolatba léptünk Józan László színésszel, beszéltünk a biztonságos internetezésről, jártunk a Bűvösvölgyben, filmet forgattunk… Tehát még színesebbé vált a világ. Játék, kreativitás, együtt, felfedezve tanulás, új utak kipróbálása: számunkra ezt nyújtotta a Digitális Témahét. Ehhez az úthoz, a felfedezéshez sok segítséget kaptunk szülőktől, kollégáktól, iskolánk vezetőségétől, szakértőktől, domaszéki barátainktól.

Mindenkinek köszönjük az Élményt! Idén új kaland vár ránk. :-)