A többszörös választás védelmében
Vezércikk - 2013. október 13.
Érdekes cikket találtam, ami a Journal of Cognitive Science című tudományos lapban jelent meg 2011-ben és a többszörös választásos tesztek hatékonyságát vizsgálta. A többszörös választásos tesztek nagyon népszerűek, a mi érettségi rendszerünkben is gyakran előfordulnak, de nagyon sok kritika is éri őket. Leginkább az, hogy nem segítik elő a valódi gondolkodást, az elmélyült tanulást. Az IKT-val foglalkozó tanárok számára ez azért is lehet érdekes, mert a különféle programok, e-learning rendszerek előszeretettel alkalmaznak ilyen teszteket. Előnyük, hogy a számítógép is ki tudja javítani őket, hátrányuk, hogy nem derül ki belőle, miként gondolkodott a diák és tudjuk, hogy hibás úton is lehet helyes eredményre jutni.
Nos Jeri Little és munkatársai azt vizsgálták, hogy a tanulási folyamat közben végzett felmérés hogyan befolyásolja a végső eredményt ha ez a felmérés többszörös választásos és ha rövid kifejtős típusú. A diákoknak egy rövid szöveget adtak, azután következett egy gyakorló teszt, tovább olvashatták a szöveget majd egy végső teszten derült ki, mennyit tanultak meg a szövegből. Meglepő módon a leghatékonyabban a többszörös választás segítette elő tanulást.
Nem mindegy azonban, hogy milyen volt maga a teszt, csak akkor volt hatékony, ha a válaszok mind szóba jöhettek lehetségesként. Ha a kérdés az volt, hogy melyik gyümölcs tartalmazza a legtöbb C-vitamint és a lehetséges válaszok között a citrom, az alma, a narancs és az ananász szerepelt, akkor az előzetes teszt javította a végső eredményt, ha a lehetséges válaszok a citrom mellett a lóhere, a villanykörte és a csiperke voltak, akkor semmit sem számított az előzetes teszt. A cikk szerzői szerint a magyarázat az, hogy az értelmes választásoknál el kellett gondolkodnia azon melyik is a jó és ez segített a rögzítésben, a nyitott kérdésnél és a lényegtelen lehetőségeket felsoroltató tesztnél azonban erre a kognitív munkára nem volt szükség.
Valójában nem csak az derült ki, hogy a többszörös választás segít, hanem az is, hogy a nyitott kérdés egy kicsit hátráltathatja is a tanulást. Ezt a jelenséget felidézési gátlásnak nevezik, a lényege, hogy valamilyen dolog felidézése hátráltathatja a hasonló dolgok felidézését. Ha az a kérdés, hogy nevezz meg egy gyümölcsöt nar... a többség rávágja, hogy narancs, de ezek után már sokkal nehezebben jutnak eszébe további gyümölcsök nevei.
Bonyolult dolog a memória, de annyi biztos, hogy a többszörös választásos teszt nem teljesen az ördögtől való.