A RoboBraille használata az oktatásban

Tippek, trükkök - 2016. május 11.

Írta: Prievara Tibor

robobraille Az alábbi írást Németh György és Daniló Zoltán jegyzi. Köszönjük nekik! Bár egy átlag tanár esetében ez nem feltétlenül része a módszertani repertoárnak, szerintünk nagyon hasznosnak bizonyulhat, ha az ember tájékozott a látássérültek megsegítésére létrehozott eszközök terén, hisz bármikor szükségünk lehet rá tanítványaink kapcsán. A Braille írásrendszer már közismert, elfogadott és egyre inkább alkalmazott alkalmazott intézményi szinten. Ahol ez fellelhető, ott a legfontosabb információk alatt a Braille-re jellemző dombornyomott betűkódokkal jelzik a tudnivalókat. A látóknak ezek csak pöttyök, de a látássérülteknek hatalmas segítséget jelenthetnek. Az oktatásban a látássérültek tanítása sok tekintetben hasonlítható ehhez. Ahogy a falon található pöttyök felett, úgy az egyszerű hétköznapi, nekik nehézséget okozó dolgok felett is könnyedén átsiklunk néha. Aki tanított már ilyen tanulókat, tapasztalhatta, hogy amikor egy látó osztálynak előkészít egy prezentációt, képeket, videókat illetve bármit, amit nem kísér közvetlenül hang, külön végig kell vezetnie annak a diáknak, aki ezt nem láthatja. Erről sajnos sokszor, szimpla figyelmetlenségből vagy rutinból, megfeledkezünk. Persze ez a probléma könnyedén orvosolható a szóbeli magyarázattal.

Ha írásbeli feladatról van szó, már komolyabb gonddal állunk szemben. Hisz ugyanez az akadály van jelen ott is. Hogyan juttathatjuk el a feladatot, mondjuk egy dolgozat esetében, úgy a látássérült diákhoz, hogy a többiekkel együtt, egy időben dolgozhasson? Ugye a Braille írást nem mindenki ismeri, hisz elég körülményes a megtanulása, a gyakorlásáról már nem is beszélve. A szóbeli feleltetés pedig a többi tanulónak ad lehetőséget egyéb eszközök alkalmazására, amíg a tanár nem figyel.

Ezt a problémát igyekszik orvosolni a RoboBraille.com. Ez az oldal 2004 óta áll rendelkezésére az ilyen és ehhez hasonló problémákkal küzdő tanároknak, diákoknak és végeredményképpen mindenkinek, akinek szüksége van rá. Mindezt külön díj felszabása és kötelező regisztráció nélkül. Az oldal lényege röviden, hogy átkonvertálja szöveges képfájljainkat akadálymentes formátumba.

Egyetemi tanulmányokhoz gyakorta kell folyóiratcikkeket, könyvfejezeteket, vagy akár egész könyvet elolvasni. Míg a látó csak kikölcsönzi a könyvtárból, addig a látássérült hallgató kénytelen beszkennelni vagy valakivel beszkenneltetni. A szkennelt dokumentumokat általában kép formájában tudjuk elmenteni, amit sajnos a felolvasó program nem olvas fel, hanem át kell alakítani valamilyen akadálymentes formátumba, pl. Word dokumentumba. Ebben nyújt nagy segítséget a RoboBraille szolgáltatás. Ez ugyanis akár vagy közvetlenül gép által felolvasott hanggá, vagy olvasóprogram által felolvasható formátummá alakítja beszkennelt dokumentumjainkat.

Használata a következőképpen néz ki: A kívánt fájlt fel kell töltenünk a www.robobraille.org vagy a www.sensusaccess.com oldalra; kiválasztani, milyen formátumú legyen a konvertált változat, majd ezután megadni az e-mail címünket. Pár percen belül már rendelkezésünkre is bocsájtják a konvertált verziót. Ezen kívül, még úgy is megtehetjük ezt, hogy e-mailben elküldjük a fájlt, tárgyban megadva a nekünk kellő formátumot. Ezzel a módszerrel e-mailenként csak egy fájlt küldhetünk. A szolgáltatás nevéből adódóan persze Braille formátumba is tudunk konvertálni, de ehhez Braille nyomtató szükséges. Mindezeken felül rendelkezésünkre áll még a Daisy formátum, ami az írásos és hangos formátum ötvözete.

Mindezek tudatában tehát átalakíthatjük akár a tankönyv feladatait, akár a megírandó dolgozatot a Jaws felolvasóprogram által kezelhető formátummá, vagy egyszerű hangfájllá – lehetőséget biztosítva így látássérült diákjainknak, hogy ők is ugyanazokat a feladatokat oldhassák meg, mint társaik.

Végezetül még meg szeretnénk jegyezni, hogy a többi hasonló szolgáltatáshoz, vagy programhoz hasonlóan, sajnos a RoboBraillel sem fogadja el az aláhúzott, vagy kézírásos szövegeket, vagy szöveges ábrákat. Fontos, hogy a szövegkép jól olvasható legyen, és ne homályos. Sok használó szerint ez még jelentős fejlesztésre szorul, de már jelenlegi állapotában is nagy segítséget nyújt a látássérült hallgatóknak.