Eszközök a 21. századi képességekhez

21. századi tanár - 2013. március 17.

Írta: Nádori Gergely

Az elmúlt három napban volt szerencsém részt venni az e-Twinning konferencián Lisszabonban. Ez az az EU-s projekt, amiben több országból dolgoznak együtt iskolák mindenféle projekteken, nem csak program, hanem verseny is, minden ország megválasztja a legjobb projektjeit, majd egy EU-s zsűri, dönt, hogy mik voltak az év legjobb kezdeményezései. A konferencián mutatták be a győzteseket, valamint műhelymunkákra is sor került. Az eredményhirdetésből látható volt, hogy nem lehetetlen jó e-Twinning projektet csinálni, kell hozzá egy megfelelő (EU-s szinten is jól hangzó) alapötlet, nagyon sok kitartás, pár lelkes kolléga, az eredmény pedig gyakran várakozáson felüli. Ebben a cikkben azonban az egyik műhelyről szeretnék beszámolni.

A horvát Arjana Blazic és a belga Bart Verswijvel által tartott foglalkozáson a 21. századi készségekről és az azokhoz kapcsolódó webes eszközökről volt szó. Az izgalmas az volt ebben, hogy többnyire külön-külön beszélnek egyikről vagy másikról. Sokat lehet hallani és olvasni a 21. századi készségekről, főként elméleti szinten. Milyen is egy digitális bennszülött, milyen egy digitális polgár? Hogyan kellene kinéznie? Milyen készségekkel kellene rendelkeznie? Az ilyen előadások után az ember általában megállapítja, hogy hát bizony az lenne a jó, ha így lenne, de aztán mindennek nem sok következménye lesz a mindennapi munkában. A másik típus, amikor egy műhelyfoglalkozáson sorra mutatják az eszközöket, megtanuljuk, hogy melyikben hova kell kattintani, de hogy ezek milyen pedagógiai elvek mentén használhatók, milyen fejlesztési célokra, arról már nem hallunk. Arjana és Bart előadása azonban nagyszerűen ötvözte a kettőt, több mint száz eszközről volt szó, de a pedagógiai célok köré csoportosítva, ezek IDE KATTINTVA találhatók meg.

Az általuk sorra vett négy képesség a kritikus gondolkodás, az együttműködés, az értékelés és önfejlesztés valamint az állampolgárság (digitális és európai egyaránt). A kritikus gondolkodáshoz kerültek webquest készítő oldalak, a problémamegoldást tanító, vagy erre használható alkalmazások, wikik és blogok, valamint a közös ötletelés eszközei, a gondolattérképek és infografika készítők, amik megkövetelik az ismeretek elemzését, értékelését.

Az együttműködés eszközei között vannak a klasszikus kollaboratív eszközök, az online parafatáblák, chat programok, közösen szerkeszthető gondolattérképek.

Az értékelést segíti több olyan oldal is, ahol részletes értékelőtáblázatokat készíthetünk, de jó visszajelzést adhatnak a szófelhők, a blogok, portfoliók, sőt az olyan eszközök is, amikkel hangos értékelést adhatunk, ezek mindegyikéből jó párat találunk a gyűjteményben.

Az állampolgárságra nevelés a konferencia egyik fő témája volt, nem csak az alapvető demokratikus jogok tanítása, hanem webpolgársághoz szükséges készségek elsajátítása is. Ebben a csokorban a hatékony információszerzésen, a digitális történetmesélésen és a jó prezentációs eszközökön túl megtalálhatók az online szavazó és vita eszközök is.

Érdemes átgondolva böngészni a gyűjteményt!