Hírek és az IKT

Vezércikk - 2013. április 20.

Írta: Prievara Tibor

Sok kérdés, email érkezett (sőt még itt a TanárBlogon poszt is született) az általunk indított IKT Híradó oldal sorsával kapcsolatban. Arra gondoltunk, hogy itt válaszolunk minden feltett kérdésre, illetve megosztjuk a bennünk felmerült kérdéseket az IKT hírportálokkal kapcsolatban. Ismét szélsőséges, némileg talán hangulatkeltő, mindenesetre feltétlenül szubjektív poszt következik a lapozás után. (ha esetleg valakinek nincsen türelme végigolvasni a cikket, egy mondatban a lényege: annyi jó hírt posztolunk a Facebook oldalunkra, hogy érdemes lájkolni minket MÉGPEDIG ITT!

Az úgy volt, hogy a régi szerverünket kinőttük. Ez hat év után nem nagy csoda, többet, jobbat, gyorsabbat szerettünk volna. És meg is kaptuk. A két oldalt (TanárBlog és IKT Híradó) külön-külön kellett (volna) költöztetni, és a második oldal esetében ez remek alkalmat szolgáltatott arra, hogy átgondoljuk, hogy mennyire is van szükség egy ilyen hírszolgáltató oldalra. A válaszunk az lett, hogy nem nagyon. De miért is?

Nem értek az online marketinghez, de azt látom, hogy megváltozott a világ. Ma már nagyon nehéz arra várni, hogy a felhasználók lépjenek a hírek felé, ha el szeretnénk érni az olvasókat – hírekkel – akkor nekünk kell ott kínálni ezeket, ahol az olvasók természetesen előfordulnak. Ez pedig a  közösségi oldalak világa (pl. Facebook). Miután beindítottuk 2012 végén a hivatalos TanárBlog Facebook olkdalt, meglepetten tapasztaltuk, hogy milyen sok embert érhetünk el a hírekkel (van olyan megosztott hír, amelyet 15 000 olvasó látott). Természetesen fontos volt az is, hogy világos legyen az is, hogy a TanárBlog hogyan viszonyul a TanárBlog Facebook-hoz. Itt – talán a rendszeres olvasóknak feltűnt – nem veszünk át híreket más oldalakról, illetve szigorúan csak szakmai cikkeket teszünk közzé. Egy ideig összegyűjtöttük a híreket és hetente összefoglaltuk, hogy mi minden történt a világban. Ez működött is, mert nem veszett el a rengeteg apró hír között a TanárBlog saját szakmai tartalma, viszont egy hét sok idő a hírek forgalmazásában.

Akár csak a rendszeres lapszemlézés is rengeteg idő és energia, ha jól szeretnénk csinálni. A nagyobb oldalak (pl. Edupress de még inkább az Eduline) képesek annyi kurrens hírt gyártani (saját szerkesztőkkel, szerzőkkel), hogy bevonzzák az olvasókat. Kisebb oldalak azonban szerintem komoly dilemma előtt állnak. Nézzünk példákat. A Modern Iskola láthatóan sok energiát fordít a hírszerkesztésre, de ez leginkább máshol megjelenő cikkek átvételét jelenti. Ez azért működhet mégis, mert ott van egy offline / online termék – maga a Modern Iskola című folyóirat, valamint van olyan szakmai stáb, akik képesek saját tartalmat is előállítani.

Ha nincs más termékünk és időnk, energiánk (esetleg tehetségünk) és mégis szeretnénk valamit létrehozni, akkor marad a lopás és a manipuláció, azaz a kereső optimalizálás. Teljesen mindegy, hogy milyen tartalmat hozunk létre, ha megvannak az eszközeink, hogy sok embert csábítsunk az oldalra. Ez anélkül is működik néha, hogy szándékosan próbálnánk előidézni. A TanárBlogot jelenleg napi 1500 – 2000 olvasó látja, de április elsején például egy online áprilisi tréfákról szóló cikkünk minden évben akár 3000-4000 olvasót is bevonz. Ez nem feltétlenül jó szerintem, mert a látogatók nem a cikkeinkre kíváncsiak, hanem vicces áprilisi tréfákat keresnek. Amíg mi leginkább tanárokhoz, és az oktatás egyéb szereplőihez szeretnénk szólni, hiába kattintottak sokan a fenti cikkre, nem azt kapták, amir evártak és valószínűleg nem is ők a TanárBlog célközönsége. Az ilyen ’megSEOzott’, azaz mesterségesen (gyakran a cikkek minőségétől független, vagy saját hozzáadott értéket nem tartalmazó) felfuttatott oldalt tehát nem szerettünk volna csinálni az IKT Híradóból, mert nem láttuk értelmét. Bár kaptunk keresőoptimalizálásra ajánlatokat, azt gondoltuk, hogy a tartalom – ha jól csináljuk – önmagát is eladja – hosszú távon. Ez a stratégia beválni látszik a TanárBlog esetében, de nem láttuk, hogy az IKT Híradót is sikerülne így befuttatni. Egyszerűen túl gyorsan jönnek-mennek a hírek, és ha mindazt, amit az IKT Híradóban teszünk közzé már a Facebook-on publikáljuk, sokan gyorsabban és sokkal több olvasóhoz eljuthatunk.

Gondot jelenthet, hogy mindezek a hírek nem kereshetőek a Facebook oldalon, valamint gyorsan eltűnnek a többi hír nyomása alatt. Ugyanakkor a hírek jelleg pont ilyen. Ma érdekesek, holnap már nem. Ha egy hírt aznap nem teszünk ki másnap már sokkal kevesebben kattintanak rá. Megöregedett egyetlen nap alatt. A Facebook-ra üzletet szervezni (szerintünk) nem éri meg, hiszen nem tudhatjuk, hogy mikor dönt úgy a Facebook, hogy bezárja, fizetőssé teszi, vagy egyszerűen elveszi az oldalunkat. Minderre kevés az esély, de ha nem a miénk az oldal, garancia semmire sincs. Ha tehát rengeteg időt, energiát ráfordítva felépítünk valamit, mindig ott motoz bennünk a félelem, hogy egyetlen perc alatt elvehetik tőlünk.

A tanulsága a fentieknek számunkra az volt, hogy egyszerűbb, gyorsabb és nem utolsósorban hatékonyabb ha nem az embereket próbáljuk meg a hírekhez csábítani, hanem a híreket visszük el az olvasókhoz. És ez működni látszik, hiszen egyes Facebook posztunkat  kb. 1000 + felhasználó látja, de volt már olyan is, amely 15 000 Facebook felhasználóhoz jutott el pillanatok alatt. A TanárBlogon továbbra sem tervezzük hírek, másoktól átvett tartalmak közzétételét, így továbbra sem szeretnénk hírportál lenni. A Facebook oldalunk azonban erre teljesen megfelelőnek látszik, hiszen sokan nézik, sokan látogatnak el hozzánk és naponta akár 4-5 poszt is születhet aktualitásokról.Érdemes csatlakozni hozzánk, lájkolni minket, hiszen aki ott is jelen van, még többet kaphat! Az oldal, csak emlékeztetőül, ITT TALÁLHATÓ.